Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jezper
Hej!
Nu har jag problem igen med min Volvo L + V70 SE 1998 :oops:

Jag köpte ett nytt bromsok H-bak som jag skulle byta, LÄTT tänkte jag, men nippeln av mässing, koppar eller dyl ? bara rundades och nu vettefan hur jag får bort den ?? har använt en stor jäkla rörtång men bulten går bara sönder mer :(

Har tänkt mig följande alternativ!

1. såga av bromsröret, kona röret och på med ny NIPPEL, frågan är bara är det lätt att kona det gamla röret ? och vilket verktyg behöver jag ?

2. Lämna in på verkstad för byte.

vill inte bli stående i garaget med bilen då jag behöver den för att åka till jobbet...
Senast redigerad av 4 jezper, redigerad totalt 0 gång.
av *pettson*
jezper skrev:Hej!

Jag köpte ett nytt bromsok H-bak som jag skulle byta, LÄTT tänkte jag, men bulten av mässing, koppar eller dyl ? bara rundades och nu vettefan hur jag får bort den ?? har använt en stor jäkla rörtång men bulten går bara sönder mer :(

1. såga av bromsröret, kona röret och på med ny bult, frågan är bara är det lätt att kona det gamla röret ? och vilket verktyg behöver jag ?

vill inte bli stående i garaget med bilen då jag behöver den för att åka till jobbet...
Eftersom du inte har koll på bromsrör, nipplar och metoder utan kallar det helt andra saker, samt förmodligen inte innehar nån koningssats eller har använt en sådan o har viss vana av det så känns det lite som att du bör lämna in för jobbet. Det är inte fel att göra saker själv, men en del saker är inte dom första man bör ge sej på så att säga. :-)-)
Användarvisningsbild
av jezper
Tack för rådet, men du svarade inte på prio 1,
Har gjort det ett par gånger i verkstad för ca 10 år sedan, och jag kommer ihåg att jag använde något sorts koningsverktyg, kommer ej ihåg hur det såg ut, men kommer ungefär ihåg hur man använder det.
Nu är situationen annorlunda då jag meckar själv i ett litet varm garage och behöver inhandla verktyg för vissa utföranden.

och om jag nu kallar nippel för bult, så spelar det ej någon roll, för mig är det ungefär samma sak och jag tycker man ska ge sig på så mycket som möjligt för annars lär man sig inte något.

Tack ändå
Användarvisningsbild
av js1
Varför frågas det om bränslerörsbult i rubriken när tråden verkar handla om en bromsrörsnippel?

Själv gjorde jag enligt alt.1 för några år sen när jag byte slangarna fram. Jag gjorde en skarv på röret en bit upp där det var lätt att komma åt och drog nytt rör de sista decimetrarna.
Användarvisningsbild
av jezper
js1 skrev:Varför frågas det om bränslerörsbult i rubriken när tråden verkar handla om en bromsrörsnippel?

Själv gjorde jag enligt alt.1 för några år sen när jag byte slangarna fram. Jag gjorde en skarv på röret en bit upp där det var lätt att komma åt och drog nytt rör de sista decimetrarna.

Ja du bra fråga, vet att jag satt och skrev en kväll efter några pivo, och då kan det lätt bli lite galet :oops:

självklart vet jag skillnaden på bränsle och bromsrör :)
Användarvisningsbild
av alex960
jezper skrev:
js1 skrev:Varför frågas det om bränslerörsbult i rubriken när tråden verkar handla om en bromsrörsnippel?

Ja du bra fråga, vet att jag satt och skrev en kväll efter några pivo, och då kan det lätt bli lite galet :oops:

självklart vet jag skillnaden på bränsle och bromsrör :)
na zdrowie :mrgreen:
Köpte nytt bromsrör som var ganska dyrt på bilia, hela 360kr men men 8).
Klippte av det gamla röret, på med hylsa och då ficka jag upp nipplarna hur lätt som helst, sen bara på med det nya röret + nya bromsoket och sen lufta systemet, så nu funkar allt klockrent...

Tack för alla svar och god fortsättning :D
Användarvisningsbild
av sjoling
*pettson* skrev:
jezper skrev:Hej!

Jag köpte ett nytt bromsok H-bak som jag skulle byta, LÄTT tänkte jag, men bulten av mässing, koppar eller dyl ? bara rundades och nu vettefan hur jag får bort den ?? har använt en stor jäkla rörtång men bulten går bara sönder mer :(

1. såga av bromsröret, kona röret och på med ny bult, frågan är bara är det lätt att kona det gamla röret ? och vilket verktyg behöver jag ?

Eftersom du inte har koll på bromsrör, nipplar och metoder utan kallar det helt andra saker, samt förmodligen inte innehar nån koningssats eller har använt en sådan o har viss vana av det så känns det lite som att du bör lämna in för jobbet. Det är inte fel att göra saker själv, men en del saker är inte dom första man bör ge sej på så att säga. :-)-)
He's back, trycker ner killar som försöker :D
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??