Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
Brainy skrev:
CarMan skrev:Det är väll dumt att räkna i %

Det som är intressant är väll om du anser mellanskillnaden mellan din gammla o din nya bil är en akseptabel summa.
(vad du får för din gammla & vad du får för den nya, går ju att justera, så länga mellanskillnaden är den samma.)
Det är ju först när du köper rent som du verkligen har koll på vad du igentligen ger för en ny bil. (runt 10% är vad man har som åf på en ny bil. Om man ger mer rabatt så läger man själv till pengar!)
Intressant, senaste offerten jag såg från en Bilia ÅF hade 12% rabatt.
Har svårt att tänka mig att dom skulle göra det om dom gick med förlust på det.
Inte var den offerten ställd till en privatperson?
av Steff 99
petkas skrev: det är inte ÅF som tar den smällen(utom på lagerbilar som dom måste bli av med),det är volvo personvagnar som står för mellanskillnaden.
Vad har du fått det ifrån att Volvo står för rabatten och i såfall har handlaren fast marginal på försålda bilar.?
Men ofta har man en avräkning exv. årsvis att man räknar ut en bonus om man klarat volymer över mål.
Jag kan också tänka mej att det de kan ha en kickback på komissionsbilar, men jag vet inte hur vanligt detta är hos Volvo ÅF
av Tarsiger
KalleH skrev:Ja men då trodde jag rätt. Det är BILIA som tycker 4% är generöst. Får helt enkelt kolla vidare hos andra. Sen hade dom en del XC70 på väg hem men då ingick (fast det får man ju betala för) takbox, 18-tummare och nåt designpaket, något som jag inte värdesätter själv. Säljaren berättade också att det kommer en facelift i maj trodde han och att XC70 då ska få samma instrumentpanel som nya S60 typ. Frågan är om man ska vänta tills dess?
Intressant med ny instrumentpanel på XC70.

Jag tittade på Volvos hemsida hur det ser ut i S60, men åtminstone instrumenten såg tyvärr ganska lika ut, tycker jag, med sina onödiga blanka metallrundlar runt om. Ganska svåravlästa är dom också, med en mycket tunn, icke ljusledande, visare vars inre halva dessutom är dold. Vill man för mörkerseendets skull ha riktigt låg instrumentbelysning, som fungerar väl på tidigare Volvomodeller, så syns knappast visarnålarna på XC70II. Undrar vad faceliften egentligen ger för skillnad på instrumenten i XC70II.
Användarvisningsbild
av FWH
Jag har också hört att 70 serien kommer att uppdateras under 2011 med ny instrument panel som i 60 serien.

Det innebär antagligen lite nya funktioner som finns i stereo / display i 60 serien idag, att nav och back kamera hamnar i färg displayen etc.
Användarvisningsbild
av Jensen
Steff 99 skrev:
petkas skrev: det är inte ÅF som tar den smällen(utom på lagerbilar som dom måste bli av med),det är volvo personvagnar som står för mellanskillnaden.
Vad har du fått det ifrån att Volvo står för rabatten och i såfall har handlaren fast marginal på försålda bilar.?
Men ofta har man en avräkning exv. årsvis att man räknar ut en bonus om man klarat volymer över mål.
Jag kan också tänka mej att det de kan ha en kickback på komissionsbilar, men jag vet inte hur vanligt detta är hos Volvo ÅF
Vart har du fått det ifrån att Volvo inte skulle stå för rabatten???
Som Åf så finns det givetvis bonusmål som måste uppnås för att ÅF
skall få bonus, men flertalet kampanjer som pågår/pågått just nu är givetvis subventionerade
utav VPS.
T.ex Fritt AWD tillägg, inbytesstöd i alla möjliga varianter med allt från
10000 och uppåt.
Gratis Summum uppgradering för företagare mm mm.
Rabatten eller inbytestödet läggs som en rabatt på bilen, och då tror dom flesta att man har fått
t.ex 12-13 % rabatt som det många ggr kan bli med lite olika erbjudanden, sen så skriver man här om
hur duktig man varit med att få säljaren att gå med på både det ena och det andra , då man i själva verket
fått ÅF rabatten + Volvos egna extrastöd och inget annat.
Att gå in och beställa en bil utan några stöd/eller kampanjer som privatperson ger max 8-9% och inget annat
då det annars innebär att ÅF går back, detta oavsett vad flertalet utav forumanvändarna här påstår.
Användarvisningsbild
av Guligan
Jensen har koll på läget ser jag på hans inlägg.
Som privatperson är det i praktiken omöjligt att komma över 8 % vid en nyorder. Du är helt enkelt för nära en "nollaffär" för ÅF. Om man specar upp bilen med mycket options där marginalerna är betydligt bättre än på bilen så kan det bli något bättre. Ett tips är att kolla med sitt fackförbund eller andra typer av medlemsorganisationer som kan ha ramavtal med VPS. Kan köparen utnyttja det blir bilköpet betydligt enklare, du slipper lägga krut på prut om man säger så...
av Linqid
Tarsiger skrev:
KalleH skrev:Ja men då trodde jag rätt. Det är BILIA som tycker 4% är generöst. Får helt enkelt kolla vidare hos andra. Sen hade dom en del XC70 på väg hem men då ingick (fast det får man ju betala för) takbox, 18-tummare och nåt designpaket, något som jag inte värdesätter själv. Säljaren berättade också att det kommer en facelift i maj trodde han och att XC70 då ska få samma instrumentpanel som nya S60 typ. Frågan är om man ska vänta tills dess?
Intressant med ny instrumentpanel på XC70.

