Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av denison
Har en S60 02 2,4T 9200 mil, skulle använda klimatanlägningen för första gången för i år på riktigt, för de va jävligt varmt ute, men då kyler den inte bra,särskilt på passagerar sidan, man känner skillnaden på på den två delade ACC men den kyller ändå inte riktigt bra som den skulle göra :(

E det någon som har nån anning va det kan vara för fel??
Användarvisningsbild
av CarMan
när bytta du cupefilter sist?
lite mjukvara kan göra susen. & cupefiler förstås, om det var över 12 månader sen sist.
av Claes75
Varför låter du inte anläggningen vara igång hela tiden? Bränsle besparingen kan snabbt ätas upp av att du får renovera ac:n. Torkade packningar =inget kylmedium.
Användarvisningsbild
av CarMan
Claes75 skrev:Varför låter du inte anläggningen vara igång hela tiden? Bränsle besparingen kan snabbt ätas upp av att du får renovera ac:n. Torkade packningar =inget kylmedium.
Ja om men nu har ett system som automatiskt kan hålla 21 grader året om, så är ju det toppen!
av Crispin
denison skrev:Har en S60 02 2,4T 9200 mil, skulle använda klimatanlägningen för första gången för i år på riktigt, för de va jävligt varmt ute, men då kyler den inte bra,särskilt på passagerar sidan, man känner skillnaden på på den två delade ACC men den kyller ändå inte riktigt bra som den skulle göra :(

E det någon som har nån anning va det kan vara för fel??
:D Hejsan, tror jag kan tipsa Dig. Jag har haft exakt samma problem med min V70. Det blåste "varmare" ur det högra mittre luftmunstycket och det var ingen riktig kyla på vänstersidan, men dock bättre om man jämförde. Jag ställde en fråga om problemet här på detta forum men fick inga precisa svar.

Dock har jag en bekants bror med egen kylfirma och han fyllde på med ca 0,5 kg köldmedel i systemet och nu blåser det lika ur luftmunstyckerna och bra mycket kallare än det gjorde innan påfyllningen.

Kostnaden stannade vid 500:- men vid en auktoriserad så blir nog priset annorlunda men bortse från priset, resultatet blir BRA. :D
av denison
a de låter bra, problemet e ju bara att få någon att fylla på alla vill ju göra olika typ av kontroller....men men ja får jaga vidare . .tack rådet. .
Användarvisningsbild
av CarMan
denison skrev:a de låter bra, problemet e ju bara att få någon att fylla på alla vill ju göra olika typ av kontroller....men men ja får jaga vidare . .tack rådet. .
ja man är ju som aktoriserad skylldig att laga systemet innan man fyllr det!

varför vill så många ha trasiga system o bara fylla på?
av Crispin
CarMan skrev:
denison skrev:a de låter bra, problemet e ju bara att få någon att fylla på alla vill ju göra olika typ av kontroller....men men ja får jaga vidare . .tack rådet. .
ja man är ju som aktoriserad skylldig att laga systemet innan man fyllr det!

varför vill så många ha trasiga system o bara fylla på?
:D Håller med Dig, varför skall man fylla trasiga system? Totalt bortkastat. Men är ett system trasigt om man efter fyra år måste fylla på ett halvt kilo köldmedel? Det kanske håller fyra år till!

Men frågan kvarstår? Varför måste systemet fyllas på. Vart har 0,5 kg köldmedel försvunnit?

Kan det vara så att ledningar och liknande har expanderat så mycket att systemet rymmer 0,5 kg köldmedel till? Systemet kanske kräver att det måste vara en exakt mängd och i takt med åren så kanske det måste fyllas på lite köldmedel utan att för den skull systemet är otätt?

Jag vet inte svaren, vet bara att det resulterar till att kylanläggningen fungerar bättre efter en påfyllnad. Lägger ECC´n av efter 14 dar igen så är det uppenbarligen läckage, men om den håller 4 år till så håller även min teori. :D
av NCR
Om man låter systemet stå på "auto" året om får man inte de här problemen.
Användarvisningsbild
av Loner
Crispin skrev: Lägger ECC´n av efter 14 dar igen så är det uppenbarligen läckage, men om den håller 4 år till så håller även min teori. :D
Hoppas din kylkille blåste i lite spårämnen så ni kan hitta läckan..
För systemet skall vara helt tätt och inte behöva "fyllas på"

/L
Ökad komfort med 17”

@Dejan195 235/55R18 kanske kunde vara någo[…]

Jag håller med dieselkenneth , jag har sj[…]

Hej, knappen på spaken fasnar när man l[…]

Det blir ibland dyrare skador på bilen att r[…]