Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wohlfie
Intressant läsning detta.

Har en volvo v70 2.5t -04...
Tycker den är små seg vid start, tänder inte på första. utan man får jobba typ 5-10sec...
Fråga på en bilfirma där jag köpte bilen, dom sa att det är en sådan sort att bilen ska jobba igång på detta sätt.
O eftersom jag inte är så himla bil kunnig så får ja väll lita på dom. Kan ju iofs höra med andra firmer också.
Kanske det är så att dessa har en annan start fuktion än andra bilar vad vet jag:)
Kolla även batteriet. sitter ett optima 85Ah i... borde räcka. batteriet är 6månader gammalt.
Vill också lägga till att bilen är Automat, vid start lägger den sig på 1000rpm och går ner rätt fort till 500-600rpm

Hade en Volvo 850 R -97 förut, den tände direkt.
Kanske är skillnad på bilarna.
Motorn såg stort sätt ut att vara lika.
Användarvisningsbild
av Jakris
hakank skrev:Vill meddela att min bil inte mottänt sedan jag bytte till reservnyckeln i september. Har inte haft koll på varvräknaren speciellt noga dock. Hade tänkt mäta batterispänningarna i resp. nyckel men det harinte blivit av ännu.

/Håkan
Eftersom startspärr/nycklar inte har ett dyft med vare sig mottändning eller varvräknarfladder att göra får jag väl registrera dig under kategorin "tur" tillsvidare :) //Janne
Användarvisningsbild
av Jakris
wohlfie skrev: Tycker den är små seg vid start, tänder inte på första. utan man får jobba typ 5-10sec...
Fråga på en bilfirma där jag köpte bilen, dom sa att det är en sådan sort att bilen ska jobba igång på detta sätt.
Du har inte samma allvarliga fel som många av oss andra haft.

Verkstaden ljuger dig dock rakt upp i ansiktet (inte ovanligt beteende) eller också begriper dom inte hur motor/styrsystem fungerar (troligen både och). :evil:

Motorn skall definitivt inte vara så trögstartad. Gör den inte ens tändförsök under de 5 sekunderna?
Efter startmotorbytet i Mars startar min utan vare sig mottändning eller varvräknarfladder, men det irriterar mig att den oftast behöver två fulla varv innan den tänder när det borde gå på ett...

//Janne
av Rick
wohlfie skrev:Intressant läsning detta.
Tycker den är små seg vid start, tänder inte på första. utan man får jobba typ 5-10sec...
.
Ska inte vara så, min 2.5T XC 04 tänder direkt... inget "fladder", malande på startmotorn etc... hinner knappt släppa nyckeln innan motorn är igång... Kan det bero på mina NGK stift :lol:
av wohlfie
ahaa, var tvungen o kolla tändstiften o de ser nya ut... står volvo på dom:) bra eller dåliga vet jag ej.
starta bilen idag var bara -5 ute då goppa den igång på 3 sec .( jag räkna 1001,1002,1003) :)
kan ju vart en segare start vid minus 17.
även kolla batteriet, har ärja lite på polerna.. ja gjorde rent.. dock ingen förändring.. kanske är batteriet som har fått stryk.
Eller skam an kolla upp något mer? Eller leva med detta:)
av S60AWD2.5T
Ny rapport!
Bil fan strular igen. Fladder på varvräknarn och den bara crankar på och uppträder
som om den blir sur eller saknar gnista. 15 minus men motorvärmare inkopplad.
Efter några startförsök blir batteriet segt.
In i garaget och ut med nyladdat husvagnsbatteri. Då hostar den igång direkt.
Inga felkoder men "nedsatt motorprestanda" lyste 15 sek.
Nytt strul idag, sju grader kallt och ingen värmare, körde slut på batteriet med endast några rusk i maskin. Fyra försök sedan slut på kräm. Batteri i skuffen som gardering. Då går den igång igen.

Slutsats, extrajordning hjälper (lite) men fixar inte felet. Bra batteri är ett måste. Har inte dåligt batteri men det räcker inte till. Nu är det frågan om det skall bytas start eller dras ny pluskabel till starten. Varvräknaren skall ju inte fladdra så jag stor på störnings teorin.
Skulle helst vilja slakta ett orginalkablage och få tag på en pluskabel så.
Skall sedan skärma den :-)

Synd att det strular då bilen annars är en riktig vinterdröm på vägen.
Senast redigerad av 1 S60AWD2.5T, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Jakris
wohlfie skrev:starta bilen idag var bara -5 ute då goppa den igång på 3 sec .( jag räkna 1001,1002,1003)
Även 3 sekunder är alldeles för mycket. Jag tycker att min XC90 är seg som oftast tar 1 sekund på sig. Kolla tidigare i tråden så ser du alla åtgärder vi har provat (själv har jag bytt det mesta).
S60AWD2.5T skrev:Bil fan strular igen. Fladder på varvräknarn och den bara crankar på och uppträder som om den blir sur eller saknar gnista. 15 minus men motorvärmare inkopplad.
Som sagt... Jag stryker dig i sammanställningen över lyckade åtgärder.
Vad gäller plusledningen så hade inte den heller någon som helst effekt på varvräknarfladder, och ingen annan positiv effekt heller (tryckåpysnicke är den ende som det funkat för så långt).

Däremot är vi tre som blivit hjälpta av startmotorbyte (jag sedan Mars, Norsking sedan April och Andy sedan Juli) :D
De två det inte hjälpt för, kanske fick en lika konstig utbytesmotor (inte helt osannolikt med tanke på hur många som svarat på tråden).
Eftersom en begagnad startmotor inte går på mer än ~1200:- så rekommenderar jag definitivt att göra ett försök.

Många av de som svarat på tråden har tyvärr inte gjort (i alla fall inte rapporterat in) någon åtgärd ännu.
"Hoppa på tåget" så hjälper ni till att öka säkerheten i lösningarna. (PO)

//Janne
av Nefix
Jag tog också och bytte nyckel med en annan larmdosa, sen dess har jag inte sett ett enda varvräknarfladder eller konstiga starter.
Har startat utan motorvärvmare i -15, med motorvärmare och det har inte varit några konstigheter alls.
Kan ju iförsig var tillfälligt men sen nyckelbytet har det inte varit något. Får kolla vidare hur den beter sig närmaste veckorna.
av S60AWD2.5T
Nefix skrev:Jag tog också och bytte nyckel med en annan larmdosa, sen dess har jag inte sett ett enda varvräknarfladder eller konstiga starter.
Har startat utan motorvärvmare i -15, med motorvärmare och det har inte varit några konstigheter alls.
Kan ju iförsig var tillfälligt men sen nyckelbytet har det inte varit något. Får kolla vidare hur den beter sig närmaste veckorna.

Vill inte verka negativ, men jag har likadana bekymmer med båda mina nycklar. :-(
Testade nu för en månad sedan att byta nyckel till en jag aldrig använt.

Har sett en firma som säljer nya startmotorer för under 1500.- ska kolla med dem så de passar.
Billigaste på skroten är 800:- och den kan ju vara lika sjuk om det nu är starten.
Men ingen som har bytt start har väl behållt problemet, eller?
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 27

ATF tycker iallafall jag känns väldigt[…]

240 startar inte

Jag gjorde precis så som du sa och nu funkar[…]

Luktar avgaser i kupen

Jämte oljepåfyllningen går en sla[…]