Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hålan
Jag vill då alltid ha de senaste uppdateringarna till min hemdator iaf. Görs ständigt förbättringar.
Ser inte varför det skulle vara annorlunda i dagens avancerade bilar
av Cox
Jo så är det i dom flesta fallen så funkar det. Ett exempel på en sak som inte funkade uppdaterade Java på min pc, det som hände var att mediacentret slutade fungera fick byta tillbaka till föregående version så hoppade allt igång igen. Vad menar jag med det jo att ma kan få ett annat fel vid en uppdatering det är många parametrar som måste stämma. I bland missar programerare något därmed har jag inte sagt att det händer eller att det är skit med uppdateringar. Utan det var ett svar till Carman som inte tror att det kan hända ett följd fel med en mjukvaruppdatering.

//Cox
av AndS
Tycker att det är en helt naturlig service att uppgradera även programvara med ev. nya funktioner eller förbättringar, men även patchningar av releaser med felaktigheter.
Det är bara det att det tar viss tid att få till rutinerna.
Har själv arbetat inom dator/IT-branschen i mera än 30år och detta är inga konstigheter, bara det att idag görs det med automatik att man får något nedladdat. Men när jag började gick man direkt in i koden och gjorde rättningar enligt en instruktion på papper :lol: Nä, detta blir bra så småningom.
Och gällande laddare, även av fabrikat Ctek, så finns ju olika storlekar och man kanske använder en som ger för lite laddström för att det ska bli stabilt.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det är en vääääääääldig skilland på systemen i en bil och en hemdator!

Hemdatorn har ett grundsystem (operativsystemet) som ska klara av att samarbeta med en miljard andra system (läs programvaror) som inte kommer från samma tillverkare som vare sig datorns hårdvara eller operativsystemet.

I bilen har man ju en tillverkare av hela mjukvaran vilket borde göra den enormt mycket säkrare, vilket jag också anser den vara.. Det måste vara 10000 gånger vanligare med mjukvarufel på en dator än en bil!?
av Cox
Självklart är det vanligare med konflikter och skit i en hempc än i en bil, annars skulle jag aldrig åka omkring i dessa nyare bilar. Hehe fatta om MS satt i bilarna hmpf boota om datorn har hängt sig precis när man behöver mera gas eller antisladdsystemet :D
av Novis01
Cox skrev:... Hehe fatta om MS satt i bilarna hmpf boota om datorn har hängt sig precis när man behöver mera gas eller antisladdsystemet :D ...
Bara att stänga alla öppna fönster och starta om :mrgreen:
av Cox
Novis01 skrev:
Cox skrev:... Hehe fatta om MS satt i bilarna hmpf boota om datorn har hängt sig precis när man behöver mera gas eller antisladdsystemet :D ...
Bara att stänga alla öppna fönster och starta om :mrgreen:
YES och hoppas att den inte kör scandisk :D
Användarvisningsbild
av kave
AndS skrev: Har själv arbetat inom dator/IT-branschen i mera än 30år och detta är inga konstigheter, bara det att idag görs det med automatik att man får något nedladdat.
Jag vet inte vilken värld du lever i men där användarna ställer stora krav på tillgänglighet och väldigt lite nertid så kan man inte bara blint lägga på allehanda uppgraderingar.
Det måste testas och utvärderas först. Idag ligger virtualisering nära till hands.
Tack vara liknande IT chefer med liknande resonemang som dig så hade vi ju en del stora bolag som blint slänger på en så enkel sak som antivirusuppdateringar utan att testa först vilket resulterade i en hel del onödig nertid.
Att det bara är en tillverkare av programvara och bil är ju helt fel. När började Volvo göra motorstyrning t ex?
"If it ain't broken, don't fix it!"
Användarvisningsbild
av Variosboy
kave skrev:Att det bara är en tillverkare av programvara och bil är ju helt fel. När började Volvo göra motorstyrning t ex?
Okey, för att tydligöra vad jag menade, så är det inte fler olika programvaror som kommer från olika företag som i olika lägen ska styra samma saker i bilen. Motorn styrs av en programvara och den programvaran styr enbart motorn. osv osv. Det är inte 5 olika program som gör det i olika lägen.
Hur det förhåller sig i en dator -eftersom jämförelsen från min sida var just bil kontra dator- vet ju alla: Att flera program nytjar hårdvaran av och till och på olika vis.. Och att det mer ofta än sällan funkar dåligt..
Användarvisningsbild
av CarMan
Variosboy skrev:Det är en vääääääääldig skilland på systemen i en bil och en hemdator!

Hemdatorn har ett grundsystem (operativsystemet) som ska klara av att samarbeta med en miljard andra system (läs programvaror) som inte kommer från samma tillverkare som vare sig datorns hårdvara eller operativsystemet.

I bilen har man ju en tillverkare av hela mjukvaran vilket borde göra den enormt mycket säkrare, vilket jag också anser den vara.. Det måste vara 10000 gånger vanligare med mjukvarufel på en dator än en bil!?

Presis vad jag skulle skriva. Tack då slapp jag.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

När jag svänger ganska kraftigt, tex i e[…]

Hejsan, köpte mig en V60 T3 2011 idag, och te[…]

Fick nu OTA notis. Den installerar den senaste! I[…]

Det blidde en Autel AL549 som kommer nästa ve[…]