Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
#470373
Hmm. en lite fundering bara.
Vi som verkar göra detta ofta, har inga problem att få i förmycke vatten.
Dom som gör detta sällan har svårt att få i tillräcklig med vatten... (ska man skylla på produkten då?)
Användarvisningsbild
av vetten
#470388
Men :roll: Vilket trams om en vattenpump som kostar runt en 500-ing :shock: det är väl bättre att byta än att den rasar med dom följder som det "kan" BLI :roll: ELLER ?:-/ så snälla sluta tramsa om småpengar nu ?:-/
Eller snälla moderator :???: LÅS tråden innan den spårar ur ännu mer :-O)
Användarvisningsbild
av CarMan
#470389
vetten skrev:Men :roll: Vilket trams om en vattenpump som kostar runt en 500-ing :shock: det är väl bättre att byta än att den rasar med dom följder som det "kan" BLI :roll: ELLER ?:-/ så snälla sluta tramsa om småpengar nu ?:-/
Eller snälla moderator :???: LÅS tråden innan den spårar ur ännu mer :-O)

fast du kan ju omöjligt ha läst tråden!

I tråden framgår det ju tydligt att pumparn ainte rasat & dom få som har rasat inte har ledit till några motor ras. så varför byta dom? finns ju masa annat du också kan byta bar för att. en 500 här, en 500 där, till sits kostar ett kamrems byta 10 000:- eller mer...
Användarvisningsbild
av vetten
#470400
Men snälla "CarMan" om du tror att jag inte hängt med på tråden så ?:-/ Klart jag har, eller tror du jag är dum eller så, men en vattenpump kostar runt en 500hundring och kanske kostar det lite att dom byter den samtidigt med kamremmen och det som hör till och då är man förhoppningsvis garderad för ett ras som beror på den "lilla skitsaken" som att byta ut något som sitter på samma lina och antagligen slits eller faktiskt slits MERA än dom andra delarna eftersom den också ska dra vattnet runt och då både iskallt och nästan kokhett. Tror inte att du skulle vara så dum att du inte byter ut både drivrulle och spännrulle eftersom det skulle kunna innebära ett ras, så kan också vattenpumpen göra och den sitter på samma lina "rem" och kostar typ 500:- mer iställetför mer än 10000:- i reparations kostnaden för kunden om oturen är framme.
För mej vore det för övrigt bra att veta var du jobbar så att jag INTE lämnar bilen till dej någon gång när den stackars remmen ska bytas, hoppas att det inte är i Uppsala så man åtminstone hemma kan känna sej lugn :mrgreen:
För mej känns det som om du pratar i tomluften, med andra ord, det du säger börjar att kännas tjatigt och förlåt om jag är "lite" dum nu, men jag vill inte såra dej utan bara Rätta Dej :-)-)
Försök att överlev ändå :-)-)
av *pettson*
#470439
CarMan skrev:Hmm. en lite fundering bara.
Vi som verkar göra detta ofta, har inga problem att få i förmycke vatten.
Dom som gör detta sällan har svårt att få i tillräcklig med vatten... (ska man skylla på produkten då?)
Intressant tes om det? Menar hur vet du att det sker sällan? För min egen del sker det mycket sällan nu för tiden,jag fyller som fabrikanten anvisat, dvs inte genom vacumsugning på dom bilar jag jobbar med, minns att jag sa att man frångick det? Jag har ju liksom inte brådskan annars heller. Men det sker ju hos fler än mej och dom flesta som innehar en utrustning från bima eller würth med flera använder den. Och dom utrustningarna fyller inte exakt fullt av en enda anledning: Eftersom dunken står på golvet och sugslangen pekar uppåt och därmed är inte sista vacumet tillräckligt starkt att dra upp en meter pelare med glykol. I anvisningen står det dock att dunken ska stå just i golvhöjd och då kan den inte fylla ända upp, för då behöver den heller ingen tillsyn, den kan inte överfylla, mekanikern kan just göra andra jobb tryggt när den jobbar, kanske inte så dum tanke ändå? När du tar bort slangen efterfyller du upp till rätt nivå med den halvliter, liter som krävs, mekanikern behöver inte röra slangarna utan är helt fri under fyllningstiden, inte helt ovanligt att man låter stora fordon fylla över frukost, så är det fyllt när du kommer ut igen, bara att toppa av. Så ja frågan är inte helt lätt, är det att skylla på nåt, eller att kanske ha inkompetens? Eller är allt egentligen som det ska? Ja svaret på den frågan är fritt.
Frågan gled från vikten av att byta en vattenpump och risken med att inte byta, till varför man ska behandla den rätt för livslängden, som sen kröp över till vacumsugning och nu gled över i huvudsak till att den som inte får 100% fyllning inte ska skylla på utrustningen.
Är det nåt mer vi behöver lösa? Nåt mer jag behöver förklara? Eller ska vi sätta punkt?
Användarvisningsbild
av CarMan
#470441
Nu är det så at Renault med fler har dåliga vatten pumpar o där bör man bytavatten pump vid kamrems byte.
Men bara för att albilsverkstäderna & dom som säljer bildelar till alla bilmärken inte kan ha koll på vilka motorer som måste byta vatten pump o dom som inte måste. Så har gemene man fått försig att man alltid måste byta vatten pump & att det altid leder till motor ras.

