Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cme
Har demonterat strålkastartorkaren på höger sida på min V70 -99. Hade viss forhoååning om att den gick att plocka isär och smörja upp men den är ihopsnäppt en gång för alla så om jag får isär den så går den inte att få ihop igen. Var kan man köpa torkarmotor? Vad brukar de kosta?

Magnus
av cme
Gick inte att hitta någon torkarmotor i Göteborgsområdet tillräckligt snabbt. De flesta är trasiga eller krockade när bilarna kommer till bildemonteringen. Fick köpa en ny på Bilia för 1752:- (2.5% av bilens värde!!??)

Volvos värde varar genom att man pumpar in pengar i dem!

Magnus
av aTommyC
cme skrev:Har demonterat strålkastartorkaren på höger sida på min V70 -99. Hade viss forhoååning om att den gick att plocka isär och smörja upp men den är ihopsnäppt en gång för alla så om jag får isär den så går den inte att få ihop igen. Var kan man köpa torkarmotor? Vad brukar de kosta?
Magnus
Det her går så fint som bare det. Jeg har demontert begge mine, og fikset dem. Sørg for at plastikken er varm og mjuk når du åpner, bruk en tynn, men solid skrutrekker og bend opp snapplåsene rundt motoren, så får du åpnet dem.

Mitt problem var at fettet fra mekanismen hadde rent inn i elektromotoren. Ved å forbikoble termosikringen kan man brenne av fettet, og motoren fungerer helt fint. Det gikk i en periode, til nytt fett rant inn, da loddet jeg fast en ledning mellom motor og termosikring, førte denne ut gjennom et hull i motorboksen, og la dem frem til batteriet. Skjer det igjen, så kan jeg brenne av fettet uten å fjerne motoren fra bilen.

I Norge koster en ny motor ca 2-2500 NOK.

Si gjerne ifra om du trenger mer info. :-)
av aTommyC
cme skrev:Gick inte att hitta någon torkarmotor i Göteborgsområdet tillräckligt snabbt. De flesta är trasiga eller krockade när bilarna kommer till bildemonteringen. Fick köpa en ny på Bilia för 1752:- (2.5% av bilens värde!!??)
Volvos värde varar genom att man pumpar in pengar i dem!
Magnus
Det her skyldes ikke Volvo, men Bosch. :) Volvo betaler bøtter og spann med penger til Bosch for ettermarkedskomponenter.

Sjekk med et Bosch-verksted om du vil ha bedre pris, det kan hende du klarer å redusere kostnaden med 10-20%.
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Tack så mycket för kritiken, förl&[…]