Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
frippe87 skrev:Finns det några vanliga fel just för xc90 som man ska hålla ett extra öga på?
Det är väl samma problem som med V70N?
Hjulupphängningar och bromsar; bussningar, leder, länkar och lager, samt skivor...

Jag har bytt båda spindellederna, 3 bakhjulslager, parkeringsbroms p.g.a. lossnade belägg, 2 länkarmsbussningar, 2 + 4 krängningshämmarlänkar, 2 bromsskivor (bak), ett bromsok, en bakaxel!
Framskivorna byttes första året på återkallning.
Detta är alltså på 10 år / 19 000 mil med en V70N AWD -01.
av Tompak
frippe87 skrev:Det verkar inte som om den är något jätte monster i förbrukning iaf. V50 jag har nu drar 1 liter i blandad.. Hur är den o köra? Är det en bra bil tycker ni?
Jag har både en BMW X1 och en XC90. Det är ju onekligen en härlig känsla att sitta så högt som man gör i XC90. Den är ju mycket komfortabel också. Tycker också att dieselfemman både går bra och låter fint. XC90 är ett betydligt bättre landsvägslok än X1 i alla fall.
Användarvisningsbild
av Gixxer rolle
Under min semester i sommras körde jag till Normandie via Danmark, Tyskland, Holland och Belgien t.o.r. Totalt blev det 521mil med en XC90 D5 07:a med manuell låda som var fullpackad samt två vuxna och tre barn 13, 10 och 3år. Min marschfart låg på 130km/h på alla motorvägar samt att det blev en heldel stadskörning, förbrukningen låg på 0,8 för hela trippen. Det gick jätte bra med ungarna knappt något tjafs eller bråk under hela resan (märkligt då dom alltid tjafsar hemma).

Som du skrev så är det från årsm 07 face liften kom med ny front, bakdel, bakspeglar och nya knappar på instrumenteringen samt möjligheten till kronografringar runt mätartavlorna.
av Willis
Vi hade en XC90 D5 under början av 2004 och den drog full lastad med 4 personer från Göteborg till Dalarna, 0.65... och alla vet ju hur sträckan är så det är riktigt låga siffror och det var en automatare, kommer dock inte ihåg exakt vad som gäller för stadskörning. Hastigheten mellan GBG-Dalarna var mellan 90-120 km/h beroende på väg.
Användarvisningsbild
av patxik
Halloba,

Jag har en xc90:a 2005, D5 aut 163hk (9400mil) Bor i Spanien och var på semester i Sverige och andra städer i euoropa i Augusti och då blev det 700mil t.o.r med en genomsnittslig förbrukning på
0.82 l/mil från dag 1 till dag 22 och har då kört i genom höga och stupa bergspass, motorväg, landsväg, grusväg och stadskörning (Paris, Amsterdam, Berlin och Stockholm) dvs mycket bilköer! 2 vuxna pers + 150kg bagage. Och för att inte glömma plattan i mattan på mammas gata i Tyskland dvs Autobahn...

Ett råd är om du är intresserad av musik så kolla upp vilken stereo du har i xc90:ian för är det "performance" kan du INTE uppgradera dig till bättre ljud med Volvo Prylar.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=55082

Patrik
av redekpw
Hej! Långfärd i somras Älvdalen-Malmö-Duisburg-Dunkerque-Dover-Cornwall t o r = 586 mil och 375 liter diesel = ca 0,64 liter per mil vid mycket motorvägshastigheter.

I november 2010, en sväng Älvdalen-Sollentuna-Älvdalen med dubbade vinterdäck i väldigt låg och jämn fart = ca 0,61 liter diesel per mil.

Dock ingen svårighet att öka förbrukningen med hjälp av kallstarter samt körning i tätort, tur att man bor i obygd då. :D

När man väl betalt inträdesbiljetten med 8 800 kr per år i vägtrafikskatt känns inte den rörliga kostnaden så blodig med tanke på den utmärkta komforten samt känslan av att åka lite säkrare än i många andra bilmodeller.

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]

Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]