Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johweh
Hej,

Min far har fått ett rätt skumt problem med klimatanläggningen i hans V70XC -02.

Motorn blir varm som den skall och klimatanläggningen fungerar också, det blir varmt i kupén till en början, men efter en stuns körning (ca 40 min tror jag han sa) så börjar det blåsa iskallt istället.

Detta kan då avhjälpas genom att ställa upp värmen på max så blir det varmt en stund till, men sen blir det kallt igen och det enda man kan göra då är att stänga av fläktarna och sitta och frysa nu på vintern.

Vad kan det vara för fel, en trasig tempgivare någonstans? Mjukvarufel? Annat?

Tacksam för hjälp!
Cupetemp sensor fläckten måste bytas, ja den ska bytas, inte göras rent!

den sitter på baksidan av CCM:en
CarMan skrev:Cupetemp sensor fläckten måste bytas, ja den ska bytas, inte göras rent!

den sitter på baksidan av CCM:en
Okay. Är det någonting man kan göra själv, någon aning om vad en sådan kostar?

Risk för att bli idiotförklarad, men vad är en CCM? Climate Control nånting kan jag kanske gissa mig till :)
CCM är panelen med tempratur reglagen. Du kan göra det själv, då det är rent skruva. Men det är lite knapigt att demontera CCM om men inte gjort det förut. (glöm inte att bryta strömme innan arbetet börjar)
Jag skulle faktiskt börja med att dammsuga framför gallret medans jag väntar på att få dit en ny fläkt.....så kan "kanske" bilen användas med bra resultat ytterliggare en tid. Lyssna om fläkten snurrar bakom lilla gallret under radion....funkade för mig iaf.
Freddie
Självklart ska man börja med att göra rent sensorfläkten och gärna själva sensorn! Det är busenkelt att göra och kostar lika mycket som regnvatten.

Det finns fina förklaringar på forumet hur själva operationen går till så en sökning är på sin plats. Det viktigaste: gör bilen strömlös innan du börjar!

Länk till Mikeyax utmärkta mektips.

CCM= Climate Controll Module

När du kollar runt på forumet kommer du läsa en massa av Volvos NASA-inspirerade förkortningar som kan vara ganska förvirrande. Därför finns en klistrad tråd näst högst upp i trådlistan som heter Förklaringar på förkortningar i P2-bilar där i princip alla förkortningar är listade, utlästa och givna en kort förklaring.

Mvh
/Fred
Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]

Nu är jag inne på min andra lån[…]