på just denna motor konstruktion är det 1500:- kastat rakt i sjön att byta vatten pump, efter som det bevisligen inte behövs.
Men på dom tusentals bilar som paserat vår verksta på 8 år så har det trots det hänt 2ggr att vatten pumpen pajat på bilar som rulat över 40 000 mil. BÅDA dom gångerna har det INTE blivit motor ras!

Så det är uppenbarligen helt onödigt att byta vattenpump. (men vist, vill du vara extra säker så kan du väll byta vattenpumpen när du närmar dig 40 000 mil)
av *pettson*
#470696
CarMan skrev:Nu är det så at Renault med fler har dåliga vatten pumpar o där bör man bytavatten pump vid kamrems byte.
Men bara för att albilsverkstäderna & dom som säljer bildelar till alla bilmärken inte kan ha koll på vilka motorer som måste byta vatten pump o dom som inte måste. Så har gemene man fått försig att man alltid måste byta vatten pump & att det altid leder till motor ras.

på just denna motor konstruktion är det 1500:- kastat rakt i sjön att byta vatten pump, efter som det bevisligen inte behövs.
Men på dom tusentals bilar som paserat vår verksta på 8 år så har det trots det hänt 2ggr att vatten pumpen pajat på bilar som rulat över 40 000 mil. BÅDA dom gångerna har det INTE blivit motor ras!

Så det är uppenbarligen helt onödigt att byta vattenpump. (men vist, vill du vara extra säker så kan du väll byta vattenpumpen när du närmar dig 40 000 mil)
Jag vill nu bara ge dej en lista att skriva ut. Du vill ofta ha det till att det skiljer på delar mellan nyare och äldre bilar, ofta påpekas att det inte finns några 850 och 70 serie bilar som haft problem. Du vill inte heller förstå att om pumpen stannar genom att impellern släpper så kostar det MINST en kokning och drygt 17000kronor för ett packningsbyte på en verkstad. Med otur och en avsliten rem stannar det inte där, för kunden är det ett haveri om något, vill du kalla det för nåt annat så varsegod. Nåt kunden är 99.99% garanterad emot med ett byte. Alltså det inte nåt som är kastat i sjön. Skulle det mot förmodan ske ändå är han täckt av garanti eftersom kunden gjort vad som kunnats göra mot dessa skador. Vem som tar 1500 extra för en pump inkl montering när han ändå står och gör ett kamremsbyte vet jag inte, det låter ytterst svinigt. Det finns forumsanvändare som fått just en stillastående impeller på just 850 och ett par där allt tvärnitat. Sen tillkommer den personliga erfarenheten genom alla mina år och mina mekanikerkollegors alla år. Visst kan vi låtsas om att dom inte finns men det är elakt tycker jag. Kan vi vara överens om: För att det inte hänt hos dej så är det inte nånting som inte händer i resten av sverige? Att sverige är större än verkstaden du arbetar i? Det är en mycket klen tröst för en bilägare att du eller nån annan säger att det inte brukar hända. Det svaret är inte värt i värsta fall över 17000spänn. För de 17000 som jag pratar om är ett vanligt blockpackningsbyte på en standard 850T5, ett snittpris inhämtat genom snittet på 5 volvoverkstäder i min närhet. Erkänn istället att den dryga tusenlappen som infaller på olika perioder beroende på miltalet vid kamremsbyte är en billig försäkring om att slippa dessa utgifter.

