Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:
isak skrev:vaccumsuger?
lastbilar fylls genom avtappningen på kylaren, för lättare utluftning.
Vacumsugningsmetoden är införd på verkstäderna för att mekanikern ska slippa varmköra bilen. Det är en tidsbesparing. Man vacumsuger systemet, byter till en slang som går ned i glykolen och vips suger bilen i sej glykol till 80% nivån ungefär när undertrycket jämnas ut med vätskan. Bara efterfylla och köra ut den utan att varmköra den.
Bra ur tidssynpunkt men kasst ur kundsynpunkt. På opel och toyota gjorde vi likadant, men slutade med det eftersom du inte kört bilen varm och faktiskt inte vet om nåt uppstår under uppvärmningen. Man införde varmkörning igen eftersom mekanikern inte vet ett endaste dugg om bilen när kunden tar den helt enkelt.
Fyllning från botten av systemet är klart mycket smartare, ordinarie påfyllning blir ju då högsta punkten.

Nä sluta. ska du komma med fakta måste den stämma !!!

vakumsug gör man för att få ut all luft, många nya bilar är svår luftade
man vakumsiger för kunden inte ska behöve fylla på efter nån dag. Om jag vakunsuger fylls systmet till 100% på en gång, ingen mer fylninge behöver göras !!!
Användarvisningsbild
av CarMan
magnusd skrev:En fråga till CarMan med anledning av din ovilja att byta vattenpump.
Om jag som kund faktiskt vill byta vattenpumpen i samband med kamremsbyte, får jag det då?
Jag tror inte heller att jag får ett motorras om pumpen lägger av, men jag är inte ett dugg intresserad av att komma in igen för att byta pump med merkostnad och framförallt stillestånd som detta innebär.
Självklart att jag hellre lägger någon tusenlapp för att slippa risken att behöva parkera bilen på verkstad igen.

Så det måste väl ändå vara jag som kund som avgör vad jag vill ha gjort eller inte.

/Magnus

Ja det är klart du får byta vatten pump, jag har byt många vatten pumper o det är bra pengar för verksan att gör det, så ingen lär säga imot!
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Utrustningen vi använder på "min" verkstad gjorde som Pettson beskriver, sen fick man fylla för egen hand till rätt mängd.
Användarvisningsbild
av CarMan
Michaelvecel skrev:Utrustningen vi använder på "min" verkstad gjorde som Pettson beskriver, sen fick man fylla för egen hand till rätt mängd.
det kasnke är "dåliga" grejor som inte orkar att få rätt vakum?
med volvos orginal sats så blir det alltid fult på ett försök, när man gjort ingrepp på en bil.
Men när jag fyllde båtens system som rymmer 15 liter så fick jag vakumsuga 3ggr efter varan. (hade då en lite lös kompressor som inte orka så bra)
men jag behövde inte återfylla en enda droppe!
av *pettson*
Nu börjar jag fundera på vad man tutar i dej? Eller får du inget veta? Vad jobbar du i för verkstad som inte vill vara kostnadseffektiv?.. Mycket märklig verkstad.
BIMA som är en av dom som säljer utrustning till volvo centralt, kom till oss på skolan (flera skolor var med på utvärderingen) för utvärdering innan dom utrustningarna började säljas till bland annat volvo. Vi använde utrustningen ett halvår innan den släpptes till volvo, naturligtvis kan ni ha en annan utrustning? Men är motivet ett annat för er alltså? Behovet man såg var att mekanikern skulle kunna utföra två uppgifter samtidigt. Att t.ex fylla bilen och plocka dit paneler samtidigt, mekanikern behövde inte övervaka situationen han blev mer kostnadseffektiv, precis av samma anledning som man använder en automat till AC kontroll och fyllning. (Kostade det inget att ha personal så skulle allt utföras och övervakas ständigt manuellt, men med automatik så behövs inte det). Man behövde ingen varmkörning (om nu inte varmkörning finns för andra behov såsom efterdragning osv) och bilarna kom snabbare ut ur lokalen. Snabbare ut= mer omsättning. Utrustningen vi utvärderade sög upp sin vätska ur ett kärl i separat slang när jag slog om kranen och släppte in vätska i vacumet. Eftersom den suger kan den inte fylla sej till 100%, sista vacumet är för litet för att fylla det sista. Man häller i ca 1 liter som efterfyllning.
Vore luften enda problemet så hade bilarna fyllts exakt så som lastbilarna, nedifrån och upp, alltså från avtappning och upp mot påfyllningen, då är luftfickor omöjligt. MEN...
Det kräver manuell kontroll då det skiljer mycket mellan olika modeller, och kräver mekanikerns hela uppmärksamhet. Det slopades, det var nämligen också på tal att fixa såna utrustningar..
Vi provade två såna utrustningar på skolan för att se om det gick att utveckla så att dom inte behövde översyn. Men det gick inte på ett enkelt sätt.

