Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

storfiskarnizze skrev:Tjosan
jag reg besiktigade min 2,4 d MY-08 efter uppgradering. Detta gjordes på SBP Kristianstad och enligt bes.killen så har Transportstyrelsen ändrat regelverket så att vägning inte längre krävs. Jag betalade 380 kr för kalaset och blev så klart glatt överraskad att det inte kostade mer. Det måste väl gälla samma regler i hela Sverige ??

kenneth everhed
mörrum
Jajamen, reg.besiktade min för förra sommaren utan någon vägning, men tror jag betalade runt 600kr.
AWWD skrev:
5cylindrar skrev:Vad är anledningen till att man registreringsbesiktigar bilen efter uppgradering? Detta är väl frivilligt?
Nej, inte frivilligt - ska göras om man ska följa regelboken. Meken på Volvo hävdade dock att Bilprovningen inte kan se att "effektoptimeringen" är gjord så man kan svårligen "åka dit" om man inte gör det. En anledning till att göra det kan väl vara att få hk-antalet i regbeviset och därmed höja attraktionsvärdet på andrahandsmarknaden.

/awwd
Sant, men man kan ju lika gärna ange i annonsen att bilen är optimerad och skicka med intyget till nye ägaren. Vet inte hur det blir med försäkringar heller men högre effekt brukar ju ge dyrare försäkring.
Alternativ två är att man reggar om bilen när man tänkt sälja den, inte förr.
Tartryffel skrev:
AWWD skrev:
5cylindrar skrev:Vad är anledningen till att man registreringsbesiktigar bilen efter uppgradering? Detta är väl frivilligt?
Nej, inte frivilligt - ska göras om man ska följa regelboken. Meken på Volvo hävdade dock att Bilprovningen inte kan se att "effektoptimeringen" är gjord så man kan svårligen "åka dit" om man inte gör det. En anledning till att göra det kan väl vara att få hk-antalet i regbeviset och därmed höja attraktionsvärdet på andrahandsmarknaden.

/awwd
Sant, men man kan ju lika gärna ange i annonsen att bilen är optimerad och skicka med intyget till nye ägaren. Vet inte hur det blir med försäkringar heller men högre effekt brukar ju ge dyrare försäkring.
Alternativ två är att man reggar om bilen när man tänkt sälja den, inte förr.
Ingen dyrare försäkring. Är det dessutom en diesel så är det sällan optimering för racingbruk :wink:

Det är inte frivilligt. det är enligt svensk lag olagligt att höja effekten på bilen. Bilen blir laglig igen om du registreringsbesiktar den med den nya effekten.
CarMan skrev:

Det är inte frivilligt. det är enligt svensk lag olagligt att höja effekten på bilen. Bilen blir laglig igen om du registreringsbesiktar den med den nya effekten.
Korrekt. Samtidigt helt omöjligt för någon kontrollerande instans att upptäcka.
Hej,

I somras skruvade jag på kroken på min bil. Den 6 oktober optimerades den med Polestar. Ett par veckor senare hade jag inte lyckats räkna ut hur det skulle vara möjligt att boka dessa två ärenden för besiktning. Då ringde jag SBP. En manlig förmåga förklarade vänlig men bestämt att det inte var att tänka på att få båda förrättningarna gjorda vid ett tillfälle. Effekthöjningen bokade till 29 oktober till en kostnad av över 700 och kroken i början av december för 380kr. Surt, men bara att gilla läget!

den 29 oktober gled jag in på SBP:s uppfart och knappade in bilens reg-nummer i datorn. Ingen bokning! Uppsökte kontoret där man slog i datorn. Mera senior bilprovare tog över och kunde konstatera att bilen bokats in den 22 oktober, vilket var helt fel - det var ungefär då jag ringde! Sedan konstaterade bilprovaren förvånat att man bokat in en vägning och undrade varför. Jag berättade om kundtjänsten och fick en uppgiven suck till svar. Bilprovaren beklagade att han inte hade möjlighet att ta hand om min bil just då, men lovade att fixa besiktningen om jag kunde komma 12:30, direkt efter lunchen. Sagt och gjort 13:00 var bilen regad med krok och Polestar vid ETT tillfälle och total kostnad 380kr, ingen vägning och stor besparing!

Heder åt bilprovaren på Tunbytorp i Västerås som fixade detta! :D
Till medarbetaren i kundtjänsten vill jag bara sända en uppmaning att lyssna bättre nästa gång det erbjuds kompetensutvecklig! :-(O)

Idag har jag suttit i telefonkö en kvart innan jag fick tala med en förtjusande dam som avskrev kravbrevet på 152 kr för utebliven besiktning den 22 oktober, tiden som jag aldrig bokat!

Mao: Polestar kostar 380kr att registreringsbesiktiga,ingen vägning, dragkroken följer med på köpet!
Tartryffel skrev:
CarMan skrev:

Korrekt. Samtidigt helt omöjligt för någon kontrollerande instans att upptäcka.

man har IDAG ingen rutin för att kolla det. Men det är ju busenkelt att kolla det. Vill man vata om den är Polestar trmmad så kan man ju bara fråga volvo, dom ser ju vilken mjukvara bilen har.
Sen kan man ju om man vill ändra reglerna så man kan kräva ett bromsprov på en mistängt bil.
Visst, i teorin. Men eftersom det aldrig finns något tillfälle för polisen eller Bilprovningen att misstänka "regfusk" så kommer det aldrig att ske. Dessutom har inte Volvo någon som helst skyldighet att lämna ut information om bilen annat än vid en rättegång, och det beskedet skulle bara intyga att bilen vid ett visst tillfälle varit optimerad. Det räcker inte som bevis eftersom det är bilens tillstånd/skick vid "brottet" som gäller. Vilket i sin tur kräver att bilen tas i beslag för att undersökas, vilket inte är motiverat vid så låg straffskala som det handlar om här.

Det är helt enkelt en ickefråga för samtliga inblandade. Gör nu inte saken svårare än vad den är.
Ja idag är det så.
Nu är bilen besiktigad. Det blev ingen vägning men blev ändå 770 kr fattigare.
Tyckte att det skulle räckt med 380 kr men icke. Tydligen hanteras det inte på samma sätt på alla bilprovningar.

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]