...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#471188
Linqid skrev:
~Kalle~ skrev:Häromdagen mötte jag en polisbil med blåljusen på, han blinkade inte när han körde ut ur rondellen..

/Kalle
Det finns nog inget annat land i världen än Sverige där invånare anmärker på att en polisbil under utryckning (!) med blåljus inte blinkade i rondellen...

(Nu är det möjligt att du är ironisk, men jag ser då ingen antydan till det..)
Var bara tvungen att skriva det, kom att tänka på den här tråden när jag såg polisbilen :wink:

/Kalle :)
#481013
Pontus_742 skrev:när kom lagen att man måste blinka ur en rondell? fanns inte när jag tog körkort januari 2010 :roll:
I mitt exemplar av körkortsboken, tryckt 2002, står det "När du kör ut ur cirkulationsplatsen ska du använda höger blinkers för att visa din avsikt" och det har nog inte ändrats sedan dess.

/Håkan
Användarvisningsbild
av ER
#482333
Då det finns två sätt att köra i en rondell/cirkplats. och ingen mera fel än den andra så behöver du inte blinka om du skall fortsätta i 180 graders riktning från där du kommer.
Gammla hederliga och mer logiska är: 90 grader ut från ingång högerblink direkt, 270 grader ut från ingång först vänsterblink och när du sen befinner dig 90 grader innan du skall ut är det högerblink. 180 grader ut, från ingång kör rakt på utan högerblink 90 från din utgång dock FÅR du ge blink men inget krav då det ej är logiskt då du skall rakt fram från din utgångspunkt och cirkplats/rondell behandlas som 4-vägs korsning ej egen väg som nya och mindre logiska sättet gör. Oavsett körsätt hade bilar i rondellen/cirk.platsen företräde framför dom som vill in och detta äldre sättet gör dom som vill in mera uppmärksamma och inte bara tränger sig på. Att nya sen ger rätt att köra 270 grader ut i högerfil om det är dubbelfiligt är ju rent idiotiskt när man samtidigt får köra 180 grader i vänsterfilen(logiskt).
#482555
ER skrev:Då det finns två sätt att köra i en rondell/cirkplats. och ingen mera fel än den andra så behöver du inte blinka om du skall fortsätta i 180 graders riktning från där du kommer.
Det stämmer inte. Man måste alltid ge tecken när man kör ut ur en cirkulationsplats. Var du körde in har ingen betydelse.

"När du kör ut ur cirkulationen ska du ge tecken till höger."
-- Transportstyrelsen

PDF: Att köra i cirkulationsplats

Bild
Användarvisningsbild
av ER
#482666
torbjorn_75 skrev:
ER skrev:Då det finns två sätt att köra i en rondell/cirkplats. och ingen mera fel än den andra så behöver du inte blinka om du skall fortsätta i 180 graders riktning från där du kommer.
Det stämmer inte. Man måste alltid ge tecken när man kör ut ur en cirkulationsplats. Var du körde in har ingen betydelse.

"När du kör ut ur cirkulationen ska du ge tecken till höger."
-- Transportstyrelsen

PDF: Att köra i cirkulationsplats

Bild
Nej det behöver du inte om du skall rakt fram enligt reglerna(den äldre) som gäller då det finns två sätt att köra den gammla mera logiska och den nya mer förvirrande och olycksskapande. Dom har inte tagit bort den äldre utan bara infört en ny parallellt med den den äldre.
Den nya kan skrotas då den inte tillför nåt som den äldre inte redan klarar av.
Sorgligt att trafikverket inte ens vet vad som egentligen gäller och kan göra en korrekt trycksak om det då den har mer än 1 fel.
#482738
ER skrev:Sorgligt att trafikverket inte ens vet vad som egentligen gäller och kan göra en korrekt trycksak om det då den har mer än 1 fel.
Ja du får väl ringa Transportstyrelsen och berätta för dom att dom som lagstiftande myndighet med tolkningsföreträde i trafikfrågor inte kan sina egna regler. (obs Transportstyrelsen, inte Trafikverket...)
Återkom gärna med resultatet...

När du ändå är på att, kan du ju ringa polisen i Jönköping också, och be dom dra in alla felaktigt utdelade böter från rondellrazzian (se första inlägget).

Sen när du är klar med det får du gärna kontakta NTF, Motormännen, författarna till våra körkortsböcker och landets körskolor också. För om det du säger stämmer har alla fått det obligatoriska högerblinket om bakfoten.
#482771
Enklast är nog att läsa i trafikförordningen 1998:1276 65§:

"När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen."

Jag tolkar det som att man ska använda blinkers om förflyttningen man gör inte är oväsentlig (alltså väsentlig). Ett exempel då man kan hoppa över det är när det inte finns någon i närheten som man behöver göra uppmärksam på att man ska köra ut ur cirkulationsplatsen.

Källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
Användarvisningsbild
av ER
#482776
torbjorn_75 skrev:
ER skrev:Sorgligt att trafikverket inte ens vet vad som egentligen gäller och kan göra en korrekt trycksak om det då den har mer än 1 fel.
Ja du får väl ringa Transportstyrelsen och berätta för dom att dom som lagstiftande myndighet med tolkningsföreträde i trafikfrågor inte kan sina egna regler. (obs Transportstyrelsen, inte Trafikverket...)
Återkom gärna med resultatet...

