Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av riha
Liven är roligt nästan jämt.

Var inne på 12000 mila service med bilen i torsdags (3 dagar sedan). Vid inlämnandet av bilen på påpekade jag att den gnisslar när motorn är igång, typiskt ljud från en rem, lager eller liknande.

De ringer mig under torsdagen och säger att de bytt en rem + remspännare som en del av servicen från volvo (alltså något som volvo lagt till som tillägg att det skall göras på alla bilar tydligen) och så säger de att troligen kommer det inte gnissla efter detta och att det säket var den remmen.

På fredagen hämtar jag bilen och kör direkt vidare till kundbesök. Först märker jag att stereon är helt död, varken stereon eller iPod interfacet funkar alls (inte ens att ladda iPhonen), så de har alltså uppdaterat (en stor del uppdateringar av mjukvara ingick också) sönder hela stereon. Jag ringer till dem och påpekar detta och de ber mig komma in som i nästa vecka för att få det fixat.

När jag senare på lördag kvällen (sent) skall ta mig från kundbesöket så snöar det så jag sätter igång bilen för att värmas medan jag går ut och tar bort snö från rutorna, märker då att gnisslet är kvar och att det faktiskt låter ännu mer.

Jag åker hem, tänkar att jag måste låta dem titta på gnisslet i samband med att jag åker in på måndag med bilen för att få stereon fixad.

Igår (lördag) kopplar jag bilen med hästsläpet för frugan skall iväg och tävla med häst idag (söndag), bilen står kopplad över natten, jag reflekterar då inte över om gnisslet är kvar eller inte.

IDAG (söndag) så går min kära fru ut, sätter i nyckeln och trykcer på startknappen för att starta bilen. Ett jävla slirande hörs och det börjar ryka som fan från motorrummet. Hon stänger av bilen och kommer inspringande och berättar vad som hänt.

Jag går ut, öppnar motorhuven och kan se att det ryker på höger sida (sett från om man står framför bilen och tittar ner i motorrummet) samtidigt som jag kan se att en relativt kort rem ligger trasig under generatorn (dock är generatorremmen hel).

Så det blir till att ringa volvo assistans och få ut bärgare som nu har hämtat bilen tillbaks till Volvo i Eslöv.

Jag blir så jävla irriterad på detta eftersom:

1. Jag, dels när jag ringer och beställer tid, samt när jag lämnar in bilen, påpekar att det gnisslar från en rem eller liknande.

2. De INTE tittar över alla remmar om det är några förslitningar eller fel på dem utan bara bytar den som INGÅR som en del av servicen jag utförde.

3. DE INTE lyssnar efter ljudet efter att de gjort servicen för att se om gnisslet är kvar eller inte (jag drar den slutsatsen iaf eftersom jag själv kunde höra gnisslet tydligt efteråt).

Så nu blir det lånebil och en bil på verkstaden några dagar, jag är bara rädd för vad som mer än remmen kan ha pajat eftersom det rök på andra sidan av mottorummet i förhållande till var remmen satt och det luktade fan inte gott.
Tråkigt, låt mecken skämmas rejält och låt honom förklara detta på
ett ytterst informativt sätt.

Ibland undrar jag dock om inte det går lite väl fort hos Volvo?!
En service tar väl där i genomsnitt 45 min?
Hos bysmeden jag lämnar bilen tar servicen ca 4tim och då är det
inte så att han är långsam men han kollar fanimej igenom hela bilen.
På 945:an påpekade han att kupéfläkten var på gång att paja, nej nej sa jag och
2v senare så var bytet ett faktum.
Hej,
Verksted i Eslöv? Hmm, kan endast vära Bilmånsson....

Vid ett garantijobb hade jag sex (6) punkter som måste åtgärdas.
Jag har förut varit med om att missförstånd kan uppstå (jag är dansk) så jag mailar alltid mina punkter till verkstad i samband med bokning av tid.

På plats upprepar vi tillsammans (jag och killen i kundmottagningen) de sex (6) punkter. Han skriver väldigt mycket på datorn. Gör mig trygg.

Nu har vi tillsammans gått igenom de sex (6) punkter muntligt och på skrift (nu 2 gångar)

Hämtar bilen två (2) dagar sen och nul (0) av de sex (6) punkter är åtgärd eller gått igenom. Grotesk!
Jag konstatera när jag kommer till min bil med fortfarande sex (6) "fel" att man har lyckades att totalrepa höger fälg (18tums) vid provkörning!!

Jag är nu den totalt deprimerade ägare av ett styck V70 med sju (7) fel.