Här har du nu en händig lista att ha i fickan när vi diskuterar vattenpumpar nästa gång då varje del låter som om den vore uník anpassad och utvecklad för respektive årsmodell/ modell. För förmodligen blir det säkert fler ggr. När du inser listans omfattning kanske du också inser att alla dessa modeller och årsmodeller måste du ta med i din kalkyl över att ingen behöver byta pump, för det är ju exakt samma pump i dom...
I övrigt är min diskussion om pumpens byte eller inte slut här.

FORD S-MAX 2.5 ST 05/2006-
RENAULT LAGUNA I Halvkombi (B56_, 556_) 2.0 16V (B56D/M) 06/1995-03/2001
RENAULT LAGUNA I Kombi (K56_) 2.0 16V (K56D/M) 09/1995-03/2001
VOLVO 850 (LS) 2.0 08/1994-12/1996
VOLVO 850 (LS) 2.0 06/1991-12/1996
VOLVO 850 (LS) 2.0 Turbo 09/1993-10/1996
VOLVO 850 (LS) 2.0 Turbo 08/1993-12/1996
VOLVO 850 (LS) 2.3 T5 08/1993-07/1996
VOLVO 850 (LS) 2.3 T5-R 08/1995-12/1996
VOLVO 850 (LS) 2.3 Turbo R 06/1995-10/1996
VOLVO 850 (LS) 2.4 GLE 09/1993-10/1997
VOLVO 850 (LS) 2.5 08/1991-12/1996
VOLVO 850 (LS) 2.5 06/1991-07/1994
VOLVO 850 (LS) 2.5 08/1992-12/1996
VOLVO 850 Kombi (LW) 2.0 08/1994-12/1996
VOLVO 850 Kombi (LW) 2.0 02/1993-12/1996
VOLVO 850 Kombi (LW) 2.0 Turbo 09/1993-10/1997
VOLVO 850 Kombi (LW) 2.0 Turbo 02/1993-12/1996
VOLVO 850 Kombi (LW) 2.3 T5 02/1993-12/1996
VOLVO 850 Kombi (LW) 2.3 T5-R 08/1995-12/1996
VOLVO 850 Kombi (LW) 2.3 Turbo R 06/1995-10/1997
VOLVO 850 Kombi (LW) 2.4 GLE 09/1993-10/1997
VOLVO 850 Kombi (LW) 2.5 09/1992-12/1996
VOLVO 850 Kombi (LW) 2.5 AWD 04/1996-12/1996
VOLVO 960 I (964) 2.9 08/1990-07/1994
VOLVO 960 I Kombi (965) 2.9 08/1990-07/1994
VOLVO 960 II Kombi (965) 2.5 08/1994-12/1996
VOLVO C30 2.4 04/2010-
VOLVO C30 2.4 i 10/2006-03/2010
VOLVO C30 T5 10/2006-03/2010
VOLVO C30 T5 03/2007-03/2010
VOLVO C30 T5 04/2010-
VOLVO C70 I Cabriolet 2.0 T 03/2000-10/2005
VOLVO C70 I Cabriolet 2.0 T 03/1998-10/2005
VOLVO C70 I Cabriolet 2.3 T-5 03/1998-10/2005
VOLVO C70 I Cabriolet 2.3 T5 07/2002-10/2005
VOLVO C70 I Cabriolet 2.4 T 07/2002-10/2005
VOLVO C70 I Cabriolet 2.5 T 03/1998-10/2005
VOLVO C70 I Coupé 2.0 T 03/1997-09/2002
VOLVO C70 I Coupé 2.0 T 03/2000-09/2002
VOLVO C70 I Coupé 2.3 T-5 03/1997-09/2002
VOLVO C70 I Coupé 2.5 03/1999-09/2002
VOLVO C70 I Coupé 2.5 T 03/1997-09/2002
VOLVO C70 II Cabriolet 2.4 03/2006-
VOLVO C70 II Cabriolet 2.4 i 03/2006-
VOLVO C70 II Cabriolet T5 03/2007-
VOLVO C70 II Cabriolet T5 03/2006-
VOLVO S40 I 1.6 09/1995-08/1999
VOLVO S40 I 1.6 03/1999-12/2003
VOLVO S40 I 1.8 07/1995-06/2004
VOLVO S40 I 1.8 03/1999-12/2003
VOLVO S40 I 1.8 06/2001-08/2003
VOLVO S40 I 1.9 T4 05/1997-03/2000
VOLVO S40 I 2.0 07/1995-12/2003
VOLVO S40 I 2.0 07/1995-08/1999
VOLVO S40 I 2.0 T 10/1997-03/2000
VOLVO S40 I 2.0 T 04/2000-12/2003
VOLVO S40 I 2.0 T4 04/2000-12/2003
VOLVO S40 II 1.6 01/2005-
VOLVO S40 II 1.8 04/2004-
VOLVO S40 II 2.4 01/2004-
VOLVO S40 II 2.4 01/2004-
VOLVO S40 II T5 01/2004-
VOLVO S40 II T5 03/2007-
VOLVO S40 II T5 AWD 04/2004-
VOLVO S40 II T5 AWD 03/2007-
VOLVO S60 2.0 T 09/2001-03/2009
VOLVO S60 2.4 11/2000-03/2009
VOLVO S60 2.4 11/2000-03/2009
VOLVO S60 2.4 Bifuel 06/2002-03/2009
VOLVO S60 2.4 T 11/2000-07/2002
