Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
FWH skrev:Hade varit bra med FT med AWD också så att det fanns en miljöklassad bil med fyrhjulsdrift.

Det har Audi och Saab.
Japp, Många förtetag kräver ju att man köper miljöklassat och är man i behov av 4wd så blir man ju också tvingad att välja bort Volvo vilket är mycket synd tycker jag.
Användarvisningsbild
av poseidon
Tror att detta härör från Volvos (eller Fords) hybris i början på 2000-talet med XC90 å V8-motorer. Man glömde då bort oss vanliga tjänstebilsåkare. Man hade ju en fungerande 2.5T med AWD varför försvann den, den hade ju kunnat leva kvar i FT utförande.
av fredrikwt
ekwi skrev:
XC90_Executive skrev:Det jag tänkte på var att du skrev att dom märkena erbjuder awd utan att välja dyraste modellen. Dom har ju o andra sidan ingen bil med awd som konkurrerar med V70. Isåfall XC60/XC70.
Måste opponera mig här, Subaru legacy är väl ändå numera en direkt konkurrent till V70? Till råga på allt får man en mkt kompetent fyrhjulsdrift samt automatlådor som drar mindre än manuella diton(enligt Subaru...) diesel varianten kan visserligen inte fås med automat vilket är ett aber, dock är den sparsam på bränslet.
Ja om du pratar nya 2.5an så, men inte de större motorerna... och i nya 2.5an får man en slöare motor än den redan innan våldsamt trötta och törstiga bensinaren, i en tyngre bil... tråkigare bil får man leta efter min visst den gör sitt jobb från A-B... Personligen tycker jag Subaru prisat ut sig, min förra bil var en outback 2.5a -07... köptes ny för 239k... ska man ha en idag med basutrustning som är (helt ok utrustad) får man slanta upp över 300, vill man dessutom ha lite sånt som man idag tycker är normalt som PDC, då ska det eftermonteras med borr och hammare a la biltema... lastnät finns inte original utan det är eftermarknad från Mim safe osv... Plockar man på en Subaru lite så blir det riktigt dyrt däremot... men visst basmodeller finns ju, fast de är för dyra mot vad man får.

Annars har jag varit mkt mkt mkt nöjd med mina fd Subaru
av ekwi
Jag har iofs inte kört senaste versionen av legacy o outback, varför jag inte kan uttala mig huruvida de är världens tråkigaste bilar. Däremot är jag mkt nöjd med min outback -07 som iofs skall bytas ut mot ny Volvo. Anledning till detta är just det som fredrikwt påpekar om "biltema"-kvalitet/utförandet hos Subaru, samt senaste designen på bilen är rentav ful (till skillnad mot 07:orna som är mkt fina).

Vad som jag särskilt uppskattat hos Subaru har varit frånvaron av fel, såväl stora som små, samt fyrhjulsdriften. Bytte till Subaru efter 1,5år med en V50 som hade fler fel per vecka än vad Subarun haft under tre år(ngt överdrivet men närapå). Hoppas nu bara att den xc60 som jag får i februari/mars inte gör mig besviken...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
fredrikwt skrev:
ekwi skrev:
XC90_Executive skrev:Det jag tänkte på var att du skrev att dom märkena erbjuder awd utan att välja dyraste modellen. Dom har ju o andra sidan ingen bil med awd som konkurrerar med V70. Isåfall XC60/XC70.
Måste opponera mig här, Subaru legacy är väl ändå numera en direkt konkurrent till V70? Till råga på allt får man en mkt kompetent fyrhjulsdrift samt automatlådor som drar mindre än manuella diton(enligt Subaru...) diesel varianten kan visserligen inte fås med automat vilket är ett aber, dock är den sparsam på bränslet.
Ja om du pratar nya 2.5an så, men inte de större motorerna... och i nya 2.5an får man en slöare motor än den redan innan våldsamt trötta och törstiga bensinaren, i en tyngre bil... tråkigare bil får man leta efter min visst den gör sitt jobb från A-B... Personligen tycker jag Subaru prisat ut sig, min förra bil var en outback 2.5a -07... köptes ny för 239k... ska man ha en idag med basutrustning som är (helt ok utrustad) får man slanta upp över 300, vill man dessutom ha lite sånt som man idag tycker är normalt som PDC, då ska det eftermonteras med borr och hammare a la biltema... lastnät finns inte original utan det är eftermarknad från Mim safe osv... Plockar man på en Subaru lite så blir det riktigt dyrt däremot... men visst basmodeller finns ju, fast de är för dyra mot vad man får.

Annars har jag varit mkt mkt mkt nöjd med mina fd Subaru
Legacy finns ju med 2.0D och 4WD och den är ju direkt konkurrent med V70II.

Behöver man 4wd så göra man. Automat kan man ju leva utan för det går ju att växla själv, att hand-veva bakhjulen manuell så man kommer fram i snön går ju dock inte som bilen saknar 4WD.

Bor man på landet, med backar och oplogade vägar, släpdragande på snö/is/hala underlag är 4wd livsnödvändingt med automatlåda en komfortsak.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
2,5FT awd skulle nog inte funka. Det skulle inte ens bli en miljöbil misstänker jag. För den får nämligen inte dra hur mycket som helst, även om den går att driva på etanol.
Användarvisningsbild
av FWH
XC90_Executive skrev:2,5FT awd skulle nog inte funka. Det skulle inte ens bli en miljöbil misstänker jag. För den får nämligen inte dra hur mycket som helst, även om den går att driva på etanol.
0,92 på bensin är gränsen, men det gäller manuellt växlad. Automat får dra mer, vet inte om fyrhjulsdrift också får dra mer.

Saab 9-5 XWD räknas iaf som miljbil med 220 hk, men har inte kollat detaljerna på bränsleförbrukningen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:2,5FT awd skulle nog inte funka. Det skulle inte ens bli en miljöbil misstänker jag. För den får nämligen inte dra hur mycket som helst, även om den går att driva på etanol.
Man behöver ju inte piska ur +230 hk ur motorn, V70 2,5 FT 180 hk AWD skulle ju funka perfekt som bruksbil och kunna vara lika snål som en 230 hk FWD.

Då borde den ju kunna får ett humat pris också.
Användarvisningsbild
av poseidon
Är det samma motor så brukar det inte spela någon roll för förbrukningen om man drar ner på effekten.Annars så skulle ju alla göra det å därmed få miljöklassade bilar.
av mikebike
En V60 2.0FT AWD skulle nog klara gränsen för miljöklassning.

Även jag hade en V70N AWD tidigare, och när jag skulle byta letade jag fyrhjulsdriven kombi med manuell växellåda.
Det var nära att det blev en A4 Avant Quattro.....

Varför är varannan Audi som säljs fyrhjulsdriven, men bara en bråkdel av alla "icke-XC" Volvo? Det lär ju inte bero på skillnader i efterfrågan....

När jag svänger ganska kraftigt, tex i e[…]

Hejsan, köpte mig en V60 T3 2011 idag, och te[…]

Fick nu OTA notis. Den installerar den senaste! I[…]

Det blidde en Autel AL549 som kommer nästa ve[…]