Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#466019
Xtravagance, jag tror att du bör betala. Även om man överklagar ett ärende brukar det vara så att man får betala och om överklagan går igenom betalas pengarna tillbaka. Jag vet givetvis inte hur det ser ut på platsen, men kan utläsa att det är en innergård i ett bostadsområde. Där brukat det, om det finns markerade p-platser, vara så att det är hyresvärden/markägaren som disponerar marken utanför de markerade platserna. Det är väl det som de menar med att du" har parkerat på en plats som ägs av hyresvärden/hyresgäst." och "Platsen hyrs av annan och ni har inte utan avtal besittningsrätt till denna parkeringsplats."
Jag tror att förväxlar kontrollavgift som debiteras för felaktig parkering på privat mark med felparkeringsavgift på offentlig mark. Det är en vanlig förväxling. Kontrollavgift och felparkeringsavgift ska hanteras helt olika av bilisten.

När det gäller felparkeringsavgift är det som du skriver, man betalar först, överklagar, och om man får rätt får man tilbaka pengarna.

När det gäller kontrollavgift ska man aldrig betala förrän ärendet är avgjort, antingen av markägaren/parkeringsbolaget eller domstol. Om man betalar först, och därefter överklagar är risken stor att parkeringsbolaget tar betalningen som en bekräftelse på att man godkännt debiteringen. I så fall är risken stor att ärendet är avslutat från deras sida, och de besvarar ingen vidare brevväxling. Jag har sett exempel på det. Jag har t.o.m. sett exempel på en bilist som fått rätt i domstol, men inte fått tillbaka inbetalade pengar.

När det gäller om man får parkera utanför markerad plats beror det på skyltningen på platsen. Om infartsskylten till parkeringsområdet är en P-skylt kan man utan vidare parkera utanför markerad plats så länge inte den platsen är skyltad med P-förbud, och under förutsättning att man inte bryter mot de generella parkeringsrglerna. Man får t.ex. aldrig parkera så att man hindrar annan trafik (inte ens blockera sin egen parkeringsplats även om någon annnan parkerat där).

Q-park har t.ex. en överträdelse 36: "Ej parkerad inom markerade plats. Infarten till parkeringen är skyltad med ”P”. Detta innebär bl.a. att parkering endast får ske på markerade platser med pilskyltar eller på marken tydligt målade linjer. Vid bevakningstillfället har parkeringsvakten konstaterat att ditt fordon stått utanför sådan markering vilket har dokumenterats med fotografier." Någon sådan överträdelse existerar inte i gällande parkeringsregler.

Däremot får man aldrig parkera så att något hjul står inom markerad plats och ett annat hjul utanför.

Om däremot infartsskylten är P-förbud område, får man inte parkera utanför markerade platser, som dessutom måste vara skyltade med P-skylt.
Staffan73. Det är fan lättare och mindre enerverande att betala böterna än att försöka hänga med i den här tråden
Jag håller i princip med dig. När det gäller kontrollavgifter är det oerhört jobbigt och frustrerande att överklaga, även om man som bilist har lagen på sin sida. Parkeringsbolagen kör ända in i kaklet, även om de inser att de gjort fel.

Jag har just nu ett ärende hos Europark för min dotters räkning. Hon hade glömt parkeringsskivan. Hon erkänner i sak att det stämmer så mitt brev för hennes räkning är egentligen inte en vanlig invändning.

I stället har jag siktat in mig på andra saker. Jag har skrivit så här:

"Enligt lag(1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering(LKOP) är det markägaren som äger rätt
att ta ut kontrollavgift. För att vara säker på att jag betalar till rätt mottagare med befriande verkan,
kräver jag därför dokument som styrker att Europark övertagit markägarens rätt att att ta ut
kontrollavgift. Observera att det inte räcker med avtal om parkeringsövervakning.

Vidare kräver LKOP att den som övervakar efterlevnaden av förbud eller villkor som avses i LKOP har
för ändamålet lämplig utbildning. Därför kräver jag även en redogörelse av den utbildning, som den
aktuella parkeringsvakten erhållit."

De har inte svarat på 1,5 månad. Jag räknar nog med ett svar men det ska bli intressant att se vad de svarar.

Jag tror att jag med brevet trampat på två ömma tår. Europark är medlem i Svenska Parkeringsföreningen (Svepark) och Svepark uppger att deras medlemmar inte tecknar avtal där de får ersättning via kontrollavgifter. I stället bör deras avtal bygga på ersättning för nedlagd tid. Därför tror jag inte att de vill medge att de får ersättning beroende på hur många kontrollavgifter de debiterar. Det kan ju locka till att debitera felaktiga kontrollavgifter.