VOLVO S60 2.4 T AWD 11/2001-07/2002
VOLVO S60 2.4 T5 04/2004-03/2009
VOLVO S60 2.5 T 07/2002-03/2009
VOLVO S60 2.5 T AWD 07/2002-03/2009
VOLVO S60 R 2,5 T AWD 03/2003-03/2009
VOLVO S60 T5 11/2000-03/2004
VOLVO S70 2.0 01/1997-11/2000
VOLVO S70 2.0 01/1997-11/2000
VOLVO S70 2.0 01/1997-11/2000
VOLVO S70 2.0 Turbo 01/1997-11/2000
VOLVO S70 2.3 T-5 01/1997-11/2000
VOLVO S70 2.3 Turbo 01/1997-11/2000
VOLVO S70 2.4 01/1997-11/2000
VOLVO S70 2.4 08/1999-11/2000
VOLVO S70 2.4 T5 Sport AWD 11/1996-04/1999
VOLVO S70 2.4 Turbo 01/1997-11/2000
VOLVO S70 2.5 01/1997-11/2000
VOLVO S70 2.5 06/1998-11/2000
VOLVO S70 2.5 Bifuel 01/1997-11/2000
VOLVO S80 I 2.0 06/1998-07/2006
VOLVO S80 I 2.0 T 06/1998-07/2006
VOLVO S80 I 2.0 T 12/1999-07/2006
VOLVO S80 I 2.4 01/1999-07/2006
VOLVO S80 I 2.4 01/1999-07/2006
VOLVO S80 I 2.4 Bifuel 09/2001-07/2006
VOLVO S80 I 2.4 T 06/2000-03/2003
VOLVO S80 I 2.5 T 03/2003-07/2006
VOLVO S80 I 2.5 T AWD 07/2003-07/2006
VOLVO S80 II 2.5 T 03/2006-
VOLVO S80 II 2.5 T FlexFuel 05/2008-
VOLVO S80 II 2.5 T FlexFuel 01/2010-
VOLVO V40 1.6 12/1995-08/1999
VOLVO V40 1.6 03/1999-06/2004
VOLVO V40 1.8 07/1995-06/2004
VOLVO V40 1.8 04/1999-06/2004
VOLVO V40 1.8 Blu-Fuel 06/2001-08/2003
VOLVO V40 1.9 T4 05/1997-03/2000
VOLVO V40 2.0 07/1995-06/2004
VOLVO V40 2.0 07/1995-08/1999
VOLVO V40 2.0 T 10/1997-03/2000
VOLVO V40 2.0 T 07/1999-06/2001
VOLVO V40 2.0 T 06/2001-06/2004
VOLVO V40 2.0 T4 04/2000-06/2004
VOLVO V50 1.6 01/2005-
VOLVO V50 2.4 04/2004-
VOLVO V50 2.4 04/2004-
VOLVO V50 T5 04/2004-
VOLVO V50 T5 03/2007-
VOLVO V50 T5 AWD 04/2004-
VOLVO V50 T5 AWD 03/2007-
VOLVO V70 I 2.0 01/1997-03/2000
VOLVO V70 I 2.0 01/1997-03/2000
VOLVO V70 I 2.0 01/1997-03/2000
VOLVO V70 I 2.0 Turbo 01/1997-03/2000
VOLVO V70 I 2.0 Turbo AWD 01/1997-03/2000
VOLVO V70 I 2.3 AWD 12/1998-02/2000
VOLVO V70 I 2.3 T AWD 04/1997-03/2000
VOLVO V70 I 2.3 T-5 01/1997-03/2000
VOLVO V70 I 2.3 T-5 AWD 01/1997-03/2000
VOLVO V70 I 2.3 Turbo 01/1997-03/2000
VOLVO V70 I 2.4 01/1997-05/2000
VOLVO V70 I 2.4 08/1999-05/2000
VOLVO V70 I 2.4 Bifuel 08/1999-03/2000
VOLVO V70 I 2.4 Turbo 01/1997-03/2000
VOLVO V70 I 2.5 01/1997-03/2000
VOLVO V70 I 2.5 06/1998-03/2000
VOLVO V70 I 2.5 Bifuel 01/1997-08/1999
VOLVO V70 I 2.5 Turbo AWD 01/1997-05/2000
VOLVO V70 II 2.0 T 07/2001-10/2007
VOLVO V70 II 2.3 T5 03/2000-03/2004
VOLVO V70 II 2.4 03/2000-10/2007
VOLVO V70 II 2.4 03/2000-10/2007
VOLVO V70 II 2.4 Bifuel 09/2001-10/2007
VOLVO V70 II 2.4 T 02/2000-07/2002
VOLVO V70 II 2.4 T AWD 02/2000-07/2002
VOLVO V70 II 2.4 T5 03/2004-10/2007
VOLVO V70 II 2.5 T 07/2002-10/2007
VOLVO V70 II 2.5 T AWD 07/2002-10/2007
VOLVO V70 II R 2,5 T AWD 03/2003-10/2007
VOLVO V70 III 2.5 T 08/2007-
VOLVO V70 III 2.5 T FlexFuel 05/2008-
VOLVO V70 III 2.5 T FlexiFuel 10/2009-
VOLVO XC70 I och II 2.4 T XC AWD 03/2000-09/2002
VOLVO XC70 I och II 2.4 T XC AWD 11/1997-09/2002
VOLVO XC70 I och II 2.5 T XC AWD 09/2002-08/2007
VOLVO XC90 2.5 T 10/2002-
Användarvisningsbild
av CarMan
#470715
Förlåt, men förstod inte vitsen med listan? Självklart är det samma vattenpump i alla dom där bilarna då det är "samma motor" i alla dom där bilarna!

