Uppdatering 28/11
Var ett tag sen ni fick en vettig uppdatering så jag tänkte bjuda på en nu. Medans jag väntar på att få blästra och lacka kom jag på att det finns alltid en massa annat å göra på bilen. Tex riva ännu mer under..
Men först till dljuddämparen som behövde en ny upphängning. Jag passade på att göra en som inte kommer rosta sönder på bra länge.
Delar som jag kopierat från det gamla
Detta är väldigt basic men kan ju hjälpa någon grön själ - Jag väljer ut en bult som ska hålla ihop fästet, för att veta hur jag ska gänga mäter jag bulten. Det är alltså en M6:
Då borrar vi ett hål. Hålet bör vara mindre än 6mm eftersom det ska gängas! Här är en mall tagen från wikipedia (hur den stämmer vet jag inte).
"Innan man gängar invändiga gängor är det viktigt att borra ett hål med rätt diameter. Exempel på borrdiametrar för metrisk normalgänga (ISO Metrisk gänga) är: M2 1,6mm M3 2,5mm M4 3,2mm M5 4,2mm M6 5,0mm M8 6,8mm M10 8,5mm".
När hålet är borrat väljer jag ut gängtappen M6 1.0
När man borrar, skär, sågar, gängar o.s.v så är det bra att använda någon typ av kylning eftersom det blir väldigt varmt vilket sliter på verktygen. Jag hade bara rostlösning nu men det finns anpassade för ändamålet.
Oj det funkade =)
Borrat hål för popnit
Popnita :)
Färdigt
Jag vet, den här uppdateringen blev tråkig, dock är jag trött och ska sova . Resten kommer imorn i Uppdatering 28/11 Del 2.