Vidare så tvivlar jag på att deras parkeringsvakter erhållit tillfredsställande utbildning. Och det är naturligtvis känsligt för Europark om personalen inte fått den utbildning de behöver för sitt arbete.

Om de inte ger ett tillfredsställande svar på mina frågor, kommer vi att bestrida. Jag gissar att de då kommer att uppge att skyltningen är korrekt.

Jag har fotografier som visar stora brister i skyltningen. Då är frågan: Ljuger de medvetet om skyltningen, eller har inte deras vakter tillräcklig kunskap för att upptäcka bristerna i skyltningen?
#467603
absolutjoxs skrev:Ibland verkar det som om att folk samlar på biljetter så vi får ägna en kvart åt att skilja ut den giltiga biljetten. då riskerar man där emot böter.
Varför? Om jag har ca 300 biljetter på instrumentpanelen och en sitter med en klämma i rutan riskerar jag böter då? Om jag gör en ram runt rutkanterna på framrutan med likadana p-biljetter kan jag få böter för det då fast jag har den aktuella med där fullt synligt? Detta är ju knappast något jag skulle göra.. Men kunde bara inte låta bli att fråga för skojs skull :roll:
#467634
Bjoern skrev:
absolutjoxs skrev:Ibland verkar det som om att folk samlar på biljetter så vi får ägna en kvart åt att skilja ut den giltiga biljetten. då riskerar man där emot böter.
Varför? Om jag har ca 300 biljetter på instrumentpanelen och en sitter med en klämma i rutan riskerar jag böter då? Om jag gör en ram runt rutkanterna på framrutan med likadana p-biljetter kan jag få böter för det då fast jag har den aktuella med där fullt synligt? Detta är ju knappast något jag skulle göra.. Men kunde bara inte låta bli att fråga för skojs skull :roll:
Det låter ju förtroendeingivande! Att få böter för att man råkar irritera parkeringsvakten! Delar ni ut böter om ni inte gillar färgen på bilen också?
#467669
Surkart skrev:
I stället har jag siktat in mig på andra saker. Jag har skrivit så här:

"Enligt lag(1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering(LKOP) är det markägaren som äger rätt
att ta ut kontrollavgift. För att vara säker på att jag betalar till rätt mottagare med befriande verkan,
kräver jag därför dokument som styrker att Europark övertagit markägarens rätt att att ta ut
kontrollavgift. Observera att det inte räcker med avtal om parkeringsövervakning.

Vidare kräver LKOP att den som övervakar efterlevnaden av förbud eller villkor som avses i LKOP har
för ändamålet lämplig utbildning. Därför kräver jag även en redogörelse av den utbildning, som den
aktuella parkeringsvakten erhållit."

De har inte svarat på 1,5 månad. Jag räknar nog med ett svar men det ska bli intressant att se vad de svarar.

Jag tror att jag med brevet trampat på två ömma tår. Europark är medlem i Svenska Parkeringsföreningen (Svepark) och Svepark uppger att deras medlemmar inte tecknar avtal där de får ersättning via kontrollavgifter. I stället bör deras avtal bygga på ersättning för nedlagd tid. Därför tror jag inte att de vill medge att de får ersättning beroende på hur många kontrollavgifter de debiterar. Det kan ju locka till att debitera felaktiga kontrollavgifter.

Vidare så tvivlar jag på att deras parkeringsvakter erhållit tillfredsställande utbildning. Och det är naturligtvis känsligt för Europark om personalen inte fått den utbildning de behöver för sitt arbete.

Om de inte ger ett tillfredsställande svar på mina frågor, kommer vi att bestrida. Jag gissar att de då kommer att uppge att skyltningen är korrekt.

Jag har fotografier som visar stora brister i skyltningen. Då är frågan: Ljuger de medvetet om skyltningen, eller har inte deras vakter tillräcklig kunskap för att upptäcka bristerna i skyltningen?
Mycket intressant!

Lova att du uppdaterar tråden när/om du får svar.

