Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hemglass
En fundering som jag och kanske många med mig har haft är - vad är bränsleförbrukningen vid tomgång per timme ? Låt oss säga att motorn är en 2.4 liters och man tankar fullt ( 70 liter ) hur länge kan bilen stå på tomgång ? antal timmar?
Någon som funderat kring detta ? :wink:
av svda
1-1,5 l/h. Du kan enkelt kolla själv i en svag utförsbacke, så att bilen kan rulla en längre sträcka utan större förändring i hastighet. Lägg ur växeln och frirulla med motorn på tomgång. Vänta ca 10 - 15 sek. Läs av hastighet och förbrukning.

Ex. avläst 70 km/h och 0,20 l/mil

Det tar en timmen att rulla 7 mil och under denna tid skulle motorn ha dragit 7 x 0,2 liter = 1,4 liter dvs motorns tomgångsförbrukning är 1,4 l/h.
av LaRy
Frågan är inte alls dum och har inte med miljö att göra. Med denna vinter kan vi mycket väl bli stående på vägen efter en trafikolycka i kanske 5 timmar med minus 20 grader. Då är tomgångskörning = överlevnad. Tyvärr har vi ofta för dåliga extra kläder med oss. Då är det bra att veta hur mycket extra bränsle jag bör ha för en nödsituation. Tack för svaret!
av johnny52
Hej.
Då jag läser era inlägg kom jag att tänka på att min gamla Ford Scorpio 97, när den gick på tomgång visade färddatorn l/timme i stället för l/km.
Ganska fiffigt eller hur ?
av baljbalj
Instämmer. Det hade varit intressant att veta. Även vilken inverkan AC, stolsvärme, lysen, stereo osv har. Bara att prova om någon har ork ;).
Ursäkta att jag lägger mig i, så att säga.
Men detta är nog den perfekta tråden att nämna följande : Enligt en del !? så skulle en bil på tomgång förbruka bränsle som allra mest !!
Dvs förbruka mer bränsle än om du faktiskt körde bilen, skojar jag ?
Nej !!
Detta hade bla min far fått lära sig på en sk Ecodriving-kurs.
Själv tycker jag att det låter som nonsens, men tycker ändå att det är värt att nämna här bara för att få höra eran syn på saken.
//Patrik
av sjölander
Det där stämmer ju sådär.. En motors förbrukning har att göra med hur många hästkrafter du för stunden plockar ur den.
I nerförsbacke med växel i, släppt gas kan den nog dra mindre än på tomgång, men aldrig i uppförsbacke.
av Fred
patrik.maria skrev:Ursäkta att jag lägger mig i, så att säga.
Men detta är nog den perfekta tråden att nämna följande : Enligt en del !? så skulle en bil på tomgång förbruka bränsle som allra mest !!
Dvs förbruka mer bränsle än om du faktiskt körde bilen, skojar jag ?
Nej !!
Detta hade bla min far fått lära sig på en sk Ecodriving-kurs.
Själv tycker jag att det låter som nonsens, men tycker ändå att det är värt att nämna här bara för att få höra eran syn på saken.
//Patrik
Man måste skilja på förbrukning per timme och förbrukning per mil. En bil på tomgång drar oändlig mängd bränsle per mil medan den dar en begränsad mängd per timme. Det din far fick lära sig var säkert liter per mil.
Det där stämmer ju sådär.. En motors förbrukning har att göra med hur många hästkrafter du för stunden plockar ur den.
I nerförsbacke med växel i, släppt gas kan den nog dra mindre än på tomgång, men aldrig i uppförsbacke.
Vid motorbroms över 1800 rpm förbrukar bilen 0 liter per mil, detta tack vare DFCO som stänger av bränsletillförseln helt. Det var därför det för några år sedan var en stor kampanj som uppmanade förare att motorbromsa för miljöns skull, det var inte för att minska bromsdammet... :mrgreen:

Mvh
/Fred
LaRy skrev:Frågan är inte alls dum och har inte med miljö att göra. Med denna vinter kan vi mycket väl bli stående på vägen efter en trafikolycka i kanske 5 timmar med minus 20 grader. Då är tomgångskörning = överlevnad. Tyvärr har vi ofta för dåliga extra kläder med oss. Då är det bra att veta hur mycket extra bränsle jag bör ha för en nödsituation. Tack för svaret!
Om man kör diesel kan det kanske vara läge att använda dieselvärmaren då och då. 20 min motor, 20 min värmare.

Men ur ren överlevnads synpunkt är det kanske allra viktigast att ha med någon form av sovsäck eller liknande snarare än att köra bränslet i botten.
Skumt fel b230ft

Ja okej. Men du skrev att den gick som en klocka i[…]

Angående krok, alla bilar har ju en väl[…]

Servostyrning xc-70, 2008

Du behöver skölja systemet i vilket fall[…]

D4 VEA dricker olja

Är det någon här som har tips p&a[…]