Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BengtM
Som ny på forumet vet jag inte om jag kommit rätt men provar.

I höstas när jag kört c:a 15 min blev det plötsligt kallare om benen på förarsidan. Eftersom det var hyfsat varmt (jämfört med nu, -10 :( ) har jag inte funderat så mycket på det. Efter en vecka i varmare länder körde vi i snöstorm hem från flyget i måndags och det var svårt att få upp temperaturen till en behaglig nivå. Tidigare har jag bara ställt vredet på 20 grader och allt har fungerat. Nu verkade frontrutan imma igen och jag var tvungen att ha defrosterläge och tempreglaget på förarsidan på 26 grader för att få någorlunda värme. De bakre sidorutorna, både passagerarrutor och i lastutrymmet var igenimmade när vi kom hem efter 1½ timmes körning. Har vid ett verkstadsbesök för 1 månad sedan fått bytt termostaten, då motortemperaturen var för låg. I samband med detta kollades felkoderna utan någon anmärkning vad gällde klimatanläggningen.

Har i inlägg på detta forumet sett att kupésensorn kan vara igensatt. Då man har 2 tempreglage på CCM bör det finnas sensorer som känner tempen på inblåst luft på både förar- och passagerarsidan. Eller? Har också sett någon bild på en borttagen CCM, men hur lossar man den?

Tacksam för om någon känner att jag kan bli hjälpt av en kontakt här på forumet.

Mvh
Bengt M
Användarvisningsbild
av wissel
Under förutsättning att du nu verkligen har rätt motortemperatur så kan det vara en del saker du bör titta efter
1 Evaporatortempgivare som ger galna värden
2 Lilla fläkten i EEC panelen, snurrar den ? Suger den ? Håll en liiiten pappersbit framför o kolla, den skall fastna på gallret...om inte börja med att dammsuga,innan bytet.
3 Vad visar din utetemp i panelen ? Visar den rätt ?
4 Spjällmotorerna har kanske hamnat i ofas ? Eller står fel ?
5 Jag skulle satsa på en Felkodsavläsning då det lätt sticker iväg om man chansar !
Som sagt det finns ett helt gäng med möjligheter som ger detta fenomen....
Freddie
av BengtM
Tack Freddie för utförligt svar. Jag uppskattar det verkligen. Du verkar jobba professionellt med den här typen av anläggningar med tanke på dina svar.

1. Evaporatortempgivaren. Verkar sitta någonstans i motorrummet. Var? Hur kollar man? Mäter resistansen? Skall vara? Vid vilken/a temperatur/er?
2. Skall kontrollera senare idag. Fungerar troligtvis men behöver kanske rengöras.
3. Utetempen verkar visa rimliga värden. Om de är riktiga är svårt att säga, men som sagt rimliga.
4. Detta trodde man på verkstaden som bytte termostaten också. Man körde dessa motorer manuellt för att se så de inte hade kärvat.
5. Vid termostatbytet gjorde man en felkodsavläsning vilket inte visade något onormalt.

Jag förstår att möjligheterna till fel kan vara många. Det är svårt att börja felsöka när man inte har någon systembeskrivning. Kanske du Freddie, eller någon annan, kan ge tips på var man kan finna en beskrivning på klimatanläggningen?

Man måste börja någonstans. Jag började här på forumet och på någon annan Internetsite. Först skall jag kontrollera och eventuellt rengöra kupésensorn.

Vad jag inte förstår är hur man kan reglera temperaturen på både förar- och passagerarsidan om man bara har en tempgivare som dessutom sitter i CCM:en. Man måste ju känna av temperaturen på de båda sidorna på något sätt. Kanske via sensorer på utblåst luft.

Mvh
Bengt M
Användarvisningsbild
av greeeken
Det låter inte som någon givare.
Är det BARA kallt om benen eller blåser det även lika kallt frammåt på din sida?
Jag hade samma slags symom att det blåste kallt om fötterna fast det kom INTE från fläkten utan från genomgången där rattstången går igenom.Det kom in kall luft vilket gjorde att fötterna blev till is.
Felkoder är Ao O på våra bilar.
Om du hinner ha tid till någon verkstad så leta efter någon i din närhet med PPC dosa som kan läsa av koderna.
av Fred
Vad jag inte förstår är hur man kan reglera temperaturen på både förar- och passagerarsidan om man bara har en tempgivare som dessutom sitter i CCM:en. Man måste ju känna av temperaturen på de båda sidorna på något sätt. Kanske via sensorer på utblåst luft.
Jag skulle tro att systemet inte är smartare än att kupésensorn bara ger en referens. Om den t.ex. säger att det är 20° och vreden står på 18° för föraren och 22° för passageraren så blåser den lite mer kalluft till vänster och lite mer varmluft till höger.

