Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Med tanke på att volvos orginalskivor inte har visat sig vara de bästa. Så skulle jag testa piratdelar vid byte. Jag skulle dock se till skivorna och klossarna är tillverkade av någon känd leverantör, typ BREMBO mfl.

/Henrik
av vandenhoogen
Testa Biltema... de har ju skivor till S60/S80/V70N numera...
Personligen har jag aldrig haft problem med biltema skivor, tvärtom väldigt bra erfarenhet, och priset ja kanske 1/3 eller inte ens det av original...

Ett sånthär inlägg brukar följas av våldsamma protester :lol:
Användarvisningsbild
av henka35
Jag tycker du har en sund åsikt. Man kan ju alltid prova, det kostar ju så pass lite jämfört med orginal. Vilka jag än en gång vill varna för.
Fick min framskivor och klossar bytta på garanti vid 4000 mil. Nu har bilen gått 6300 och jag känner ibland små vibrationer vid inbromsning... :(

/Henrik
Användarvisningsbild
av G-kraft
Alltså jag tror inte att volvo bromskivor är tillverkade av bra material, har en god vän som har samma problem, vibrationer...fick det också byte på garanti med efter 1000 mil , så upptstod problemet igen...lönlöst...
Användarvisningsbild
av CarMan
G-kraft skrev:Alltså jag tror inte att volvo bromskivor är tillverkade av bra material, har en god vän som har samma problem, vibrationer...fick det också byte på garanti med efter 1000 mil , så upptstod problemet igen...lönlöst...
Felet är väll ofta att man lagar symtomen istället för felet.
resultatet av felet är att skivan blir skav, men vad är orsaken?
orsaken kan vara bromsoket, klodsarna, fälgen, navet, eller vara skräp där imallan.
Användarvisningsbild
av Stoffe
Hade sådana problem på våran 850 innan... fick byta OFTA... Tills vi satte på Biltemas. Samma sak med Lasse's 850... Löste sig med Biltema så protestera ni... men jag håller mig till dom iaf

EDIT :

Biltema :
S60 01-Bromsskivor Fram Ø305 mm fram, ventilerade skivor 299,00kr
S60 01-Bromsskivor Fram Ø286 mm fram, ventilerade skivor 299,00kr
S60 01- Bromsskivor Bak Passar ej AWD 299,00 kr
S60 01- Bromsskivor Bak Passar ej AWD 299,00 kr
S60 Bromsbelägg Bak 249,00 kr
S60 Bromsbelägg Fram 199,00 kr

= cirkus 1650?
Användarvisningsbild
av VS60
Stoffe skrev:
= cirkus 1650?
Där var verkligen billigt, kanske värd att testa de. Var kostar original 5 – 7000 kr?
Användarvisningsbild
av henka35
En kompis till mig har en Jeep Grand Cherokee. Dessa har tydligen likande problem med skeva bromsskivor fram. Han fick dessa bytta på garanti med problemet verkar kvarstå. Så han köpte nya skivor och bytte dessa själv.
Nu har bilen rullat bra sedan dess. Skillnaden mot vad han har gjort och vad verkstaden gör är att han inte har använt mutterdragare. Utan dragit hjulbultarna med momentnyckel enligt gällande normer från Jeep.
Vi har diskuterat mycke kring detta och vi tror att man kan sned belasta skivan vid montage av hjulet vilket kan ge en skev bromsskiva. Vad tror ni??

/Henrik
Användarvisningsbild
av G-kraft
CarMan skrev:
G-kraft skrev:Alltså jag tror inte att volvo bromskivor är tillverkade av bra material, har en god vän som har samma problem, vibrationer...fick det också byte på garanti med efter 1000 mil , så upptstod problemet igen...lönlöst...
Felet är väll ofta att man lagar symtomen istället för felet.
resultatet av felet är att skivan blir skav, men vad är orsaken?
orsaken kan vara bromsoket, klodsarna, fälgen, navet, eller vara skräp där imallan.
Tror inte att skräp kan göra bromsskivor skeva...om det kan vara fler orsaker som gör skivan skev o skapar obalans,,,då är det fler delar runt omkring som är också dåliga...ibland kan det vara dåligt körning också och dålig service,,,men inte i många fall som har bytt skivorna på garanti gällande v70n

18k mil / 10år det som inträffar f&o[…]

Bytt lufttemperaturgivare (Fenix ​​5.2). Mitt p&ar[…]

Hej! Jag har en Volvo S60 T5 från 2008 som h[…]

..eller att kabeln tlll endera ABS-givaren på[…]