Mvh
Tobbe
#471822
Staffan73 skrev:
Bjoern skrev:
absolutjoxs skrev:Ibland verkar det som om att folk samlar på biljetter så vi får ägna en kvart åt att skilja ut den giltiga biljetten. då riskerar man där emot böter.
Varför? Om jag har ca 300 biljetter på instrumentpanelen och en sitter med en klämma i rutan riskerar jag böter då? Om jag gör en ram runt rutkanterna på framrutan med likadana p-biljetter kan jag få böter för det då fast jag har den aktuella med där fullt synligt? Detta är ju knappast något jag skulle göra.. Men kunde bara inte låta bli att fråga för skojs skull :roll:
Det låter ju förtroendeingivande! Att få böter för att man råkar irritera parkeringsvakten! Delar ni ut böter om ni inte gillar färgen på bilen också?
Skulle man göra som i exemplet ovan hoppas jag att parkeringsvakten ger böter utan att ens försöka leta reda på den giltiga biljetten :???: (d.v.s. om man lägger den i en ram med en massa andra biljetter, inte om den sitter i klämman). Jag håller nästan undantagslöst på parkeringsvakten eftersom det i de allra flesta fall faktiskt är den som får parkeringsböter som har gjort fel. Försöker man smita ifrån parkeringskostnaden så är det bara att stå sitt kast och betala böterna utan att gnälla på parkeringsvakterna. Tummen upp för lapplisorna som bl.a. ser till att vägarna inte blockeras av felparkerare :-)-)

Snart 50 år och aldrig en parkeringsbot :)
#471838
siamthai skrev:Jag håller nästan undantagslöst på parkeringsvakten eftersom det i de allra flesta fall faktiskt är den som får parkeringsböter som har gjort fel. Försöker man smita ifrån parkeringskostnaden så är det bara att stå sitt kast och betala böterna utan att gnälla på parkeringsvakterna. Tummen upp för lapplisorna som bl.a. ser till att vägarna inte blockeras av felparkerare :-)-)

Snart 50 år och aldrig en parkeringsbot :)
Jag är inte heller positivt inställd till omdömeslös parkering, men - om parkeringsbolagen inte följer lagen så har jag svårt att sympatisera med dem. Jag skyller inte detta i första hand på parkeringsvakten. I första hand tror jag att det är parkeringsbolaget som är boven i dramat.

Återigen är det skillnad på privat mark och offentlig mark. När det gäller offentlig mark ställer lagen större krav på den som bötfäller än på privat mark. Å andra sidan ställs högre krav på skyltningen på privat mark än på offentlig mark.

Parkeringsbolagen hänvisar själva till att de utdelat kontrollavgift baserat på lag om kontrollavgift vid olovlig parkering (LKOP), men det verkar inte som de läst hela lagen.

För att de ska få debitera kontrollavgift måste bland annat följande uppfyllas:
- Skyltningen måste vara tydlig och följa vägmärkesförordningen. Jag har ofta sett privata parkeringar som har ett eller flera fel i skyltningen. Ändå debiteras kontrollavgift i strid mot lagen.
- Bilisten måste ha brutit mot parkeringsregler eller speciella villkor som skyltats tydligt vid parkeringsplatsen. Jag har sett flera debiteringar som gjorts trots att bilisten inte brutit mot något av detta. Jag har själv drabbats av detta men då var parkeringsbolaget tvingat att ge med sig i domstol. De förlorade. Tror du att de förlorar i domstol trots att parkeringsvakten debiterat en riktig kontrollavgift? Jag har sett exempel på samma typ av felaktig debitering, där bilisten (efter hot om diverse repressalier) kännt sig tvingad att betala trots att debiteringen gjorts i strid mot lagen. De försökte att hota mig med, men jag gick inte på det.
- Den som övervakar parkeringen måste ha för ändamålet lämplig utbildning. Om parkeringsbolaget inte kan reglerna för skyltning, och parkeringsvakten inte heller kan vare sig regler eller hur skyltningen ska se ut, vågar jag påstå att de inte har för ändamålet lämplig utbildning.

Jag tror att de flesta av de här bristerna beror på att personalen inte fått den utbildning de behöver för att kunna göra sitt jobb. Både utbildning och skyltning kostar mycket pengar, vilket drar ner vinsterna för parkeringsbolagen.

Fortfarande tycker jag inte att parkeringsbolagen får agera i strid mot lagen. De kan inte å ena sidan hänvisa till LKOP och samtidigt låta bli att uppfylla sina egna skyldigheter enligt LKOP.

Lagen måste följas, och det gäller inte bara bilister.

Jag är 65 år och har inte heller drabbats av någon felparkeringsavgift (parkeringsböter). Däremot har jag drabbats av två kontrollavgifter, båda felaktiga. I det första fallet handlade det om urlastning av en tvättmaskin, och det räknas inte som parkering. Jag hade mer än 1000 timmar övertid det året, och hade inte tid att klaga. I det andra fallet fick jag en kontrollavgift för att jag parkerat utanför markerad plats. Parkeringen skedde helt i enlighet med skyltningen, men jag är övertygad om att parkeringsvakten inte kunde tillräckligt om parkeringsregler för att veta det. Ett fotografi från parkeringstillfället, samt en redogörelse av parkeringsregler för domstolen gjorde att de förlorarde. Jag hade redan gjort ett försök att förklara för parkeringgsbolagets personal vilka parkeringsregler som gäller, men jag tror att de inte förstod det. Alternativt förstod de, men trodde inte att jag skulle kunna bevisa detta.

