- ons 15 sep 2010, 22:52
#446001
Hejsan!
Har under en längre tid velat göra något skoj med en 16v volvotopp som jag haft liggande. Att bygga något med turbo är väl det som är tanken. Vet att FK-blocket är bra att bygga på då det har oljekylda kolvar och redan är kompsänkt m.m. Trots att jag kan skruva bra med bilar så är det ju ändå kunskapen lite klen om hur saker och ting ska lira ihop med varandra, vad som behövs göras och tänkas på.
Har sett många som öst på en 16v-topp på FK-block förut och vet ju att det ska gå och att effektuttaget är rätt så bra också. Jag själv skulle gärna velat ha en effekt på ca 300+ efter att man är klar med bygget. Men det är då frågorna och tankarna kommer in om vad som behöver göras med motorn m.m.
Jag vet ju själv att man behöver skicka på med mer bränsle såklart och då är det större spridare, större LMM, högre bränsletryck som behövs. Man behöver ligga på ett komp som är acceptabelt med laddtrycket med som ska ösa in i motorn, ventiluttag behövs också göras i kolvar, kamremsdrivningen ska dras om m.m
Tänkte att om jag slänger ihop en lista med frågor jag skulle vilja ha svar på så kan ni som är mer kunniga och t.o.m kanske gjort ett liknande bygge kan hjälpa mig att få svar på mina funderingar.
1. Angåeende ventiluttagen i kolvarna, bör dom fräsas ut eller kan man bara köra av översa kanten rakt av i svarv eller riskerar man att kompsänka motorn för mkt då?
2. Angåeende kamremsdrivningen som man behöver göra om då det är 16v på FK-block, vad är det för rem, brythjul och spännare man EXAKT behöver?
3. Hur mkt behöver man byta ut i motorn för att den ska klara en effekt på 300hk+? Behöver man köpa H-profel, smidda kolvar, starkare vev, o-ringa blocket m.m? Eller är allt sånt bara överkill? Självklart hade jag iaf tänkt byta ram- och vevlager.
4. Oljepumpen i FK-blocket, orkar den leverera det oljetrycket som behövs för att orka driva dom hydraliska lyftarna som sitter på 16v? Om isf, vilken pump bör man skaffa eller är det något man kan modifera på den som sitter i FK?
5. Vad bör man ha för kompvärden på motorn om man ska ligga med ett ladd på ca 1bar möjligvis lite till om det går?
6. Hur kan man räkna ut hur stora spridare jag ska ha till min motor och hur stor LLM:en ska va till förhållande till spridarna? Kommer original bränslepump att räcka till för ett sånt här bygge?
7. Original bränslebox och tändbox på Volvo GLT 16v, funkar det eller får man sätta i en såkallad Guldbox från turbobilarna elelr den passar inte alls till restan av elsystemet? Finns det färdiga chip man kan köpa och plugga i vid sånt här bygge eller blir man tvungen att köpa ett mer avancerat tänd och bränslesystem för att kunna mappa bilen riktigt?
8. Sen när det gäller drivlinan, sinterkoppling och hårdare tryckplatta är självfallet men sen är det med växellådan, pallar en M90 av effekten jag önskar om man förstärker 3:an som vissa brukar göra?
9. Bakaxel och kardan funderar jag lite över också, jag tycker att en diff för flera tusen känns lite väl för mkt just nu. Möjligtvis kan man svetsdiffa bakaxeln för det lilla man kommer köra? Och hur bör man göra med stödlagret till kardanen, har en 940 turbo med uppställt ladd och bara den skakar det väldigt mkt ifrån när man laddar på fullt ut och då är stödlagret nyss bytat på den.
10. Sen hur stor turbo behöver man igentligen ha för effekten jag vill ha? Är inne på att köpa någon form av kopia som finns att köpa billigt. Ridetech har ju någon som set rätt så stor ut för ca 3100 kr.
Hoppas verkligen ni kan hjälpa mig med mina frågar, ni tror säkert att jag verkar vara världens amatör när det gäller bilar men det är jag inte, bara det att när det gäller lite hårdare trimmning och ihoplock ifrån andra motorer så blir man lite osäker då det är nytt för mig. Men jag vill lära mig och inte bara stå still på samma ställe med att bara laga bilar och trimma lite grann.