När du ändå är på att, kan du ju ringa polisen i Jönköping också, och be dom dra in alla felaktigt utdelade böter från rondellrazzian (se första inlägget).

Sen när du är klar med det får du gärna kontakta NTF, Motormännen, författarna till våra körkortsböcker och landets körskolor också. För om det du säger stämmer har alla fått det obligatoriska högerblinket om bakfoten.
Då har dom gjort fel då det INTE är borttaget att det finns TVÅ sätt att köra och då vet jag många många som skulle fått böter inkl mig själv med målad bil i normal tjänst på jakt efter pengar att tjäna efter när jag gjort på det gammal och logiska viset utan böter och ser ingen anledning att lära om då det var så man lärde sig när man lärde folk köra bil och det inte var självklart att ,man på den tiden blev godkännd som det numera ser ut att vara med tanke på hur en del med färsk lapp beter sig i trafiken.
Obli. högerblink är som vanligt en skrivbordsprodukt som ser bra ut på pappret och enda syftet är att hålla folk sysselsatta med meningslösa utredningar och hitta på nya lagar och förordningar istället för att förenkla och underlätta, nu har man gjort precis tvärt emot. Så JAG ser ingen anledning att kontakta någon då inget fel begåtts annat än att det (som vanligt)tolkats uppåt väggarna enbart för att fylla på kaffekassan istället för att göra nytta och ta bort påverkade drägg från vägarna och anda sysslor i allmänhetens tjänst, inte bötfälla svensson som anammar det hederliga sättet att köra bil.
Klart dom enbart lär ut det nya mindre logiska till nya elever, men det gört det ej mera rätt när det äldre fortfarande är mera logiskt och likväl gäller än idag, dock borde det finnas klart och tydlight skrivet att man får göra på båda visena då inget är mera fel än det andra, bara att det nya är anpassat för trafikanter som tar huvudet under armen när dom skall ut och köra och skall ha rubbet serverat på silverfat, inte behöva tänka till och iakta försiktighet och ta reda på var andra trafikanter skall ta vägen och själv anpassa sig efter detta även om det innebär att dom behöver vänta 2 sekunder extra och inte smita in i en minimal lucka som inte existerar för annat än i deras värld.
#482813
ER skrev:Då har dom gjort fel då det INTE är borttaget att det finns TVÅ sätt att köra ...
Jo, det är borttaget...

"Körningen i cirkulationsplatser är ofta ett kärt diskussionsämne. Numera är cirkulationsplatsen i lagens mening inte en variant av en vägkorsning. Istället kan man jämföra med "en enkelriktad gata där man bara kan svänga av åt höger" och det finns ett krav på att man ska ge tecken åt höger när man kör ur cirkulationsplatsen. Då visar man dem som är på väg in att de inte behöver stanna och vänta." -- STR handledarguide
Användarvisningsbild
av ER
#482899
torbjorn_75 skrev:
ER skrev:Då har dom gjort fel då det INTE är borttaget att det finns TVÅ sätt att köra ...
Jo, det är borttaget...

"Körningen i cirkulationsplatser är ofta ett kärt diskussionsämne. Numera är cirkulationsplatsen i lagens mening inte en variant av en vägkorsning. Istället kan man jämföra med "en enkelriktad gata där man bara kan svänga av åt höger" och det finns ett krav på att man ska ge tecken åt höger när man kör ur cirkulationsplatsen. Då visar man dem som är på väg in att de inte behöver stanna och vänta." -- STR handledarguide
Vilket är det ALTERNATIVA varianten där man tokat till det utan anledning bara för att motivera lön för den som hittat på tokeriet länken är mao meningslös då det bara är ett alternativt sätt man vill skall annamas(så man "glömmer" att ange det smartare och logiska sätter som fungerat i alla tider) men enbart förvillar mera än gör nytta.
Det är ju SÅ farligt att behöva vänta 5 sekunder, eller själv vara aktiv och TA REDA på varifrån en bil kommer och skall innan man utan att tänka blåser ut i en minimal lucka som inte existerar bara för man är dålig produkt av stressamhället anno 2011. Man behöver inte blåsa på i 180 fram och sen pga sin egen oaktiva körstil behöva vänta, man kan/bör anpassa sig,motorbromsa så man kan glida in EFTER att man tagit reda på var och hur bilar tar vägen, inte kräva att få det serverat på silverfat utan egen insats vilket är grundreceptet på kaos.
När man fick lära sig köra bil, dvs inte idag då man inte får det så var anpassa sig ett nyckelord, dvs inte brassa på i 180 fram till rödljus och sen stå still i 15 sek innan det blir grönt, man lärde sig att sakta ner/motorbromsa och smyga fram så man slapp stå still utan bara behövde gasa på för man var framme när det slog om till grönt och därmed körde om den som stod still i 15 sekunder pga stressen i ytterfilen och han tjänade inget på förutom lite mera soppa förbrukat.
INGEN stans står där att man tagit bort den logiska varianten, bara infört en mera ologisk variant för att motivera lön för övertaliga personer vars lön gör bättre nytta i form av vägunderhåll än utrdening och nya tokigheter.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11

Jag hade ett irriterande ljud som jag tillslut lok[…]

Løs del

Svårt att avgöra storleken, men spontan[…]

Så någonstans runt 10- 15 000 mil, run[…]

Byta front, huv o skärmar

Skulle föreslå att du monterat fronten […]