Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvo4life
Hej! Behöver akut hjälp då mitt batteri var stendött i morse! Var iväg och köpte ett nytt på Volvo men blev osäker på hur man monterar. Läste på några trådar men tyckte att de var röriga! Behöver tips!!!
Användarvisningsbild
av CarMan
Ser du inte hur bateriet sitter när du tar bort det gammla, så bör du lämna in bilen på verksta för detta jobb.
av klima
På lite äldre Volvo kunde man få problem med klimat anordning samt lite annat smått om batteriet togs ut för snabbt.
Skadar inte att följa denna instruktion.

The following sequence is what Volvo specifies whenever you dis/reconnect battery

Wait 5+ min after key is out to make sure everything in the car is off. I turn everything on the ECC is off for safe measures (AC, fan..)
Disconnect negative terminal
When you are ready to reconnect the battery, do this.
Insert key and switch to position II
Reconnect negative terminal
Turn the key to off
Lock and unlock door (reset upper cabin electronics, without this step, your sunroof/homelink may not work)
Now set your clock

Källa
http://howardsvolvos.webs.com/miscissues.htm
Användarvisningsbild
av stuffs
Volvo4life skrev:Tack! Det var precis det jag undrade! Hade hört rykten om att man skulle ha tändningen i läge 2 när man kopplar in batteriet.
Att ha tändning i läge II har med airbagen att göra!

Om det nu skulle vara så att du gjort något som kan orsaka att airbagen läser ut så gör den isåfall det när du INTE sitter i förarstolen..

Därför har man läge II när man kopplar in batteriet.
av Fred
Det är mycket enkelt och för dem som inte är så starka på engelska språket tar jag på mig att göra en kort beskrivning på svenska:

1. Stäng av motorn om den är igång (samt gärna allt som har med ACn att göra) och ta sedan ur nyckeln.
2. Ta en kopp kaffe (eller gör något annat i minst fem minuter, gärna tio).
3. Lossa först kabelskon till minuspolen (den med svarta kablar).
4. Lossa sedan kabelskon till pluspolen (den med röda kablar).
5. Lyft ur gamla batteriet.
6. Lyft i nya batteriet.
7. Vrid tändnyckeln till läge II.
8. Sätt fast pluspolen.
9. Sätt fast minuspolen (det kan blixtra lite med det är ingen fara).
10. Vrid av tändningen och ta ur nyckeln.
11. Starta bilen för att testa att allt är som det ska.

Mvh
/Fred

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]

Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]