Har under en längre tid velat göra något skoj med en 16v volvotopp som jag haft liggande. Att bygga något med turbo är väl det som är tanken. Vet att FK-blocket är bra att bygga på då det har oljekylda kolvar och redan är kompsänkt m.m. Trots att jag kan skruva bra med bilar så är det ju ändå kunskapen lite klen om hur saker och ting ska lira ihop med varandra, vad som behövs göras och tänkas på.
Har sett många som öst på en 16v-topp på FK-block förut och vet ju att det ska gå och att effektuttaget är rätt så bra också. Jag själv skulle gärna velat ha en effekt på ca 300+ efter att man är klar med bygget. Men det är då frågorna och tankarna kommer in om vad som behöver göras med motorn m.m.
Jag vet ju själv att man behöver skicka på med mer bränsle såklart och då är det större spridare, större LMM, högre bränsletryck som behövs. Man behöver ligga på ett komp som är acceptabelt med laddtrycket med som ska ösa in i motorn, ventiluttag behövs också göras i kolvar, kamremsdrivningen ska dras om m.m
Tänkte att om jag slänger ihop en lista med frågor jag skulle vilja ha svar på så kan ni som är mer kunniga och t.o.m kanske gjort ett liknande bygge kan hjälpa mig att få svar på mina funderingar.
1. Angåeende ventiluttagen i kolvarna, bör dom fräsas ut eller kan man bara köra av översa kanten rakt av i svarv eller riskerar man att kompsänka motorn för mkt då?
2. Angåeende kamremsdrivningen som man behöver göra om då det är 16v på FK-block, vad är det för rem, brythjul och spännare man EXAKT behöver?
3. Hur mkt behöver man byta ut i motorn för att den ska klara en effekt på 300hk+? Behöver man köpa H-profel, smidda kolvar, starkare vev, o-ringa blocket m.m? Eller är allt sånt bara överkill? Självklart hade jag iaf tänkt byta ram- och vevlager.
4. Oljepumpen i FK-blocket, orkar den leverera det oljetrycket som behövs för att orka driva dom hydraliska lyftarna som sitter på 16v? Om isf, vilken pump bör man skaffa eller är det något man kan modifera på den som sitter i FK?
5. Vad bör man ha för kompvärden på motorn om man ska ligga med ett ladd på ca 1bar möjligvis lite till om det går?
6. Hur kan man räkna ut hur stora spridare jag ska ha till min motor och hur stor LLM:en ska va till förhållande till spridarna? Kommer original bränslepump att räcka till för ett sånt här bygge?
7. Original bränslebox och tändbox på Volvo GLT 16v, funkar det eller får man sätta i en såkallad Guldbox från turbobilarna elelr den passar inte alls till restan av elsystemet? Finns det färdiga chip man kan köpa och plugga i vid sånt här bygge eller blir man tvungen att köpa ett mer avancerat tänd och bränslesystem för att kunna mappa bilen riktigt?
8. Sen när det gäller drivlinan, sinterkoppling och hårdare tryckplatta är självfallet men sen är det med växellådan, pallar en M90 av effekten jag önskar om man förstärker 3:an som vissa brukar göra?
9. Bakaxel och kardan funderar jag lite över också, jag tycker att en diff för flera tusen känns lite väl för mkt just nu. Möjligtvis kan man svetsdiffa bakaxeln för det lilla man kommer köra? Och hur bör man göra med stödlagret till kardanen, har en 940 turbo med uppställt ladd och bara den skakar det väldigt mkt ifrån när man laddar på fullt ut och då är stödlagret nyss bytat på den.
10. Sen hur stor turbo behöver man igentligen ha för effekten jag vill ha? Är inne på att köpa någon form av kopia som finns att köpa billigt. Ridetech har ju någon som set rätt så stor ut för ca 3100 kr.
Hoppas verkligen ni kan hjälpa mig med mina frågar, ni tror säkert att jag verkar vara världens amatör när det gäller bilar men det är jag inte, bara det att när det gäller lite hårdare trimmning och ihoplock ifrån andra motorer så blir man lite osäker då det är nytt för mig. Men jag vill lära mig och inte bara stå still på samma ställe med att bara laga bilar och trimma lite grann.