NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Flexiful bilarna har en helt annan tankmätare som går på xäxelström, deta för att den inte ska korigera av E85:en & vara helt gnistfri, då E85 brinner vid fetare blandning
av JÅJ
CarMan skrev:
JÅJ skrev:Hej.
Min tankmätare blir tokig i bland :twisted:
Vid två olika tillfällen har det händ.
Ca 6 - 6 liter kavar i tanken varningslampan tänd och färddatorn visar 80km till tom tank.
Jag parkerar bilen och kommer till baka tankmätaren visar drygt halv tank :shock: och färdatorn ger många go mil kvar att kör 8)

Men redan efter 20 miniters körning så har tankmätaren sjunkit till"rätt" nivå och färddatorn visar en rimlig körsträcka till tom tank.

Det olustiga är att detta hänt två av tre gånnger ...

Har inte kontaktar verkstadenännu inväntar fler fel ...

JÅJ

du ser inte ut att ha samma motor& därmed inte samma tankmätare, så din komentar passar tyver sämre i denna tråd.
Ber om ursäkt vite inteatt de varolika tankmätare till olika bränslen men kul att lära sig ...

JÅJ
av Palle Plutt
Dali:

Jag har upplevt precis samma har själlv alldrig tankat mera än 46L
fastän det stått --- i färddatorn och tankätarnålen har gått för bi dom röda strecken.

Har påpekat detta till Bilia och skall lämna in bilen imorgon så vi får se vad jag får för förklaring.

Ang. inlägget med handpump så tror jag det står i manualen att man kan köra bilen med soppa torsk utan fara.
av dali
Jag har också för mig att det står i handboken att man kan köra torrt utan att behöva in på verkstad (antar att du också har en 2.0D).

Ska bli intressant att höra vad Bilia tycker, det som Carman säger verkar stämma - att färddatorn räknar på en tankvolym på 47 liter även om den egentligen är på 52.

Tycker dock att tanklampan tänds lite tidigt, det är 12-13 liter till tom tank när den tänds vilket betyder runt 18-20 mil om man kör normalt ... lampan/mängden kanske är anpassad för autobahnkörning vid dryga litern/mil.
av maruder
CarMan skrev:dessa bilar har ingen handpump till bränslet, så om man får luft i systemet så måsta man uppsöka verksta, däa man monterar in en handpump tillfäligt.

för att undvika att man får luft i systemet såhar man mer bränsla i systemet än vad bränslemätaren visar & man har programerat bilen att börja ryck med jämna mellan runm när bränslet börjar ta slut, för att "skrämma" föraren
finns väl ingen biltillvärkarel som INTE har autoluftning på sina diselbilar....
av Palle Plutt
Nja det blev inget svar från bilia.
Som han uttryckte sig "en jävla massa programvaror"
men har inte fått någon förändring på just detta problemet.
Men han fixa mycket annat som jag hade på en lista.

Men har däremot fått en ny tid då får jag väl ta upp
frågeställningen en gång till.

Jag återkommer.
av hedlung
Har (precis som JÅJ) haft problem med min tankmätare på en 1,8F.
Ja, jag vet, inte samma mätare.

MEN, jag berätta om att jag tyckte den drog mer än den borde också, och då sa verkstadskillen att den visar förbrukning efter vad pumpen ger motorn, men sen finns det en returledning också... Så det kan mycket väl vara så att 10% går i retur!
av JÅJ
hedlung skrev:Har (precis som JÅJ) haft problem med min tankmätare på en 1,8F.
Ja, jag vet, inte samma mätare.

MEN, jag berätta om att jag tyckte den drog mer än den borde också, och då sa verkstadskillen att den visar förbrukning efter vad pumpen ger motorn, men sen finns det en returledning också... Så det kan mycket väl vara så att 10% går i retur!
Jag frågade Volvo service direkt.
Svaret är att den INTE skal visa 7 - 8 % förmycket !

Verkstadskillens svar låter som ett enkelt sätt att bli av med kunden ...
Vem tror mer än han på detta ?

JÅJ
av Kevlar
Bränslemängden borde räknas ut med hjälp av spridarnas öppningstider, inte "vad pumpen ger", det verkar idiotiskt.

Öppningstid x bränsletryck = bränslemängd (förenklat).
Då bränsletrycket regleras mha. en bränsletrycksregulator så kan ju felprocenten ligga i denna, då den säkerligen har tillverkningstoleranser precis som allt annat. Eller så har någon programmerare tryckt i fel siffror i uträkningsformlerna som ECUn jobbar efter. Detta tror jag dock är testat, kalibrerat och genomgånget mer än en gång...

Meken hade kanske inte så stor kunskap i styrsystem?
av JÅJ
Kevlar skrev:Bränslemängden borde räknas ut med hjälp av spridarnas öppningstider, inte "vad pumpen ger", det verkar idiotiskt.

Öppningstid x bränsletryck = bränslemängd (förenklat).
Då bränsletrycket regleras mha. en bränsletrycksregulator så kan ju felprocenten ligga i denna, då den säkerligen har tillverkningstoleranser precis som allt annat. Eller så har någon programmerare tryckt i fel siffror i uträkningsformlerna som ECUn jobbar efter. Detta tror jag dock är testat, kalibrerat och genomgånget mer än en gång...

Meken hade kanske inte så stor kunskap i styrsystem?
Hej.
Håller med dig om sättet att beräkna.
Men efter lite "snokande" på webben så verkar det som både Volo och Ford har högre beräknad bränsleförbrukning än uppmätt.
(samma motor samma programvara ?)

JÅJ

Vid topplocksbyte/renovering så ingår […]

Xc90 T8 My22 vs My23

Jag gått från sensus i vår tidig[…]

Har du ont om gas så kan du få ett vin[…]

Service Subaru XV

Vi körde några mil i helgen, och den fu[…]