Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Udenius
Hej
Som glad amatör har jag nu inför vintern kompletterat den gamla Tranåslastare som sitter på min Boxer med adapter för trima och trimaskopa.
Den gamla skopan pajjade förra vintern så det var i sig högst nödvändigt.
Lastaren har dubbelverkande kolvar på lyft och tilt. I hytten har jag tvåspaksventilpaket.

Till problemet. Glädjen över nya prylarna blev kortvarig. Körde mot en liten kan av jord och gräs så det tog stopp vid snökörningen nu i kväll. Det gick inte alls fort och jag tycker inte det borde varit något problem. En hydraulslang spran dock läck och nu saknar jag helt tiltfunktionen. Har inte hunnit titta på om något mer havererade i samband med detta.

Nåväl, till min fråga
Skopan jag nu har är av betydligt stabilare gods än den tidigare skopan i plåt. Den är relativt liten (1,5 m bred) men jag finner det oerhört svårt att manövrera den med traktorn. Stöter i och har sig hela tiden. Vad är tricket? Ligger ni alltid med offset mot backen när ni kör där det är lite ojämt?
En lösning jag tänker mig att släppa mottrycket som ligger på kolven så den blir "fri" och på så vis kan ta upp rörelser utan att lastaren skadas. Ser dock inte hur det skulle vara möjligt med det ventilpaket jag har.

Någon som har några heta tips?

// A
Först, dom flesta ventilpaket för lastare har endera ett flytläge (ett läge just innan det lyfter, eller att man för spaken till ändläge) eller ett "glapp" i lyften så att det finns ett litet frispel för hydrauliken så lastaren har en viss frimån att följa marken. Det är alltså lyften och inte tilten som man ska ha ett flytläge på.

Sen, till dess man får en bra grund i början av snöskottningen så prova att ha skopan liiiite upptiltad, då skär den inte ner i marken överallt. Sen när man fått en bra yta kan man ha den lite nertiltat istället.
av Udenius
Okey, jag får prova det när jag inhandlat och fått den nya slangen på plats.

Har inspekterat lastaren i dagsljus nu och förutom slangen som sprack så ser det okey ut. När jag får tryck i systemet igen får vi se hur stor skadan verkligen blev.
I detta fall hade jag skopan helt plant i marknivå, när det tog stopp framifrån kom hela kraften på tiltkolvarna ...

Har en något ojämn gräsplan som jag var och körde på, normalt tar jag allt med bladet på trepunkten men nu har det kommit så rackarns mycket. Vi har fått över 3 dm denna vecka och det fortsätter att rasa ner. Bakmonterat blad är då inte helt optimalt.

Fortsatt trevlig helg

// A
Jag försöker alltid köra med skopan så rakt som möjligt mot marken så att det inte hugger/tar med förmycket grus när det inte är fruset under snön. Senare när det är hårt under så tiltar jag fram så att jag bara kör ner skopskäret i backen, gärna dubbelverkande här så att du får ett bra tyck och skrapa bort is men det förutsätter att det är fruset under. En stor snöskopa är bra när det är stora snömängder och planerskopan är utmärkt när man ska skrapa rent mm då man ser skäret så underlättar det mycket. Vad för typ av skopa är det? Är det en sådan som skäret är spetsigt på?
Användarvisningsbild
av isak
tvivlar på att flytläge fanns på de där ventilpaketen, om du har det 4 kantiga stålpaketet?
Isak
isak skrev:tvivlar på att flytläge fanns på de där ventilpaketen, om du har det 4 kantiga stålpaketet?
Isak
Ventilpaketet jag har på min Major är från början på 60-talet (en Nyca Skotte lastare) och där har jag ett frispel på lyften, ett slags fuskflytläge (när man hittar rätt läge :) ), har haft andra traktorer med likadant frispel.
Enkelt att kolla, ner med lastaren så man trycker så man märker att det precis börjar trycka för att lyfta traktorn, då drar man tillbaka och tar det då en stund innan det lyfter igen så har man detta frispel, sker det direkt har man det inte.
av Udenius
Tack för alla svar!

Det är en BM 350 Boxer från 64. Har haft den ett par år och är nöjd. Lättkörd och riktigt segdragare måste jag säga. Dessutom snål.
Drar hem en del ved med den på en gammal lastbilsbakände och den klarar de flesta backar på 5 hög vilket är imponerande. Det enda som jag tycker är bökigt med den är att växla ner med den osynkade lådan. Sen saknar man förstås fyrhjulsdrift och snabbväxel men man kan inte få allt på en så gammal maskin.

Har kollat in BM-forumet och skrivit en del där. Ibland får man bra svar där ja, men här är folk mer närvarande och öppna för "dumma" frågor :-)

Har provat som Amarace skrivet och jag kan konstatera att det är helt stumt, har inget frispel hur jag än manövrerar ventilerna. Typ av ventilpaket har jag ingen aning om, två spakar, stor orange klump under ;-)

Skäret på skopan är lite spetsigt ja, det är en liten modell av spannmåls/snöskopa från Kellfri. Med full tilt får jag upp skopan cirka en halv dm i framkant vid anliggning bak, när man står på plan mark. Detta räckte bevisligen inte för min ojämna plan, måste nog ligga högre från mark i bak. Sen inser även jag att lastaren är relativt rutten då den är från 70-talet. Har renoverat lederna men slangarna är slitna och gamla.

// Andreas
Så det funkar inte även om du har skopan upptilltad max? har jag fattat rätt? Om du provar att ha skopan så rakt som går och kör nån cm ovanför marken då?
Såg svaret du hade fått på bmsidan förövrigt, hänger där själv ibland med då vi har en massa volvo bm här på gården, kan vara ett bra forum ibland men det svaret du fick kunde han ha låtit bli att skriva. Knappast ovanligt att man röjer snö med skopa...
Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]