Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ReKa
Hej!
Lagomt till vinterkylan så har dieselvärmaren börjat att klatra.

1) Tidsuret fungerar inte som det ska. Det har blivit en kvarts förskjutning. Ställer jag in att bilen ska vara uppvärmd till kl 08.00 så är den inte klar då. Utan 08.15 stängs värmaren av. Har provat att lyfta på pluspolen för att nollställa ifall det skulle vara felet, men icke.

2) Det blir ingen bra värme i kupén. Motorn uppnår arbetstemperatur, men kupén känns bara ljummen. Har för mig det var mycket mer tryck i den förra året. Detsamma om man kör på "rest", det blir bara ljummen, nästan kall, luft som strömmar ut.

3) När värmaren går så bolmar det ut avgaser vid fronten. Det är väl röret/slangen som leder avgaserna från värmaren till avgassystemet som gjort sitt, men vart sitter den?
av Marbas
På 1) kan jag av min erfarenhet säga att värmaren går fem minuter efter inställd tid (på min bil), vilket jag antar är normalt. Dum fråga, men har du kollat klockan i bilen så att den går rätt?

3) Röret från värmaren sitter precis framför hjulet. Ett litet för på ca 20mm i diameter.
Användarvisningsbild
av isak
vet du skicket på ditt batteri? om det har för låg spänning startar inte kupefläkten, därav kallt i kupén
i nästa fas stänger den även värmaren.
Isak
av pwassvik
Min går också alltid 10 min efter utsatt tid.

Sen så ryker min ganska bra någon gång ibland också när den sotar ur sig efter kort drift.
av ReKa
Batteriet är nog i ganska ok skick tror jag. Men ska kolla statusen. Det har hänt flera ggr att värmaren har stängt av pga för låg spänning, men den stänger ju av för sent. När den väl stängt av finns det ingen ström kvar till startmotorn.
Men det kan ju vara att batteriet har gjort sitt och därmed spökar tiduret och att bilen aldrig blir riktigt uppvärmd.

Jag köpte bilen ny och fram tills denna vinter har den alltid stängt av på det klockslag jag har angett. Så jag är nog ganska säker på att den ska vara klar på den tidpunkt man ställer in.
av sjölander
Att den går över tiden har jag läst i manual är normalt, volvo räknar
med att du är tidsoptimist.
Bytt kupefilter på sistone? fria luftvägar?
av ReKa
Men vad 17? Ska den gå över tiden? TIdigare så ar den ju slagit av på sekunden. Ska ringa Volvo och höra, återkommer med svar.

Filter kan nog vara en idé. Det är inte bytt på länge av olika anledningar. Upptäckte i morse ett annat mysko problem, ej relaterat till dieselvärmaren, men kupéfläkten "andades". Vid varje antetag (då den gick ner i varv) kom det kall luft från de yttre ventilerna. Det spelade ingen roll om ac var av eller på. Men från de centrala ventilerna kom det konstant varmluft. Detta hände bara då bilen stod på tomgång, vid färd (dvs varv på motorn) var allt ok.
Även detta kanske kan ha att göra med luftfiltret.
av Toffelhjälten
ReKa skrev:Men vad 17? Ska den gå över tiden? TIdigare så ar den ju slagit av på sekunden. Ska ringa Volvo och höra, återkommer med svar.

Filter kan nog vara en idé. Det är inte bytt på länge av olika anledningar. Upptäckte i morse ett annat mysko problem, ej relaterat till dieselvärmaren, men kupéfläkten "andades". Vid varje antetag (då den gick ner i varv) kom det kall luft från de yttre ventilerna. Det spelade ingen roll om ac var av eller på. Men från de centrala ventilerna kom det konstant varmluft. Detta hände bara då bilen stod på tomgång, vid färd (dvs varv på motorn) var allt ok.
Även detta kanske kan ha att göra med luftfiltret.
Inte luftfilter, kupefilter!
av ReKa
*host, host*, kuféfilter ja ;-) Har pratat med 2 Volvomekaniker nu och dessa säger att värmaren ska sluta gå på det klockslag man har angett. Men felet brukar kunna avhjälpas med uppgradering av mjukvara.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]