Det finns mer saker volvo har, bland annat utrustningen (rollover 2000) som du förmodligen sett att ta ur rutor med, är utvecklad i gränna, uppfinnaren av denna lät utvärdera den hos oss långt innan BIMA fick köpa den som sen sålde den till volvo. Har ingen aning om ifall den fick behålla sitt namn när den blev en volvosak dock. Men ursprungsnamnet är rollover 2000 och dom var gula. Såldes som vinröda utrustningar till volvo i en vinröd låda. Den är till för att rutbyten ska gå betydligt fortare och skada lacken mindre. Läste du? FORTARE!.. Och med mindre skador som biverkning.
Det har sina fördelar att vara på en skola som dom stora gillar, man ser mycket testutrustningar och saker innan dom når försäljning och där får man höra sanningen om varför man utvecklar en utrustning..
Dom firmor jag jobbat på återgick till varmkörning, var för att man lade om hela serviceordningen, alltså i vilken ordning momenten inföll och servicetiderna lades också om. Samma där,bilen står o går o medans den gör det monteras kåpor och annat.Vips var man kostnadseffektiv igen, men inte lika effektiv som när man inte behöver ha bilen inne för varmkörningen. Det är en stor tidsdifferans som nån får betala antingen som kundpris eller så är det utebliven intäkt.
Användarvisningsbild
av CarMan
Som säljare av verktyg sak nman alltid på peka hur mycek fortare nåt går, så får man oftast sälja sn produkt!

Den här vakum utrustningen är ju inte så avanserad, så förmodligen är det bar hanhavande fel om ni inte lyckas fylla bilarna.
jag brukar alltid få lyfta lite på slangen för att inte få i för mycke vatten. alternativt så får man suga ur lite så et inte är äver max sträcket.

Vi andvänder inte Bimas grejor, utan en av volvos specialverktyg, med volvo nummer (bima saker går att köpa genom volvos köpsystem, men dom säljer inte volvos specialverktyg)

Jagh har även andvänt 2 andra fabrikat av sånhär vakumsug utrustning o även med dom så får jag alltid fullt med kylvätska i bilarna. men ingen av dom 2 andra har lika bra adaptrar för expantionskörlen som volvos har.

Angående bima så lever dom till stor del på att dom är samanknutna med volvo o glider in på ett bananskal, då det är så enkelt att handla där när man är volvo återförsöljare. (men om det är så bra kvalite på grejorna vet jag inte direkt, finns ett o annat som är bra! Men långt ifrån allt, mågna saker är rena katastrofen)
Användarvisningsbild
av CarMan
Glömde nämna att det vist är kostnads effektivt att andvända sån här utrustning, men med många av dagens produkter så är det KRAV från tillverkaren at dom andvänds, så det är svårt att få ur lufte, vilket kan skapa hot spots. & framföralt skapar en kund iritation om han måste fylla på kylvätska efter nån dag (jobbet ska vara 100% klar när kunden hämtar bilen. trots att man varmkör & provkör så får man inte ur all luft.)
Det funka bra på den gamla goda tiden, men i dag är det svårt på vissa motorer.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Vakuumsuger också på jobbet på de bilar vi haft isär, det enda negativa som jag upplevt är att man ibland är tvingad att suga ur en del vätska igen då det blir för fullt. Nu är det iofs inte Volvo vi jobbar med, så sådana avvikelser kan ju givetvis förekomma. Bara menar att det finns system som faktiskt fungerar.
Användarvisningsbild
av CarMan
Att systemet inte funkar kan bara betyda att man inte får tillräckligt med vakum innan man börjar fyllapå.

jag lytfer som jag sa skangen i slutet på fyllningen för att inte få i för mycke vätska, o det funkar oftast. ennars tämer man ju dort nån decliter med en enlitersflaska som har en slang på locket (bara trycke ihopp flaskan o låta den suga ur, helt utan att slabba)
Användarvisningsbild
av Hilmer
Precis! Har faktiskt en gammal spolvätskeflaska som jag gjort hål i locket med en bit slang i, fungerar ypperligt! Det finns givetvis avsett utrustning till detta också, men jag tycker min flaska fungerar bättre;)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 13

(Tack för paketet!) Det var så lite,[…]

Fick hem nya torkarblad och fick tillfälle at[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg.

om V50 och C30 har samma backspegelkåpor s&a[…]