...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Nu har jag läst på. Severin har helt rätt. Så här är det:

Den som får körkort för första gången har en prövotid under två år från dagen för provet. Om ditt körkort återkallas för en händelse under prövotiden måste du göra ett nytt förarprov, både kunskaps- och körprov, även om spärrtiden är kortare än ett år.

(Saxat ur Körkortsportalen)
Användarvisningsbild
av Severin
Så här säger trafikjuristen.se

PRÖVOTID
Observera att den som har prövotid när förseelsen begås - inte när återkallelsebeslutet fattas - måste avlägga nytt förarprov ("uppkörning") innan körkortet kan återfås.

En vanlig missuppfattning i dessa sammanhang är att den som har prövotid bedöms strängare vid körkortsmålets handläggning jämfört med den som inte har prövotid, till exempel genom att den förstnämnde drabbas av återkallelse när varning annars är normalpåföljden.

Så är alltså inte fallet - den som har prövotid bedöms inte strängare än den som inte har prövotid
.
av Marbas
Japp, prövotiden gör inte att du bedöms hårdare vid en trafikförselse. Lagen är samma oavsett. Däremot så får du t.ex. ta om körkortet helt om du blir av med det under prövotiden, vilket du inte behöver om du blir av med det (under en kortare tid givetvis, < 1 år tror jag) om du inte har prövotid.
Användarvisningsbild
av Ticken
Lite OT, men en fråga ang prövotiden som kommit på tal där.

Ponera att man blir av med körkortet i tex en fortkörning, MEN får tillbaka det efter typ 2 månader. Vederbörande har INTE prövotid.

När han får tillbaka det, har han prövotid då i 2 år igen?

/Ticken
Användarvisningsbild
av Severin
Nä det har han inte, prövotiden räknas från den dag den första behörigheten utfärdades.

Dock så bör man tänka på som inte har med prövotid att göra utan med körkortsåterkallelse är att vid upprepade trafikförseelser, dock minst tre under en tvåårsperiod så kan körkortet dras in
av nordis89
Severin skrev:Spelar ingen roll, man bedöms lika däremot om du har flera förseelser inom kort tid så kan kortet ryka men inte pga av prövotid.

Lustigt att den här myten lever kvar fortfarande
Inte så lustigt när det är det bilskolorna står och lär ut ^^ Hade jag inte själv haft en farsa som är jurist så hade jag nog också trott på det.
Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren. Hur ligger det till med 3G-[…]

Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots[…]