- tor 02 dec 2010, 13:06
det står att man kan bogsera i max 20 km/h i max 30km. då fick jag svar på det :)
Moderator: Moderatorer
Det står garanterat i manualen. Min V50 får bogseras högst 80km i högst 80km/h.Måste vara ett tryckfel om det står max 80 km/tim , att bogsera i 80 km/t är lika med indraget körkort för både den som bogserar och den som blir bogserad, max hastighet vid bogsering är 30km/t.
Kaxe skrev:Står det 80km/h så tål grejorna 80km/h (står ingenstans att du promt måste bryta lagen eller att du måste bogsera med annan bil o lina! Man kan ju släpe den efter en bergningsbil eller lös dolly från annan bil.Det står garanterat i manualen. Min V50 får bogseras högst 80km i högst 80km/h.Måste vara ett tryckfel om det står max 80 km/tim , att bogsera i 80 km/t är lika med indraget körkort för både den som bogserar och den som blir bogserad, max hastighet vid bogsering är 30km/t.
Man kan ju släpe den efter en bergningsbil eller lös dolly från annan bil.Visst, med framhjulen i luften.
CarMan skrev:Hur fort får man köra med en dolly, eller hängande på bärgarens gaffel?Kaxe skrev:Står det 80km/h så tål grejorna 80km/h (står ingenstans att du promt måste bryta lagen eller att du måste bogsera med annan bil o lina! Man kan ju släpe den efter en bergningsbil eller lös dolly från annan bil.Det står garanterat i manualen. Min V50 får bogseras högst 80km i högst 80km/h.Måste vara ett tryckfel om det står max 80 km/tim , att bogsera i 80 km/t är lika med indraget körkort för både den som bogserar och den som blir bogserad, max hastighet vid bogsering är 30km/t.
Kaxe skrev:Enligt TSVFS 1985:22, punkt 2.2 är en bärgnings-dolly ett efterfordon. Ett sådant ska uppfylla kraven på beskaffenhet och utrustning i VVFS 2003:20 4 kapitlet. Ett efterfordon får endast framföras i 30 km/h.man strävar altid efter det, men det förutsäter att det ahdra hjulparet kan rulla.
Vad gäller bärgare har jag för mej att jag hört att bärgare alltid bogserar med drivhjulen upplyftade.
StringerBell skrev:Det går väl teoretiskt sätt tänka sig en situation där man bogserar med motorn igång, och då har man ju servotryck och allt uppe så man kan köra 80km/h. Fast lagligt är det väl då inte.Men du bör ha 100m bogserlina också.
Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]
Nu är jag inne på min andra lån[…]