Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hozz
Gammal säger du. Men varför skulle den vara gammal?

Köpte den förra vintern.
Tja...den verkar inte tillverkas längre utan ersattt av andra kupefläktar.
Var inne på Bilia i fredags och dom ville kränga en sådan för 249:- och fick känslan av att det låga priset var satt för att bli av med gammalt skräp.
Men köpte du den för ett år sedan och du har konstaterat att det är fel på den och kvitto kvar, så är det ett garantiärende.
av rd350
Beträffande motorvärmaren så har du troligtvis ett "strykjärn" monterat, en aluminiumklump bultad bak på blocket dessa har betydligt sämre effekt än en slang eller riktig blockvärmare. Motorn blir aldrig varm så du ser det på tempmätaren med en sådan värmare. Vill du kolla funktionen sätter du i sladden och lägger dig under bilen, stick upp handen mellan motorn och höger drivaxel där hittar du värmaren. Är den varm så funkar den. Det är ganska vanligt att den har lossnat och hänger lös och dåfunkar den naturligtvis ännu sämre.
Användarvisningsbild
av hozz
Kod: Markera allt
Beträffande motorvärmaren så har du troligtvis ett "strykjärn" monterat
Jo,det hade vi alla kunnat konstaterat om vi visste vilken motor det handlade om och årsmodell av bil och Volvolösning eller annan lösning,men fortfarande väntar vi på svar av trådskaparen.
Användarvisningsbild
av Erico
Vanligt att överhettningsskyddet löser ut på kupévärmare. Vänd på värmaren så hittar du säkert en eller två återställningsknappar att trycka in. Beträffande effekten på kupévärmaren räcker inte 600-800w att ens tina rutorna i -20 grader. Problemet är att dom flesta motorvärmar stolpar är säkrade till 6 eller 10 ampere och inte klarar högre effekt än motorvärmarelementet och kupévärmare inställd under 1000w.
av Travolta
Ursäkta jag lånar tråden lite.

Har en V70-01 med endast motorvärmare, vad behöver jag för att dra in en kontakt till en kupévärmare? Hur/vart drar jag in sladdarna isf?
av Tartryffel
reisan skrev:Jag har ett litet dilemma som jag inte får rätsida på.

Jag har en mortorvärmare installerad, med kupekontakt. när jag stoppat i kontakten i bilen från utsidan så går fläkten i gång i kupen utan problem.

Två saker som jag inte förstår, när jag kommer ut efter ca 20 min blåser det fortfarande men KALLT från fläkten. Den ligger på golvet fram och sitter inte i den ställning som kom med, ligger den ner slutar den spruta värme då?? Jag har haft den inne o då blåser den varmt hela tiden.

Sedan nummer två, motorn är inte varm. Kan det betyda att motorblockvärmare inte är installerad eller kan denna gå sönder?? Jag har köpt bilen beganad sedan några år tillbaka, började använda motovärmare nu i år. Varför motera motorvärmare utan motorblocksvärmare i så fall??

Nån som har några tips??
Jag måste säga att jag inte fattar riktigt vad som menas här.

1. Vad menar du med att fläkten i kupén går igång när du sätter i kontakten på utsidan? Är fläkten = kupévärmaren? För kupéfläkten startar ju (väl?) inte av att man sätter i motorvärmarkabeln, det har då aldrig jag hört talas om iallafall.
2. Din kupévärmare är trasig av allt att döma, själva fläkten snurrar men värmeelementet är trasigt. Det borde du märka ganska enkelt om du tar in fläkten i huset och drar igång den. Den slutar inte ge värme för att den ligger ner, däremot är det ju oklokt att ha utblåset rakt mot golvet.
3. "Motorn är inte varm", vad menar du där? Att tempmätaren inte rört sig, att blocket är kallt, att det är kallt under huven?
4. Vad är det för bil och årsmodell?

Inte menat att låta otrevlig, vill bara påpeka att du får bättre hjälp om du är tydlig.
av Arne
Travolta skrev:Ursäkta jag lånar tråden lite.

Har en V70-01 med endast motorvärmare, vad behöver jag för att dra in en kontakt till en kupévärmare? Hur/vart drar jag in sladdarna isf?
Antagligen har du en Calix eller DEFA. För att få ett kupéuttag så behöver du en grenkontakt, kabel med uttag till kupén och ytterligare en kabel mellan grenkontakt och motorvärmare. Kolla noga vilket fabrikat du har först så du köper rätt kablar, det passar nämligen inte mellan dessa två fabrikat.
Användarvisningsbild
av iigloo
hozz skrev:
Gammal säger du. Men varför skulle den vara gammal?

Köpte den förra vintern.
Tja...den verkar inte tillverkas längre utan ersattt av andra kupefläktar.
Var inne på Bilia i fredags och dom ville kränga en sådan för 249:- och fick känslan av att det låga priset var satt för att bli av med gammalt skräp.
Men köpte du den för ett år sedan och du har konstaterat att det är fel på den och kvitto kvar, så är det ett garantiärende.
Köpte en sån i höstas. 1000 w och den fungerar utmärkt. Den är automatisk och ser till att tempen inte går över 20 grader i kupen.
Att den skulle vara skräp som de rear ut är mer en löjligt påhitt och möjligtvis en smula okunnskap.

Till trådskaparen. Placera kupevärmaren så att den kan blåsa fritt. Den bör vara placerad så att den blåser den varma luften rakt upp. Annars samlas den varma luften vid värmaren och ger då fel värde så den sänker effekten.
av reisan
Det e som ni alla skriver eller kanske menar att eftersom kupefläkten ligger ner o inte i sin stålställnings så ligger all den varma luften kvar nere vid golvet och då slår givaren in o blåser kallt för att det blir för varmt.

Sedan tar det väl kanske en timme, minst, att värma upp blocket något o det får man väl bara finna sig i.

Så tack för alla svar och tips.
Användarvisningsbild
av hozz
Att den skulle vara skräp som de rear ut är mer en löjligt påhitt och möjligtvis en smula okunnskap.
Nää....varför då? Butiker rear ut varor för ett syfte och det är att dessa inte längre går att sälja till fullt pris längre. I det här fallet ersatt av nyare/modernare fläktar och inte att det är fel på varan. Precis som en t.ex klädaffär som får in nya kläder.
Skräp för mig kanske är lyx för dig, det är bara en definitionsfråga.
Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr