Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Kan någon ge tips till mig!
För ca 1månad sen började det lukta diesel i bilen, lukten kom via kupéfläkten. Upptäckte då att det läkte kompression från spridaren närmast kamremmen. Tog bort spridaren och såg att det var kopparpackningen i botten av spridaren mot blocket som hade ett spår i sig. Ett litet spår hade också blivit mot blocket, det slipades bort och en ny kopparpackning monterades, + spännbygel eller vad det heter.

Bilen har nu fungerat 1 månad, men nu har samma fel kommit igen, det läcker kompression från samma spridare. vad ska jag göra nu. Gör jag samma procedur igen kommer säkerligen felet tillbaka. Kan det vara fel på spridaren? Men det är väll kopparpackningen som tätar och inte spridaren. Se videoklipp: (jag har sprutat lite vatten runt spridaren, man ser hur det bubblar)[youtube]NlMghRcgMyQ[/youtube]
spridaren ska göra rent, samt att aläggnings yten nere i toppen måste vara ren.
sen ska ny packning monteras.

om du gjorde exakt så o det ändå läcker så måste det vara nån skada på nån ditalj (alternativt att nått är felmonterat)
CarMan skrev:spridaren ska göra rent, samt att aläggnings yten nere i toppen måste vara ren.
sen ska ny packning monteras.

om du gjorde exakt så o det ändå läcker så måste det vara nån skada på nån ditalj (alternativt att nått är felmonterat)
Hej!

tack för svar, jag gjorde rent spridaren noga med t-röd och anläggningsytan nere i toppen också, sen stoppade vi i spridaren och monterade med en ny spännbygel och drog skruvarna till den i botten.

Ska man köpa en ny spridare kanske?
Finns det något verktyg att plana ytan med i botten om det är det som inte är hundraprocentigt.
ja det fins et verktyg :lol: det kallas för brotch o är en träpinne :lol: :lol: :lol: (nån har sågat ett pluss i botten på träpinnen o den har rätt måt för hålet)
Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr