Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av greenbay
Har du öppnat huven i mörker och sett om det hoppar runt en massa gnistor runt fördelare och tändkablar? OBS! Mörkt!!
/greenbay
Användarvisningsbild
av vangabo
tack fin illustrerad bild "Rådlös" Jag har fixat en komp provare så ska kolla hur kompet är i han. Har läst att de ska ligga mellan 9-11 bar! med 2 bar avvikelse per cylinder. Någon som invänder mot detta?
Användarvisningsbild
av Hasse63
Man kan också kolla stiften/ bränsleblandningen vidare genom att köra motorn genomvarm och ligga på typ 5km i 90hm/h och sen GENAST stanna och skruva ur stiften de ska då vara gråa.

Jag tycker 2 kg är mycket. 1 kg skillnad är i mitt tycke max.
typ: 11, 10, 11, 11, eller 11, 11, 11, 12 är helt ohey. INTE 9, 10, 11, 9
av Rådlös
Det kan dessvärre vara mer än så. Sliten motor, slitna eller trasiga kolvringar, dåliga ventiler t.ex.
Har du redan mätt kompet, och vad fick du för siffror?
Användarvisningsbild
av vangabo
ska göra de om några timmar! kommer med resultat sen. Ska köra bilen en bit innan jag kollar kompet så den blir varm.
Användarvisningsbild
av vangabo
nu kollade jag det! De ligger jämt på 10,5 bar på alla cylindrar. Så jag drar slutsatsen att det inte är någon läckande topp! Stiften såg fina ut lite ljusbruna. Men det är nog dags att byta dem och tändkablarna tror jag! De såg sletna ut!
av Rådlös
Jo, tändkablar hör också till det som byts emellanåt. I sammanhanget brukar man byta alla tänddelar, rotor, fördelarlock och kablar. Man behöver vanligtvis dock inte byta lika ofta som tändstift.
Ett sätt att kolla kablarna är som greenbay beskrev, kolla i mörker. Man kan "förstärka" den felsökningen genom att använda en dushflaska med vatten. Kör till någon mörk plats, stanna bilen, men inte motorn. Lyft på huven och duscha en fin dimma över tändkablar, fördelare och tändspole. Det skall inte bli några överslag, som annars syns tydligt i det här experimentet om kablarna är dåliga.

Ett tillägg till ditt ursprungsproblem: Du har väl en fungerande luftförvärmning? Det är ganska viktigt speciellt på vintern. Det påverkar bränsleförbrukningen bl.a.

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]