I båda de här fallen är min teori att parkeringsvakterna trott att de gjort det riktiga. De har antagligen inte haft kunskap om vad som gäller.

Om det inte är så att det beror på oföstånd, är det mycket allvarligare.
#472347
Bjoern skrev:
absolutjoxs skrev:Ibland verkar det som om att folk samlar på biljetter så vi får ägna en kvart åt att skilja ut den giltiga biljetten. då riskerar man där emot böter.
Varför? Om jag har ca 300 biljetter på instrumentpanelen och en sitter med en klämma i rutan riskerar jag böter då? Om jag gör en ram runt rutkanterna på framrutan med likadana p-biljetter kan jag få böter för det då fast jag har den aktuella med där fullt synligt? Detta är ju knappast något jag skulle göra.. Men kunde bara inte låta bli att fråga för skojs skull :roll:
Har du en biljett i klämman eller på en annat utstickande plats i framrutan är den absolut väl synlig/avläsbar!
Det jag syftade på är billister som har McD servetter, pärmar, fakturor, gamla anteckningar, godispapper, snusdosor, bananskal, broschyrer, kvitton, gamla p-böter, handskar, CD-skivor, isskrapor, papperspåsar och en uppsjö biljetter (allt för ofta byggarbetare och div. serviceteckniker).
#472349
Staffan73 skrev:
Bjoern skrev:
absolutjoxs skrev:Ibland verkar det som om att folk samlar på biljetter så vi får ägna en kvart åt att skilja ut den giltiga biljetten. då riskerar man där emot böter.
Varför? Om jag har ca 300 biljetter på instrumentpanelen och en sitter med en klämma i rutan riskerar jag böter då? Om jag gör en ram runt rutkanterna på framrutan med likadana p-biljetter kan jag få böter för det då fast jag har den aktuella med där fullt synligt? Detta är ju knappast något jag skulle göra.. Men kunde bara inte låta bli att fråga för skojs skull :roll:
Det låter ju förtroendeingivande! Att få böter för att man råkar irritera parkeringsvakten! Delar ni ut böter om ni inte gillar färgen på bilen också?
Nej!
Hackankor förekommer.
Dock är det oftast pga ditt personliga beteende. Exempel om du vart hotfull mot en p-vakt kan du räkna med att 10 p.vakter kommer ha extra koll på just din bil en månad framöver. Detta är naturligtvis 100% inofficiellt.
Nä, Skämt åsido. Men det är mycket som spelar in vilken bil man lappar. Speciellt nu på vintern när snön är dominerande. Det ska mycket till att man skrapar en ruta med is och snö för att kolla en vanlig biljett.
#472352
[/quote]
Skulle man göra som i exemplet ovan hoppas jag att parkeringsvakten ger böter utan att ens försöka leta reda på den giltiga biljetten :???: (d.v.s. om man lägger den i en ram med en massa andra biljetter, inte om den sitter i klämman). Jag håller nästan undantagslöst på parkeringsvakten eftersom det i de allra flesta fall faktiskt är den som får parkeringsböter som har gjort fel. Försöker man smita ifrån parkeringskostnaden så är det bara att stå sitt kast och betala böterna utan att gnälla på parkeringsvakterna. Tummen upp för lapplisorna som bl.a. ser till att vägarna inte blockeras av felparkerare :-)-)

Snart 50 år och aldrig en parkeringsbot :)[/quote]


Va roligt med lite feedback!

Med det är ju tyvärr så att 3/4 p-vakter inte sysslar med trafiksäkerhet och framkomlighet. De privata bolagen är bara ute efter pengar och jagar bara utgångna biljetter och p-skivor.

Sen är det helt klart som du säger. Parkerar man alltid rätt så slipper man allt som oftast böter. Jag bor i Stockholm och har aldrig fått en enda P-böter, inte ens innan jag blev lapplisa.
#472356
Surkart skrev:
siamthai skrev:Jag håller nästan undantagslöst på parkeringsvakten eftersom det i de allra flesta fall faktiskt är den som får parkeringsböter som har gjort fel. Försöker man smita ifrån parkeringskostnaden så är det bara att stå sitt kast och betala böterna utan att gnälla på parkeringsvakterna. Tummen upp för lapplisorna som bl.a. ser till att vägarna inte blockeras av felparkerare :-)-)

Snart 50 år och aldrig en parkeringsbot :)
Jag är inte heller positivt inställd till omdömeslös parkering, men - om parkeringsbolagen inte följer lagen så har jag svårt att sympatisera med dem. Jag skyller inte detta i första hand på parkeringsvakten. I första hand tror jag att det är parkeringsbolaget som är boven i dramat.

