- ons 08 dec 2010, 22:11
-Anslut en ohmmeter mellan anslutning 1 och 4. 0,6-1,0 ohm ska visas 700 ohm (ska det vara 0,6-1,0Kohm?)
Där har du ett fel, det ska vara 0,6-1,0 ohm, samma som i primärlindningen i spolen. Alltså är det dålig kontakt eller nära på ett kabelbrott på kabel "1" eller "4". Båda dessa ska alltså vara "matarkablarna"/ modulens kontakt till tändspolen vad jag förstått.
Sekundärlindningen skulle mycket riktigt vara Kohm, ändrade mitt inlägg!
-Anslut ohmmeter mellan modulens kontakt 2 och stomme. 0 ohm ska visas 1ohm
Kontakt två är "stomledning" Vet inte riktigt vad det betyder? Är väl kanske jordning, och i så fall kanske det är en aning dålig kontakt. Vet inte vart det jordas men det sitter ju en bunt på insuget där det jordas, kanske sitter någon jordkabel i närheten av slutsteget som kan glappa en aning?
-Anslut voltmeter mellan kontakt 5 och stomme. Avläs voltmeter medan startmotorn körs. En spänning som pulserar mellan 0 och 2V ska visas 1,5-2,0V ?
Jag tror att det ska vara okej, det tar ju ibland en stund för mätaren att gå ner till noll så det är säkert noll i dalarna.
-Anslut ohmmeter mellan anslutning 10 och 23. 240+-25ohm ska visas ( impulsgivaren ) 148 ohm ny givare, 158 ohm gamal givare
Låter som det är alldeles för lite. Antingen kortis på kablarna eller så har du köpt en aning defekt impulsgivare ( är ju inte omöjligt ). Du kan ju testa att koppla isär kontakten till givaren och se om du får något utslag, borde ju vara oändligt om kablarna inte skavt ihop.
-Anslut ohmmeter mellan stomme och anslutning 7. Ska vara 0 ohm. Tryck ner gaspedalen en aning. Oändligt motstånd ska visas 0 ohm utan gas, 2000 ohm med gas
Det ska ju vara oändligt vid gas, men så länge du inte rör gasen så ska det ju inte spela någon roll. Man ska ju inte röra gasen när man startar insprutare... Men om du nu får igång bilen, men han inte riktigt vill när du gasar kanske det är något fel där
Men där vid modulen där du hade 700ohm, där har du ju ett uppenbart fel i alla fall. Har trippelkollat och det ska vara 1ohm där, samma som primärlindningen i spolen. Det kan ju vara en bra förklaring för det orsakar ju mycket resistans när modulen ska jorda eller vad den gör!
Angående impulsgivaren så kanske det skiljer mot 740, kan ju vara en ändring som gjorts under åren men du kan ju göra mitt lilla test och kolla så det inte är något litet fel.