- tis 23 nov 2010, 14:03
#469116
I början på 1980-talet gjorde Vägverket ett försök med asfaltbetong, eller om det möjligen heter tvärtom, betongasfalt?
På infarten från E4 till Arlanda flygplats belade man körbanan på någon kilometer, eller två, med denna asfaltbetong. Det hette då att det skulle vara som ett test för att utröna hållbarheten bl.a. Det är dubbla körfält på denna vägen och på vägen från Arlanda mot E4 finns det kvar. På det andra körfältet togs beläggningen bort när man byggde järnvägen m.m. Man behövde gräva upp just där.
Jag hade ärende där nu på morgonen och kom att tänka på detta när jag körde där. Jag har dubbfria vinterdäck och det var barmark (snön hade inte kommit ännu). Beläggningen såg slät och hel ut, inga sprickor eller hål etc. etc. Inte heller några slitspår, vad jag kunde se. Men det var bullrigare att köra på asfaltbetongen än på den vanliga "äkta" asfalten. Ett tydligt lågfrekvent buller.
Är det någon som kommer ihåg det här? Det framfördes lite av det i media när det var aktuellt på den tiden. Finns det något utlåtande av testen och finns det på flera ställen i landet?
Jag kan tillägga att jag har varit med om dom betongvägar som byggdes på 50-talet. Dels var det skarvar ungefär var sjätte meter, så det lät som att åka tåg i bilen. Och sedan började betongen spricka och vittra sönder efter 15 - 20 år. Dom sprickor och hål som blev, gick inte att laga. Det var högst okomfortabelt att åka på sådana vägar.
På infarten från E4 till Arlanda flygplats belade man körbanan på någon kilometer, eller två, med denna asfaltbetong. Det hette då att det skulle vara som ett test för att utröna hållbarheten bl.a. Det är dubbla körfält på denna vägen och på vägen från Arlanda mot E4 finns det kvar. På det andra körfältet togs beläggningen bort när man byggde järnvägen m.m. Man behövde gräva upp just där.
Jag hade ärende där nu på morgonen och kom att tänka på detta när jag körde där. Jag har dubbfria vinterdäck och det var barmark (snön hade inte kommit ännu). Beläggningen såg slät och hel ut, inga sprickor eller hål etc. etc. Inte heller några slitspår, vad jag kunde se. Men det var bullrigare att köra på asfaltbetongen än på den vanliga "äkta" asfalten. Ett tydligt lågfrekvent buller.
Är det någon som kommer ihåg det här? Det framfördes lite av det i media när det var aktuellt på den tiden. Finns det något utlåtande av testen och finns det på flera ställen i landet?
Jag kan tillägga att jag har varit med om dom betongvägar som byggdes på 50-talet. Dels var det skarvar ungefär var sjätte meter, så det lät som att åka tåg i bilen. Och sedan började betongen spricka och vittra sönder efter 15 - 20 år. Dom sprickor och hål som blev, gick inte att laga. Det var högst okomfortabelt att åka på sådana vägar.