Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har nu köpt monteringsats och rivit vä bak igen. Satte dit dom nya handbromsbackarna med fjädrar och blecken, på med skivan och justerade tills den gick lite trögt, givetvis med justeringen på spaken utskruvad men fortfarnde samma problem.
Den låser bra framåt men inte alls bakåt. Den släpper inte heller när man släpper spaken. Man får rulla hjulet bakåt ngn millimeter och sedan rullar den fritt framåt.
Blir till att riva igen.
Kan det vara expandern som kärvar?

Verkar ju som många har haft liknande problem med att den låser framåt men inte bakåt.
Är det ingen som har något svar vad det är som går fel.
Användarvisningsbild
av Sevenfold
hade med fram men inte bak. rev det 2 ggr sen dess värkade det funka, åkt med det i en vecka nu och det nyper på båda hjulen.
kan säga att släpper man fram först och sen justerar ut bak så det e så tajt att du knappt fär på skivan för att uttligare justera ngn mm ut så det skrapar lite men det slits in, har inga problem att det kärvar nu för jag fick lossa och fixa vajrarna, dom satt berget fast, nu tar den på 6-7 hack och det e perfekt... får se vad spb säger om det tar ojämt, tror inte det ska vara nän fara. jobbet tog 8 timmar kan jag tillägga

det folk oftast gör fel e att sätta dom uppochner lr bara att backarna hamnar ocentrerat jämnfört med skivan. (altså lite lite vridet/snett) där av fenomenet fram men inte bak lr tvärt om.
Användarvisningsbild
av Dalmans
har rivit mitt nu och vi har exakt samma symptom mackan .

tar framåt men inte bakåt, låser hjulet och man blir tvungen att rulla lite bakåt för att det ska släppa.

jag lurar på att det har kommit in skit i vajern, då när jag drog i handbromsen när jag hade allt isär såg jag hur vajern rörde sig, men när jag släppte handbromsen så gick det ej tillbaka som det ska..

så för mig blir det vajerbyte, backarna ser fräsha ut och alla andra delar rör sig som dom ska så jag byter varjern och testar
av *pettson*
Dalmans skrev:har rivit mitt nu och vi har exakt samma symptom mackan .

tar framåt men inte bakåt, låser hjulet och man blir tvungen att rulla lite bakåt för att det ska släppa.

jag lurar på att det har kommit in skit i vajern, då när jag drog i handbromsen när jag hade allt isär såg jag hur vajern rörde sig, men när jag släppte handbromsen så gick det ej tillbaka som det ska..

så för mig blir det vajerbyte, backarna ser fräsha ut och alla andra delar rör sig som dom ska så jag byter varjern och testar
Det betyder ju också att excentern som ska pressa isär backarna aldrig går in i botten i grundläget när du justerar backarna. Det i sin tur gör naturligtvis att du inte får rätt rörelse på backarna och antagligen därför tar det som det gör.
Dalmans skrev:bytte vajern igår ute på parkeringen i snön. det vart att bli kanonbra med nya vajern
Var det krångligt att byta vajjerrn, får man riva mycket?
bytt mina vajrar,, det e smidigt men tar lite tid..'

bort med bromsarna bak
montera bort mittkonsollen inne i bilen och släpp vajrarna lösa (ur från hållaren)
ut och dra i vajern och sen haka av bygeln,
andvänd driv dorn för att få ut hylsan ut navet,
lossa en torxskruv (T30) under golvet i bakkant av tröskel
under innermattorna sitter ett clips som måste bort
lossa genomföringsdamasken i golvet
dra ut vajer och hölje

sen e ju det bara att börja montera dit nya grejer.
av *pettson*
Sevenfold skrev:bytt mina vajrar,, det e smidigt men tar lite tid..'

bort med bromsarna bak
montera bort mittkonsollen inne i bilen och släpp vajrarna lösa (ur från hållaren)
ut och dra i vajern och sen haka av bygeln,
andvänd driv dorn för att få ut hylsan ut navet,
lossa en torxskruv (T30) under golvet i bakkant av tröskel
under innermattorna sitter ett clips som måste bort
lossa genomföringsdamasken i golvet
dra ut vajer och hölje

sen e ju det bara att börja montera dit nya grejer.
Precis.. dina vajrar var ju inte som du trodde :-)-) Med vajrar som rör sej som tänkt tar också handbromsen som tänkt. :wink:

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]