Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nimbuz
hallo på er !

farsan bytte till vinterdäck på min volvo s60 2.4-03 idag och nu när jag bromsar så hörs det ett knackande ljud på däcket vänster fram
och om man provar "panik bromsa" så hörs det som om nån fjäder snäpper till, innan blev det ett hackande ljud med ABSen men nu hörs det ett metalliskt ljud som en fjäder ungefär

någon som har nått hum om vad som kan vara fel ? jag själv är inte så värst insatt i bilar
all hjälp uppskattas enormt mycket !

hoppas ni får en trevlig helg !
/M
Senast redigerad av 1 nimbuz, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
Första gånen du har dom fälarna på bilen? Är det rätt fälgar för den bilen?
Användarvisningsbild
av CarMan
Oklar om det är en volvo fälg till din årsmodell ?

Går fälgen nära bromsoken? ser du om den tar i nånstans
Användarvisningsbild
av CarMan
är det volvo orginal fälgar?
hur ser dom ut? Är dom till S60 ?
av nimbuz
tjenare
var precis nere o tittade på fälgarna, det är volvo plåt, 6.5jx15x43
har försökt hitta på nätet men hittar inte om dom passar min modell eller inte

jag kollade bromsoket (antar jag att det är iaf,som sagt hyfsat noob på bilar) det ligger jävligt nära fälgen
Användarvisningsbild
av CarMan
ta bort fälgen så ser du om du har nötskador nånstans. 8har du nötskador så är felgen inte avsedd för din bil.
Men har du köpt bilen & fälgaran hoss en firma så får dom stå för felsökning & åtgärd!
av nimbuz
Jag har nu konstaterat att det är fälgen som tar i bromsoket, vilket är jävligt konstigt eftersom det är rätt fälg dimensioner,kanske sitter "fel" bromsok (går det att montera ett större än vad som är avsett? ) jag fattar ingenting och det är en djungel med information på nätet, ska iaf ringa bilhandlaren idag o höra om han kan lägga över däcken på mina orginal fälgar där sommardäcken sitter...dom vet jag iaf att dom passar hehe

tackar för hjälpen !
Micke
av nimbuz
okej så en liten uppdatering och löst problem :D

det visade sig att bromsoket var rostigt utav bara h*lvete, samt att svetsfogarna i plåtfäljen var ganska "höga"
så dom gick emot varandra, slipade ner svetsfogarna och slipade även på bromsoket, nu är allt frid och fröjd !

/micke

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]