vatten pumper som tappa skovelhjulet var väl bara tidiga 850 som hade hjul i plast? eller??? (annas är det väll Oplar som har haft problem med det, inte volvo!)

Forumsandvändaran här är väll utspridda över hela Sverige? O det är ju bara du som set motorer rasa på grund av detta!
av rd350
#470767
Tror inte det är så många som tycker det är dyrt med pumpen i samband med rembytet, några femtonhundra är det nog inte så många verkstäder som tar!
av *pettson*
#470822
CarMan skrev:Förlåt, men förstod inte vitsen med listan? Självklart är det samma vattenpump i alla dom där bilarna då det är "samma motor" i alla dom där bilarna!

vatten pumper som tappa skovelhjulet var väl bara tidiga 850 som hade hjul i plast? eller??? (annas är det väll Oplar som har haft problem med det, inte volvo!)

Forumsandvändaran här är väll utspridda över hela Sverige? O det är ju bara du som set motorer rasa på grund av detta!
*suckar*.. om du inte förstod texten och vitsen med listan så är det tyvärr inte mycket att orda om.
Dom som impellern lossnat på är metallimpellers på. Varierande årsmodeller.
I övrigt borde jag känna till problemet med opel eftersom jag jobbat där, men där har det inte förekommit mej veterligen?
Där går inte pumpen och dör oförhappandes eftersom den ingår i varannat kamremsbyte på nyare modeller och i varje kamremsbyte i äldre.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 13
Värme i kupén laddhybrid

Det är en T8 -22 med elvärmare

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]