Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mikael-155
Hej alla bilkunniga. Har fått krav på efterkontroll då en gul motorsymbol lyser på instrumentbrädan. Vidare lästes via bilens diagnosuttag följande felmeddelande:
P0032 HO2S Värmarstyrkrets hög signal (bank 1 givare 1).
Men de miljövärden som lästes av ligger tydligen innanför gränserna.
CO= 0,0
HC= 033
CO 2500 = 0,0
LAMBDA= 1,02
Vad jag förstått har dessa värden ingen betydelse då felmeddelande finns.
Någon som vet vad det kan vara för fel? Dyrt att reparera? Går att göra själv?

Mvh
Senast redigerad av 1 Mikael-155, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av wissel
Kan möjligen vara Förvärmningen på främre/övre Lamdasonden som spökar.Jag hade den felkoden på min bil, köpte en begagnad Lamdasond för tusenlappen inkl. frakt från Bildelsbanken/Skroten.
Freddie
av Mikael-155
Ok, tack för tipset, är det bara att byta den rakt av, eller behöver nåt larm nollställas med en handterminal?
Om så är fallet, vad rekommenderas för dessa enklare uppgifter, de finns ju från några hundralappar till hur dyra som helst.
Har en V70-02
Användarvisningsbild
av wissel
Nu vet jag inte vad du har för motor, årsmodell osv.
jag köpte EXAKT likadan Sond som satt i min bil.
Sitter det Denso så gäller Denso o knappast nå´t annat ...jag skruvade i den o allt Okej efter detta...
ge mera info så får du flera svar, varför inte skriva in i signaturen vad du åker med ?
Kolla min så förstår du vad jag menar.
:D
Användarvisningsbild
av wissel
vet inte ens vad du har för motor....140, 170 200 HK Turbo osv ?!
Kolla LMM är den Denso så har du Denso lamdan...
av Mikael-155
Hej alla, har nu bytt lambdasonden på avgasgrenrören mellan motor och katalysator. köpte en beg. för 890 kr. med tre månaders garanti.
Men den gula motorsymbolen slocknar inte, och har inte lust att åka till våra vänner på Svensk Bilprovning innan den slocknat.
Gör den det själv, eller måste det till några handgrepp med en felkodsläsare? (Som jag inte har..)
Användarvisningsbild
av wissel
Börja med att lossa Minuskabeln från batteriet i 20 minuter eller så, kom ihåg bara att ta ur nyckeln först, vänta 5 minuter så att alla styrenheter hinner gå i vilolägen INNAN du lyfter kabeln. Värt ett försök kostar Graaatis åxå.
av Mikael-155
Stort tack wissel, ditt förlag gjorde susen. Vågar man ge sig iväg till bilprovningn nu tro? Motorsymbolen är släckt på instrumentbrädan, men kan det ligga nån felkod och spöka så det blir en ny efterkontroll igen?
Användarvisningsbild
av wissel
är den bara släckt när du åker in o ut ur Bilpr. så är allt okej.
På min lamda var förvärmningen kaputt vilket innebar att Lampan tändes vid KALLstart men vid flera varmstarter så funkade den klockrent. Se till att den inte lyser när du åker dit, och stanna inte bilen......tror nog att det är okej.

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]