Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av zZackEe
Nu har jag sökt runt lite överallt efter en lösning på mitt duktigt irriterande problem.
Jag köpte mig en volvo 940 för att kuska på e4 till och från jobbet nu i vinter. Men nu är det så här att det finns knappt nån värme i bilen.
jag sammanfattar lite vad jag gjort hittills och vad symtomen är.

Det är dålig fart på fläkten, jag hör hur den jobbar men det är som inget flås tycker jag.
Det blåser varmt men det är bara om jag håller handen över utblåsen som jag känner det.
vrider jag vredet till golv/upp så har jag värme på vindrutan och kyla på golvet.
Vrider jag vredet till bara golv så har jag värme där men det blir inte "varmt"
Vredet mellan golv och framifrån så blåser det varmt men samma där, det blåser inte tillfredsställande.
och har jag vredet på alla symbåler utom den framifrån så blåser det kallt ur uttagen i instrument brädan.

Det jag kollat är detta: har sugit i alla vakuumklockor och dom fungerar, kollat kontrollpanelen och ser inget trasigt samt inget läckage, alla vakuum slangar är hela.
fläkten går bara på steg 2,4 och 5
ny kylvätska (bytte vattenpump för en vecka sen)

nu är det min första 940 och jag har inget att jämföra med men andra gammvolvos jag haft har då klarat en norrländsk vinter utan problem :D

så är det någon som kan hjälpa mig med detta eller varit med om det själv?

Tack på förhand :D
av zZackEe
japp. motorn har rätt temp.
jag glömde nämna att den har AC (AC on/off knapp) som givetvis är ur funktion.

det sitter även ett galler i akvariet och jag hittar inga löv som skulle kunna täppa till luftflödet.
av zZackEe
jo då det är ren kylvätska. Jag spolade ur systemet då jg ändå bytte pumpen.
Om reglagen funkar som dom ska vet jag iof inte för det är första 940 jag äger.
Vrider jag vredet i mitten så pyser det, som det ska antar jag, och även om jag trycker på knappen till luft innifrån/utifrån.
Det som är skumt är ju att det kommer kall luft på golvet och varmt på rutan när vredet är vridet till höger, alltså golv/rutan. det skulle jag kunna tänka mig är en klocka som är trasig men dom funkar allihop!

kan det vara ac elementet som täpper till? luften passerar väll först det och sen värme elementet?
av Cox
Då skulle det ju kunna vara luft i systemet, då får du inte riktig värme pga av för lite kylvätska motorn kan mycket väl ha korrekt temp iaf men för lite vätska. Då får man inte riktigt varmt
av zZackEe
systemet är luftat.

jag har snackat med en av våra anställda idag som jobbat på volvo och han hade en teori jag ska testa ikväll.

i värmepaketet på hö sida ska det finnas ett styr spjäll som reglerar kall luft in.

han beskrev det som att spjället kan haka upp sig och ställa sig på tvären.
symptomen då blir ungefär vad jag skrivit, kall luft vid fötterna och varmt uppe. dåligt flås ur fläkten fastän den står på max.
för som det är nu så kan jag hålla handen vid defroster utblåsen och känna värmen men flyttar jag handen en decimeter upp från uttaget så känner jag inget "flås".

ingen som har en sprängskiss på värmepaketet?
i alldata finns bara en "amerika" variant och det ser inte lika ut.

ni får en uppdate ikväll.
Hallå!

Har själv problem med värmen i min 940! Så lånar tråden lite. Har lokaliserat något som verkar konstigt med värme spjället in till värmepaketet.
Det sitter en liten "spak" där som inte satt fast. Saknas nått mer eller är detta allt? Och hur ska det se ut när den ger full värme?
Försökte att sätta fast den lilla "spaken" igen.. Men den lossar om jag vrider till kallt igen.

Tog några bilder för att visa:
(på den nedersta bilden är värmereglaget vridet till max värme)
Bild
Bild
av Trumman
Har precis samma problem med en 91:ans 940...
Fläkten går i alla 5 lägena och arbetart för fullt...

Men får absolut inget tryck ut i kupén.. Det är precis som Zacke beskriver det..
Dock har jag värme i alla reglagelägena.. Men det bara pyser ut lite värme även
när fläkten går på max. :???:

Kör jag i typ 110-120KM/H så blir det mer fart i systemet.. men inget som värmer upp hela bilen.
av curtizera
zZackEe skrev:Nu har jag sökt runt lite överallt efter en lösning på mitt duktigt irriterande problem.
Jag köpte mig en volvo 940 för att kuska på e4 till och från jobbet nu i vinter. Men nu är det så här att det finns knappt nån värme i bilen.
jag sammanfattar lite vad jag gjort hittills och vad symtomen är.

Det är dålig fart på fläkten, jag hör hur den jobbar men det är som inget flås tycker jag.
Det blåser varmt men det är bara om jag håller handen över utblåsen som jag känner det.
vrider jag vredet till golv/upp så har jag värme på vindrutan och kyla på golvet.
Vrider jag vredet till bara golv så har jag värme där men det blir inte "varmt"
Vredet mellan golv och framifrån så blåser det varmt men samma där, det blåser inte tillfredsställande.
och har jag vredet på alla symbåler utom den framifrån så blåser det kallt ur uttagen i instrument brädan.

Det jag kollat är detta: har sugit i alla vakuumklockor och dom fungerar, kollat kontrollpanelen och ser inget trasigt samt inget läckage, alla vakuum slangar är hela.
fläkten går bara på steg 2,4 och 5
ny kylvätska (bytte vattenpump för en vecka sen)

nu är det min första 940 och jag har inget att jämföra med men andra gammvolvos jag haft har då klarat en norrländsk vinter utan problem :D

så är det någon som kan hjälpa mig med detta eller varit med om det själv?

Tack på förhand :D

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]