Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvobonde
hejsan. går i tankarna om en s80 med t6 motor . undrar om det finns nån här som har eller haft en som vet om det är en bra motor eller om det bara är skruvning som gäller ? . har fått för mig att växel lådan rasar lite nu och då i dom?.
Användarvisningsbild
av Alucinor
Jag har haft en S80 T6 från -00. Jag hade massa problem med den. Gasspjäll, elfel, Oljeläckage turbo och servo, framvagnen, hjullager, rost i hjulhuset bak ovanför stötfångaren (ett plåtveck där det samlas massa skit/snö/salt), magnetventil, växellådan levde sitt egna liv, lmm:en osv osv. Sämsta bil jag ägt, och då har jag haft många skrothögar i mina dagar!
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Har en S80T6, helt underbar bikl med bra komfort. Jag köpte min för 50000kr med splitt nya sommardäck på fälg samt ny automatlåda, nyskattad och nyservad 19000 mil ppå mätaren. Du bör kolla att lådan växlar och att oljan i lådan är klarröd. Om du köper bilen så spola lådan. Dewt är en jäcvla idioti att volvo inte har byte av ATF-olja i sina lådor när SAAB har det och de har samma lådor, både GM som sitter i 6-cyl samt Asin Warner som är de femstregade.

Glapp i freamvagnsdetaljer är en slitagedel hos Volvo och drabbar inte bara S80. Gassphjället bör vara uppdaterat till ett Bosch-spjäll (vit klisterlapp). Att köpa en begagnad bil innebär alltid risker och man kan ha otur att få ett taskigt exemplar precvis som om du skulle köpa en begagnad Mercedes, BMW, Audi eller annat premiummärke.

Kan bara säga att det är ett skönt drag på tvåan om du kör i tiptronicläge och trampar plattan i mattan. Enda jag kan invända emot är förbrukningen men det visste jag innan. Jag kör mest landsväg men kommer aldrig under 0,9l/mil
Användarvisningsbild
av greeeken
En fundering kring det dieselmagnus skrev.
Det är väll inte bosch spjäll dom kom väll 02???

För övrigt så är det samma fel som hos andra bilmärken. Ja förutom automatlådan som många här inne har haft problem med.
Framvagnen är inte den bästa men det är det inte hos BMW heller här spindelleden är dom värsta tänkbara.
Annars är s80 en skön bil
av Gelis
Jag har en -99:a bra komfort och bra drag i motorn.
Vad har jag haft för problem, magnetventil och en dålig fönsterhiss på förarsidan. Bilen har inte rullat mer 10800 mil så vissa fel lär väl dyka upp så småning om. Men just nu är jag väldigt nöjd med bilen.
Har inte haft några problem med lådan, dock så har sköljt lådan och efter det nollat lådan
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Spjällen uppdaterades till BOSCH-spjäll när de intalienska spjällen pajade. De byttes till spjäll av märket BOSCH 2002 och freamåt sitter det BOSCH-spjäll orginalmonterat.
av Gelis
dieselmagnus skrev:Spjällen uppdaterades till BOSCH-spjäll när de intalienska spjällen pajade. De byttes till spjäll av märket BOSCH 2002 och freamåt sitter det BOSCH-spjäll orginalmonterat.
Njae, är väl inte helt riktigt, sitter det ett Magnetti spjäll så går det inte att ersätta med ett Bosch spjäll, däremot så sitter det Bosch som du skriver på 01/02 och framåt men det kanske var det du menade att Volvo uppdaterade till Bosch eftersom det var stora problem med det Italienska skiten.

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]