Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mercury68
Hej hopp!
Har införskaffat mig en 244gl -90 nu i dagarna som jag hade tänkt ställa i ordning och ha som brukis.
Nu till min fråga.
En turbo motor ur en 700 el 900 serie är ett sådant byte genomförbart?
Kostsamt?
Vid en första titt så ser man ju att fördelaren sitter på toppen, men den kanske går att använda från motorn som sitter?

Tips ideer synpunkter förslag funderingar ös på bara!!!

Mvh/Peter
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Fungerar alldeles utmärkt att byta till turbomotor på just dessa modeller.

Sitter exakt samma styrsystem i 240, så motorn är i princip bara att hänga i, koppla in befintlig el och byta till turbo-databoxar och sen köra. Motorn passar fysiskt rakt i också, är ju exakt likadant block. Det enda du behöver göra är att förlänga kablarna som går till lmm:en, eftersom de sitter på andra sidan motorn på turbo, samt löda dit resistorer i kabelstammen eftersom turbon har lägre motstånd i spridarna.

Fördelaren går att flytta ner på blocket. Det du då måste göra är att plugga hålet där gamla fördelaren satt, och en sån plugg ska sitta på den motorn du har i 240:in nu. Sedan måste du byta mellanaxeln, eftersom det saknas fördelardrev på 700 och 900 där fördelaren är toppmonterad. Axeln tar du från din gamla motor. Axeln i sig är lätt att byta, bara att ta bort aluminiumkåpar framtill på motorn, lyfta ur axeln till oljepumpen och sen dra ur axeln försiktigt.
av rd350
Tänk på att det finns ett fåtal 230-block som saknar urtaget till fördelaren på blocket. Tror det var 93-94 nånting, då har du ingen "frysplugg" där fördelaren ska sitta.
av mercury68
Ok :D
Men med fördelaren, är de bara att stoppa i sladden i den också så funkar den?
Hur är de gjort med resistorerna på turbon? kan man ta en med komplett herva från en turbo eller hur brukar man göra?
Finns de att köpa resistorer eller hur funkar de där?

Mycke frågor men har aldrig hålli på med nå turbo förr...
Så man försöker ju lära liksom :D
av mercury68
Hasse63
Jo men de har jag fatta, de jag undrar är, sitter väll nå givare i fördelaren också?
Och är de då bara att sätta i kontakten sedan och sen funkar de?
Tänkte de kanske är olika givare eller nå i fördelaren.

Hur gör man med de där resistorerna?

Mvh/Peter
av Rådlös
Om du tar en komplett turbomotor så får du ju dom spridare som hör till den bilen och motorn, och du behöver inte fundera på något låg- eller högohmigt i det sammanhanget. Och naturligtvis tar du rätt ECU och tändenhet från samma motor.
Givare i fördelaren beror ju på vilken årgång på motorn. LH 2.2 har givare i fördelaren, och LH 2.4 har givaren på (över) svänghjulet. Är du osäker, så ta en fördelare från en 240 av rätt årsmodell. Skiftet mellan LH 2.2 och LH 2.4 kom någon gång på försommaren 1988 i 240. Det kan kanske vara annorlunda i andra modeller? Det kom i alla fall Inte i september som är brukligt. Det finns säkert någon som har koll på serienummer om det här?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
bensinskalle skrev:Fördelaren går att flytta ner på blocket.
Rent fysiskt möjligt att göra så. Men ska man besikta så är det sämre. Fördelaren är en sån där sak man inte nödvändigtvis får flytta om man vill klara besiktning. Vill man vara säker så ska den vara toppmonterad och då får man eventuellt bygga om torpedväggen lite så att man kan komma åt där bakom och byta locket.
av mercury68
Tacksam för alla svar!
Vet av en 230 som suttit i en 740 -87 "utan kat".
Men antar att de bara är att glömma eftersom min bil är en -90
Antar att de är motronic eller nå liknanade?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Att regga in en motor utan katalysator är bara att glömma. Då lär man ju ha intyg så volvo knappast lär skriva ut. Det enkla och vettiga är att skaffa en motor med katalysator och allt runtom.

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]