Om man tänker efter finns det ingen anledning att ha en så exakt ECC att två sensorer behövs, kupéluften blandas ju ganska snabbt iom att det är ett och samma utrymme med väldigt liten volym. Om det däremot varit en limo med skiljevägg hade det varit en annan sak.

Det ska dock sägas att detta är spekulationer från min sida.

Mvh
/Fred
av BengtM
Greeeken: Jag vill inte vara ofin, men jag kan konstatera att det inte är frågan om något läckage genom karossen. Och felkoderna är avlästa, utan resultat. D.v.s. inget som säger att det är fel på klimatanläggningen.

Freddie: Vid närmare eftertanke delar jag nog din åsikt att det inte är något smart system utan att kupétemperaturen endast är som referens. Jag har nu provat om fläkten till sensorn fungerar, och det gör den. Jag är dock en smula förvånad. Som provbit har jag använt en bit butikskvitto av storlek en lillfingernagel. Sätter jag den över luftintaget på CCM stannar den kvar och flyttar jag den förbi luftintaget faller den ned. Om jag stänger av motorn och tar ut nyckeln sitter pappersbiten fortfarande kvar. Tar jag så bort pappret och sätter tillbaks det igen över luftintaget stannar pappret kvar. Det verkar således som om fläkten alltid går så länge man har batterispänning. Alternativt finns det ett självdrag genom fläkten, och då kan man inte avgöra om fläkten fungerar eller ej. Dock borde man få en luftström förbi tempsensorn och om denna då är nedsmutsad kan man klart få felaktiga värden på temperaturen. Jag provar därför först med rengöring för att säkerställa att CCM får rätt invärden. Det verkar vara den enklaste åtgjärden just nu.

Mvh
Bengt M
Användarvisningsbild
av greeeken
BengtM skrev:Greeeken: Jag vill inte vara ofin, men jag kan konstatera att det inte är frågan om något läckage genom karossen. Och felkoderna är avlästa, utan resultat. D.v.s. inget som säger att det är fel på klimatanläggningen.

Freddie: Vid närmare eftertanke delar jag nog din åsikt att det inte är något smart system utan att kupétemperaturen endast är som referens. Jag har nu provat om fläkten till sensorn fungerar, och det gör den. Jag är dock en smula förvånad. Som provbit har jag använt en bit butikskvitto av storlek en lillfingernagel. Sätter jag den över luftintaget på CCM stannar den kvar och flyttar jag den förbi luftintaget faller den ned. Om jag stänger av motorn och tar ut nyckeln sitter pappersbiten fortfarande kvar. Tar jag så bort pappret och sätter tillbaks det igen över luftintaget stannar pappret kvar. Det verkar således som om fläkten alltid går så länge man har batterispänning. Alternativt finns det ett självdrag genom fläkten, och då kan man inte avgöra om fläkten fungerar eller ej. Dock borde man få en luftström förbi tempsensorn och om denna då är nedsmutsad kan man klart få felaktiga värden på temperaturen. Jag provar därför först med rengöring för att säkerställa att CCM får rätt invärden. Det verkar vara den enklaste åtgjärden just nu.

Mvh
Bengt M

Tjena.
Nej du är inte ofin, du skriver bara det du tycker.
Om ja nu inte missminner mig helt fel så ska den fläkten gå ett tag när du stängt av motorn o tagit ur nyckeln
av BengtM
Greeken: Tack för tipset. Skall kolla senare under kvällen.

Fred och Freddie: Ursäkta, men jag har blandat ihop er båda. Fick för mig att det var en och samma person.

Mvh
Bengt M
av Fred
Ingen fara Bengt! :D

Fläkten går alltid en stund efter att man vridit av tändningen. Anledningen till detta har det spekulerats om och det pratas om att det är för att ECCn ska vara beredd om man bara gjort ett snabbt stopp för att t.ex. tanka.

Det finns många system i våra bilar som fortsätter jobba efter att man tagit ut nyckeln. T.ex.blir många väldigt förvånade på sommaren när de haft bilen stående i 50 minuter och plötsligt märker att kupéfläkten startar av sig själv. (Detta är för att blåsa ur kondens ur AC-systemet.)

Vi tjatar alltid om att om något elektriskt skall kopplas från bilen att man måste koppla loss minuspolen på batteriet och att man måste vänta tio minuter innan man gör detta. Bilens olika datorer och system måste få tid att gå igenom alla sina små procedurer innan strömmen bryts annars kommer man i bästa fall få ett gäng felkoder, och i sämsta fall förstöra dyra komponenter! Tänk på det om du plockar loss ECC-panelen!

Mvh
/Fred

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]

Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]