Jag tittade på Volvos hemsida hur det ser ut i S60, men åtminstone instrumenten såg tyvärr ganska lika ut, tycker jag, med sina onödiga blanka metallrundlar runt om. Ganska svåravlästa är dom också, med en mycket tunn, icke ljusledande, visare vars inre halva dessutom är dold. Vill man för mörkerseendets skull ha riktigt låg instrumentbelysning, som fungerar väl på tidigare Volvomodeller, så syns knappast visarnålarna på XC70II. Undrar vad faceliften egentligen ger för skillnad på instrumenten i XC70II.
Han syftar troligtvis på mittkonsolen, dvs radio/navi/klimatanläggning. Att 70/80-serien får en uppdaterad sådan som liknar de nyare modellerna är sannolikt inte någon högoddsare. :)
Användarvisningsbild
av petkas
Steff 99 skrev:
har en vän som jobbar inom VPS o det är han som har sagt det,brukar får lite "förhands information" ut av honom,kan t.e.x berätta att det är redan klart med appsen(volvo on call) till android,men man har inte publicerad det än,fick det som pdf i e-post i går,kommer att vara tillgänglig på android market inom kort.
av Steff 99
Jensen skrev:
Steff 99 skrev:
Vart har du fått det ifrån att Volvo inte skulle stå för rabatten???
Som Åf så finns det givetvis bonusmål som måste uppnås för att ÅF
skall få bonus, men flertalet kampanjer som pågår/pågått just nu är givetvis subventionerade
utav VPS.
T.ex Fritt AWD tillägg, inbytesstöd i alla möjliga varianter med allt från
10000 och uppåt.
Gratis Summum uppgradering för företagare mm mm.
Rabatten eller inbytestödet läggs som en rabatt på bilen, och då tror dom flesta att man har fått
t.ex 12-13 % rabatt som det många ggr kan bli med lite olika erbjudanden, sen så skriver man här om
hur duktig man varit med att få säljaren att gå med på både det ena och det andra , då man i själva verket
fått ÅF rabatten + Volvos egna extrastöd och inget annat.
Att gå in och beställa en bil utan några stöd/eller kampanjer som privatperson ger max 8-9% och inget annat
då det annars innebär att ÅF går back, detta oavsett vad flertalet utav forumanvändarna här påstår.
I princip var det detta jag avsåg, finns det kampanjer så står självklart exv Volvo för detta , men är det inga kampanjer så har väl även Volvo ÅF sin kalkylerade marginal på den bil man säljer och vill man rabattera mer så får man ta på sin egen marginal...
För du menar väl ändå inta att Volvo ÅF har det så bra att de alltid har samma marginal på det de säljer ?

Klippte röret Körde silver-lod vid banjo[…]

Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]