Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Calvin
Jag har precis uppgraderat motorn med en Polestar-mjukvara. Funkar fint är dock lite halt för att prova fullt ut.

När jag ringde och skulle boka reg.besiktning så sa bilprovningen att bilen även skulle vägas. Hur har det blivit för er andra?
Ändras vikten på bilen och därmed även maxlast osv.?!? Eller behöver bilen inte vägas?
Så är det. Förr var det ett snittvärde på alla bilar så bilar med mycket utrustning fick samma vägskatt som bilar med mindre utrustning.
Ivägs alla bilar vid reg besiktning för att få sin exakta vikt.
Calvin skrev:När jag ringde och skulle boka reg.besiktning så sa bilprovningen att bilen även skulle vägas. Hur har det blivit för er andra?
Ändras vikten på bilen och därmed även maxlast osv.?!? Eller behöver bilen inte vägas?
Det är tungt med programkod :)
Skämt åsido, vet ej. Ska själv göra samma sak på tisdag nästa vecka. Ser när jag går in på "Mina fordon" på Bilprovningens webb att det under "Produkt" står "Reg bes tidigare" och "Vägning". Ska kosta 6-700 kr cirkus.

/awwd
AWWD skrev:
Calvin skrev:När jag ringde och skulle boka reg.besiktning så sa bilprovningen att bilen även skulle vägas. Hur har det blivit för er andra?
Det är tungt med programkod :)
Skämt åsido, vet ej. Ska själv göra samma sak på tisdag nästa vecka. Ser när jag går in på "Mina fordon" på Bilprovningens webb att det under "Produkt" står "Reg bes tidigare" och "Vägning". Ska kosta 6-700 kr cirkus.

/awwd
Du verkar iaf ha fått samma svar som jag. Min tid är imorgon så jag får se vad som händer då.
Misstänker att maxlasten i min bil kommer att minska då den är nästintill fullutrustad.

680 kr är min tolkning av vad det kommer att kosta inkl. vägning.
Mja, visst kanske maxlasten på pappret minskar.

Men det är ju fortfarande samma totalvikt du måste hålla dig under... Inte så att du kommer få lasta mindre (lägre totalvikt) än tidigare bara för att din tjänstevikt ökar efter omreggningen.
5cylindrar skrev:Vad är anledningen till att man registreringsbesiktigar bilen efter uppgradering? Detta är väl frivilligt?
Nej, inte frivilligt - ska göras om man ska följa regelboken. Meken på Volvo hävdade dock att Bilprovningen inte kan se att "effektoptimeringen" är gjord så man kan svårligen "åka dit" om man inte gör det. En anledning till att göra det kan väl vara att få hk-antalet i regbeviset och därmed höja attraktionsvärdet på andrahandsmarknaden.

/awwd
Tjosan
jag reg besiktigade min 2,4 d MY-08 efter uppgradering. Detta gjordes på SBP Kristianstad och enligt bes.killen så har Transportstyrelsen ändrat regelverket så att vägning inte längre krävs. Jag betalade 380 kr för kalaset och blev så klart glatt överraskad att det inte kostade mer. Det måste väl gälla samma regler i hela Sverige ??

kenneth everhed
mörrum

Tack så mycket för tipsen. Jag kollar d[…]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]