Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kenlav
Har en Volvo 245 90:a B 230F 2,3.
Har köpt en begagnad volvo 245 och haft i 2 veckor utan problem men i dag så körde jag på Motorvägen efter ca 10 minuter när bilen blir varm så börjar den gå illa. Stannar bilen och motorn blöddrar och stannar. Startar sedan ej. Väntar tills motorn har kallnat efter ca 20 minuter och provar att starta och motorn startar direkt. Vad kan det vara för fel??? Luftmassemätaren?? Tändstift?? Lambdasond?? Kom med förslag tack.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Hur mycket bränsle hade du i tanken? Om du har kvarts tank eller mindre och en trasig tankpump så kan detta symptom uppträda.

Ett annat vanligt problem är kallödningar i pumpreläet, pumpreläet sitter på passagerarsidan på torpedväggen. Det är ett vitt avlångt relä, ta loss detta och öppna det. Löd om alla lödningar hur fina dom än kan se ut för det är när reläet är varmt som kallödningarna visar sig.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av kenlav
gnestakalle skrev:Hur mycket bränsle hade du i tanken? Om du har kvarts tank eller mindre och en trasig tankpump så kan detta symptom uppträda.

Ett annat vanligt problem är kallödningar i pumpreläet, pumpreläet sitter på passagerarsidan på torpedväggen. Det är ett vitt avlångt relä, ta loss detta och öppna det. Löd om alla lödningar hur fina dom än kan se ut för det är när reläet är varmt som kallödningarna visar sig.

Mvh GK
Pumprelä verkar vara ett hett tips när man kollar runt på forumet. På skruvat.se finns 2 olika ett grönt som verkar passa enligt texten under och ett vitt som det inte står vilken motormodell det passar till! Vad är det för skillnad på dessa??
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Köp det vita om du skall köpa men prova gärna mitt tips att löda om lödningarna i reläet först.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av kenlav
gnestakalle skrev:Köp det vita om du skall köpa men prova gärna mitt tips att löda om lödningarna i reläet först.

Mvh GK
Jo då skall öppna och kolla hur det ser ut. Tanks
av Arne
Mvh GK[/quote]
Pumprelä verkar vara ett hett tips när man kollar runt på forumet. På skruvat.se finns 2 olika ett grönt som verkar passa enligt texten under och ett vitt som det inte står vilken motormodell det passar till! Vad är det för skillnad på dessa??[/quote]

Det vita passar B230F medan det gröna passar B230 E med C-Jetronic insprutningssystem. Byt även bränslefilter om det inte nyligen gjorts.
Användarvisningsbild
av kenlav
Har nu bytt till ett nytt Bränslepumrelä, orkade inte löda om då jag inte har några bra lödverktyg och ingen större erfarenhet av lödning samt att det såg rätt trångt ut mellan lödpunkterna när man öppnade relät, det gamla relät satt inne i kupén på passagerarsidan under handskfacket. Det gamla relät var daterat 25/11 1988 så det var nog orginalrelät som satt i. Det roliga var att bilen startade i dag innan bytet av relä trots att den stått still i 2 veckor. För en vecka sedan när jag provade att starta så startade den inte alls. Köpte ett nytt relä på Mekonomen bytte ut det gamla och bilen startar nu utan några problem. På Mekonomen sa dom när jag förklarade motorproblemet att det även kunde vara Tändmodulen som krånglar. Får nu prova att köra och se om motorn dör igen trots nytt relä. En liten fråga/undran?? Kan Tändmodulen ge samma symtom som Bränslepumprelät att motorn dör och sedan startar igen efter en stund???
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Eftersom ditt fel verkade vara temprelaterat kunde det även bero på tändmodulen men vi skall inte måla den lede på väggen nu utan förmoda att du fixat felet.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av kenlav
Har nu kört ca 10 mil och en massa motorväg och inte ett enda motorproblem efter att ha bytt bränslepumpsrelä... så det verkar ha varit detta relä fast lödningarna såg fina ut när jag plockade isär relät. Skulle det hända igen får jag byta tändmodulen som dom sa på Mekonomen att motorstoppen oxå kunde ha ett samband med.
av rd350
Lika ofta som det är dåliga lödningar i reläet så är det brända kontaktytor i det samma. Sära på kontakterna i reläet så har du nog svarta "avlagringar" på dom.

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]

Så vad är vettigt att köra med f&o[…]

Nolla motor V70 D3

Hej! Har tagit mig an en V70 D3 2011 (2 liter, 5[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tun[…]