Återigen är det skillnad på privat mark och offentlig mark. När det gäller offentlig mark ställer lagen större krav på den som bötfäller än på privat mark. Å andra sidan ställs högre krav på skyltningen på privat mark än på offentlig mark.

Parkeringsbolagen hänvisar själva till att de utdelat kontrollavgift baserat på lag om kontrollavgift vid olovlig parkering (LKOP), men det verkar inte som de läst hela lagen.

För att de ska få debitera kontrollavgift måste bland annat följande uppfyllas:
- Skyltningen måste vara tydlig och följa vägmärkesförordningen. Jag har ofta sett privata parkeringar som har ett eller flera fel i skyltningen. Ändå debiteras kontrollavgift i strid mot lagen.
- Bilisten måste ha brutit mot parkeringsregler eller speciella villkor som skyltats tydligt vid parkeringsplatsen. Jag har sett flera debiteringar som gjorts trots att bilisten inte brutit mot något av detta. Jag har själv drabbats av detta men då var parkeringsbolaget tvingat att ge med sig i domstol. De förlorade. Tror du att de förlorar i domstol trots att parkeringsvakten debiterat en riktig kontrollavgift? Jag har sett exempel på samma typ av felaktig debitering, där bilisten (efter hot om diverse repressalier) kännt sig tvingad att betala trots att debiteringen gjorts i strid mot lagen. De försökte att hota mig med, men jag gick inte på det.
- Den som övervakar parkeringen måste ha för ändamålet lämplig utbildning. Om parkeringsbolaget inte kan reglerna för skyltning, och parkeringsvakten inte heller kan vare sig regler eller hur skyltningen ska se ut, vågar jag påstå att de inte har för ändamålet lämplig utbildning.

Jag tror att de flesta av de här bristerna beror på att personalen inte fått den utbildning de behöver för att kunna göra sitt jobb. Både utbildning och skyltning kostar mycket pengar, vilket drar ner vinsterna för parkeringsbolagen.

Fortfarande tycker jag inte att parkeringsbolagen får agera i strid mot lagen. De kan inte å ena sidan hänvisa till LKOP och samtidigt låta bli att uppfylla sina egna skyldigheter enligt LKOP.

Lagen måste följas, och det gäller inte bara bilister.

Jag är 65 år och har inte heller drabbats av någon felparkeringsavgift (parkeringsböter). Däremot har jag drabbats av två kontrollavgifter, båda felaktiga. I det första fallet handlade det om urlastning av en tvättmaskin, och det räknas inte som parkering. Jag hade mer än 1000 timmar övertid det året, och hade inte tid att klaga. I det andra fallet fick jag en kontrollavgift för att jag parkerat utanför markerad plats. Parkeringen skedde helt i enlighet med skyltningen, men jag är övertygad om att parkeringsvakten inte kunde tillräckligt om parkeringsregler för att veta det. Ett fotografi från parkeringstillfället, samt en redogörelse av parkeringsregler för domstolen gjorde att de förlorarde. Jag hade redan gjort ett försök att förklara för parkeringgsbolagets personal vilka parkeringsregler som gäller, men jag tror att de inte förstod det. Alternativt förstod de, men trodde inte att jag skulle kunna bevisa detta.

I båda de här fallen är min teori att parkeringsvakterna trott att de gjort det riktiga. De har antagligen inte haft kunskap om vad som gäller.

Om det inte är så att det beror på oföstånd, är det mycket allvarligare.
Det stämmer som du skriver. De flesta P-vakter på tomtmark är inte utbildade och har stora brister i kunskap. Det kan tyckas vara märkligt, men vad är det för människor som blir anställda?
Majoriteten Privata P-bolag använder sig av Transports kollektivavtal. Detta ger en ingångslön på ca 16000kr/månad + ev. OB-ersättning (15-30kr/tim kvällar, nätter och helger). Vilken "framgångsrik" människa söker sig till ett yrke med båda låg status och lön?
Jo, puckon som inte är intresserade av att lära sig och göra ett bra jobb!
  • 1
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 85
Prestige Performance

med andra ord kan man säga att Prestige perfo[…]

Svar till "LuffarKalle": De fyra nya rel[…]

Det ser ut som hastighetskontrollern för kupe[…]

Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]