Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av flodingen
Jag ska montera blockvärmare och undrar om man kan ha kopparpasta mellan blocket och värmaren?
av inkognito
sätt slangvärmare istället, blockvärmaren är värsta skiten, bara på 300w dessutom.
av lennart lundberg
Håller med ”inkognito”.
Har en blockvärmare på min S80 som jag tycker är kass.
Har tidigare haft slangvärmare och har det på vår andra bil och är mycket effektivare enligt min uppfattning.

Lennart
Användarvisningsbild
av iigloo
Har en nymonterad blockvärmare. Heeeeeelt värdelös. Har den på i 3 timmar. Märker ingen skillnad.
av LaRy
Blockvärmare, rena skiten. Även jag har en sådan, funderar på att ersätta den med slangvärmare. T.o.m. Volvo har erkänt officiellt att den är skit. Då frågade reportern varför man monterade den. "Den går snabbt att montera". Det påstås att Volvo ej monterar den längre. Det blev inte ens plusgrader vid ventikåpan på motorn när de testade den i stark kyla.
Om du nu absolut skall ha en blockvärmare kan du hitta kontaktpasta i affärer som säljer elektronik. I södra Sverige har vi Kjell&Co, Elfa m.m. databutiker där man säljer dataprocessorer. Det skall vara ett mycket tunt skikt med pasta.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Har blockvärmare på både mina bilar. De fungerar bra MEN man måste ha dem inkopplade minst 3h. Ännu längre vid sträng kyla.
av -94 9000 2,3T cse
Pasta följde med när en kompis ersatte sin blockvärmare.

Saab gjorde tester med blockvärmare men ansåg sig aldrig få till en acceptabel lösning. Volvo har/ska gå ifrån blockvärmare pga att de är rejält MV-IG. Enda fördelen är just att de är lättmonterade. Och då det tyvärr finns (alltför) många dumlojala (tysta) Volvoägare, så tar Volvocars sig lätt ur de flesta dumheter de ställer till.

Mvh
Senast redigerad av 1 -94 9000 2,3T cse, redigerad totalt 0 gånger.
av LaRy
Dieselmagnus tycker de fungerar bra. Vad har kanse olika definition på "bra"? Vi har kanske olika uppfattning och förväntningar. Med erfarenhet från slangvärmare och värmare monterade i frysplugg innebär bra för mig
= att temp.nålen ger utslag direkt när jag startar motorn.
= att värmesystemet direkt leverar en svag plusgradig värme från start.
= att rutorna ej återfryser medan man jag skrapar .

För andra är bra kanske att motorn startar och att kupévärme fixas med fläkt.

Visst drar min värmare 300W, säkerligen skönt för småfåglar i kylan. En sak är säker, värmen hamnar inte i motorns vattensystem, vare sig direkt eller indirekt.
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]