Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Geiger
Samma sak hände mig när bilen var ca 3 år gammal - originalbeläggen hade alltså släppt från stålet.

Chansade på biltema, men det funkade inte alls. Tog otroligt lite. Visade sig sen vid demontering att Biltemas backar var lite för små i diametern, så beläggen tog bara på knappt hälften av ytan.

Köpte sedan volvos oförskämt dyra backar, men peppar peppar, sen dess har den funkat kanon. (Ca 1 år sen)

Däremot funkar Biltemas belägg som jag har fram kanon, vilket inte Mekonomens Mintex gjorde. Fick extremt volvognissel med dom, och vibrationer.

Känns som om det är en chansning vad man än köper nu för tiden.
Användarvisningsbild
av Larse
inkognito skrev:Är det någon som har ett tips på vilka backar man skall ha till handbromsen, jag funderar på att byta, bilen är ju 4år och har snart rullat 13000 mil, men har för mig att försäljaren nämnde att den varit in på verkstad ang bakbromsarna, just innan jag köpte den, men för säkerhets skull, kanske man skulle byta.
När jag lämnade in bilen för 6000mil service så visade det sig att en handbromsback på vä hade släppt i limningen, alltså Volvostandard. Bytte båda sidor och meken sa att Volvo nu hade bytt leverantör av dessa bromsbackar till en Kinatillverkad. Han trodde dessa var bättre då han inte behövt byta igen på nån som hade fått de Kinatillverkade. Kan ju vara så nu då att det fungerar med Volvoorginal igen, kul i så fall för detta med handbroms och Volvo är ju bara tragiskt.
av LaRy
Biltema's backar har tunnare belägg, därför stämmer ej radien på sprillans nya belägg mot bromstrumman, även handbromsspaken kommer att "gå i taket"
Biltema's belägg är hårdare, därför blir friktionen och därmed bromskraften sämre än övriga fabrikat.
Biltema's belägg är endast grovsågade på tvären medan övriga är slipade i längsriktning till rätt radie.

Kanske är limmet bättre på Biltema..........................

Tyvärr har jag slängt mina Biltema backar som var monterade på min S80 i 2 månader, annars kunde du fått dem fullständigt gratis. De var av ovan nämnda skäl inte ens inslitna, kontaktyta ca 1/3 del. Jag köpte mina ersättare på AD Bildescenter, fungerar kanon.
Funderar på om man skulle kunna borra, och försänka en nit, och nita fast beläggen som extra säkerhet. På gamla bilar satt ju beläggen nitade =).
Man använder ju inte handbromsen i fart, utan den skall ju endast hålla still bilen, från stillastående.
av rd350
inkognito skrev:Funderar på om man skulle kunna borra, och försänka en nit, och nita fast beläggen som extra säkerhet. På gamla bilar satt ju beläggen nitade =).
Man använder ju inte handbromsen i fart, utan den skall ju endast hålla still bilen, från stillastående.
Skulle säkert funka, annars tar man av skivan en gång om året och känner på beläggen med en skruvmejsel så gör vi på verkstan där jag jobbar.
Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]

Nu är jag inne på min andra lån[…]