Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fjolnir
#472472
Var glad att den indikerar att dörren är öppen! En av mina bakdörrar frös så att den inte gick att öppna för ett par dagar sen. Efter ett tag gav det i alla fall med sig. När jag sen parkerade bilen låste jag den och lamporna blinkade till som de ska och larmet aktiverades. Det mindre roliga var att när vi kom tillbaka till bilen så kunde sonen öppna sin dörr och hoppa in UTAN att jag hade låst upp. Dörren låstes helt enkelt inte när jag låste den, trots att allt såg ut som det skulle. Det känns ju inte så pålitligt. Ska man behöva gå runt och känna på alla dörrar för att försäkra sig om att de verkligen är låsta? Kör en 2.0F -09.
Användarvisningsbild
av SvenB
#472486
Jag måste faktiskt försvara Volvo liksom alla andra bilar. När det är kallt fryser ibland alla bilar någon stans. Jag har haft 23 Volvos och 30 andra bilar av olika märken. Volvo har inte varit vare sig bättre eller sämre än andra bilar. Det är ju en fuktig miljö bilen lever i. Kallt på utsidan och varmt på insidan skapar ju kondens i dörrarna. Den sämsta bilen på detta sätt var en VAG-bil från 2001. Om vi glömde sätta i kupevärmaren (bilen stog ute) så kunde min fru inte komma till jobbet med sin bil, den gick inte att låsa upp vare sig med fjärr eller nyckel. Men om man satte på värmaren i en timme så gick allt bra.
av Fjolnir
#472491
KKR skrev:Jag måste faktiskt försvara Volvo liksom alla andra bilar. När det är kallt fryser ibland alla bilar någon stans. Jag har haft 23 Volvos och 30 andra bilar av olika märken. Volvo har inte varit vare sig bättre eller sämre än andra bilar. Det är ju en fuktig miljö bilen lever i. Kallt på utsidan och varmt på insidan skapar ju kondens i dörrarna. Den sämsta bilen på detta sätt var en VAG-bil från 2001. Om vi glömde sätta i kupevärmaren (bilen stog ute) så kunde min fru inte komma till jobbet med sin bil, den gick inte att låsa upp vare sig med fjärr eller nyckel. Men om man satte på värmaren i en timme så gick allt bra.
Jo, delvis. Jag köper att dörren fryser så att jag inte kan öppna den. Jag köper att dörren fryser så att jag inte kan låsa den. Men jag köper INTE att dörren fryser så att jag inte kan låsa den utan att få veta det. Om inte bilen är låst så ska inte lamporna blinka och allt se ut som att den faktiskt är det. Varför har man då en indikation på om bilen låstes/larmet aktiverades?
#472604
Bäste KKR!
Jag håller med om att frost och kyla kan ställa till det. Och det gäller naturligtvis alla bilar. När det gäller mikrobrytarna i låset på V70II och XC70II så har kvaliteten inte hållit godkänd nivå vilket Volvo PV tagit ansvaret för.

Hälsningar

Henry
Användarvisningsbild
av Datarolf
#474033
Slutrapport från min sida om felet som initierade tråden.

Bilen åtgärdad idag av Bilia Kista: "Låsenhet främre sidodörr uppsmörjning enl TJ 17645" Pris 1229 SEK - vilket helt bekostades av garantin.

Man har alltså inte bytt mikrobrytare utan bara åtgärdat med specialfett, och bara åtgärdat den enhet som felindikerade. Vid min fråga meddelade mekanikern att åtagandet från Volvo bara avser åtgärder till de dörrar som felindikerat, och att jag får återkomma om fler fel visar sig. Får se hur det utvecklar sig, vi har -10 grader här...
av Cox
#474055
Det måste jag säga var uselt av Vovlo, när jag körde Mondeo och råkade ut för samma sak med den och dörrarnas lås frös, fettades samtliga lås om även bakluckanslås. Det verkar som dom använt samma skitfett i båda bilarna. Mondeon var en 08:a

//Cox
#474139
på min smörjdes också alla dörrar som garantiärende, även om det bara var en bakdörr som hade felat.
#474179
Jag måste bara få säga att jag är besviken på v70 som vinterbil. Jag har en MY10 som jag hämtade ut nov-09. Första vintern var det inga problem, men nu i år så händer följande:

Jag ska göra ett snabbt ärende och stiger ur bilen, är ute max 20sek och hoppar sedan in och stänger dörren. Börjar köra och bilen varnar för att en dörr är öppen, eftersom jag öppnat bakluckan tror jag att det är den som inte gått igen ordentligt, svänger in på en dagisparkering och då flyger förardörren upp i svängen. Som tur var kommer det ingen bil. Dörren går igen efter ca 10 försök. Sedan följer några dagar med samma "fel" det går helt enkelt inte att få igen dörren. Man får stå och dra igen dörren 10-20 ggr innan den låser fast.
Ringer till verkstaden som säger att det är normalt. Kondens osv osv.

Jag har haft 8 bilar före volvon (4 fordar, saabar , audi) och det har alltid gått att stänga dörrarna på vintern.
Min far kör en 25år gammal 240, den går alltid att stänga.

Så idag: är försenad till dagis och fritids och rusar ut från jobbet. Hoppar in i bilen...och dörren går inte igen. Försöker i 10 minuter att stänga förardörren. Känner paniken komma, hämtar alltid barnen sist och nu blir det ännu senare.
Till slut orkar jag inte mer utan kör med ena handen krampaktigt runt dörrhandtaget och ena handen på ratten(tur att det är automat) hela vägen till dagis. 50-väg, 70-väg 110-väg. Känner mig som en idiot när dörren glider upp i svängarna. Och en ännu större idiot när jag sitter där och byter hand för att jag får kramp.

Svensk bil för svenska förhållanden 400.000kr
av greenbay
#474222
Men se till att lämna in och få reparerat!
Tror ni att Volvo:s garantiavdelning läser inlägg här och sedan spårar upp eran bil på parkeringen för att åtgärda??
Jag tycker ni får skylla er själva om ni inte åker till verkstad och ser till/ kräver att de åtgärdar.
/greenbay

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]