Att våra ett så inkompetent verkstad är ett jättejobb i sig själv. Jag är förvånad över hur lite intresse ett auktoriserad verkstad har i att göre vad som förväntas av dem.

PS. Efter lite diskussion med "en chef" kunna jag åka dit igen (Malmö-Eslöv) och få byta ut den trasiga fälgen. Gratis. "Generöst".

Mit råd: Hitta ett annat verkstad genast.
Peter
Jag har nu fått tillbaks bilen, de fick byta rem och hela AC-kompressorn eftersom en rem-skiva hade skurit, de tog kostnaden för det.

Tyvärr så kunde de inte fixa problemet med min stereo som de uppdaterade sönder.
De får ingen kontakt med den och kan således inte uppdatera den igen.
De säger att de måste byta hela ICM eller ECM modulen (vet inte vilket) och att de vet inte hur de skall hantera ärendet eftersom bilens garanti har gått ut.
VA!!!!

Det är väl solklart att det är service garanti på detta, bilen funkade fint när den lämnas in, ovanpå det så har de ju lyckats uppdatera stereon så de hade ju kontakt med den då och sen dess så funkar den inte, inte ens iPod interfacet funkar att ens ladda telefonen med.

Så nu så tar jag en diskussion med dem om att få stereon fixad.

Jag kan påtala att jag har inte haft några som helst problem med handlaren tidigare i Eslöv och har gjort många services hos dem på mina bilar.

Det med stereon = shit happens, en uppdatering som inte funkade som utlovat, det är Volvos fel, inte handlarens fel, dock så får de ju byta det som behövs utan extra kostnad och sedan ta dursten med Volvo om de eventuella involverade kostnader.

Det andra med remmen som gnisslade och som de inte tittade på och som sedan fick hela AC-kompressorn att behöva bytas, det är desto allvarligare miss, men samtidigt mänskligt.

För min del så får jag säga att så länga felen eller problemen blir åtgärdade så är jag i slutändan nöjd, sen om det betyder att jag servar bilen där igen eller inte, det är en helt annan historia.

Btw, en verkstad som har bra service är den i Borås. De har "personliga servicetakniker" och man får vara med i hallen när de går igenom bilen, jag har haft bilen där på service en gång precis när de introducerade det och jag tyckte det var en bra idé.
Crandall, tråkigt att höra dina erfarenheter av Bilmånsson.
Hoppas det löser sig.
Stereon funkar inte för det är en dålig lödning i ICM, det har alltså inget med mjukvaru uppdatringen att göra! (bara otur att det hände när inte du satt bakom ratten, eller så hände det när du satt bakom raten!!! presis när du fick tillbaka bilern?)

Du måst byta ICM, vilket du tar på maskinskade försäkringen.
av Cox
CarMan skrev:Stereon funkar inte för det är en dålig lödning i ICM, det har alltså inget med mjukvaru uppdatringen att göra! (bara otur att det hände när inte du satt bakom ratten, eller så hände det när du satt bakom raten!!! presis när du fick tillbaka bilern?)

Dålig lödning, då är det ju ett ursprungsfel på dessa bilar och Volvo skall ta detta på good will försäkringsbolagen skall banne mig inte behöva pynta för dåliga lödningar. Nä det skall Volvo ta själva gör om och gör rätt.
Cox skrev:
CarMan skrev:Stereon funkar inte för det är en dålig lödning i ICM, det har alltså inget med mjukvaru uppdatringen att göra! (bara otur att det hände när inte du satt bakom ratten, eller så hände det när du satt bakom raten!!! presis när du fick tillbaka bilern?)

Dålig lödning, då är det ju ett ursprungsfel på dessa bilar och Volvo skall ta detta på good will försäkringsbolagen skall banne mig inte behöva pynta för dåliga lödningar. Nä det skall Volvo ta själva gör om och gör rätt.

Nä så säger inte lagboken.
lagboken säger att första ägaren av bilen har rätt att reklamera ursprungsfel i upp till 3 å efter första reg datum. Inte efter det.
CarMan skrev:
Cox skrev:

Nä så säger inte lagboken.
lagboken säger att första ägaren av bilen har rätt att reklamera ursprungsfel i upp till 3 å efter första reg datum. Inte efter det.
Nu har ju TS en bil av MY 09 så ditt resonemang faller där CarMan... Om såna här saker skulle tas som goodwill av biltillverkarna istället för försäkringsärenden så kanske premierna skulle vara lite vettigare prissatta.
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]