NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min V50 04, har passerat de tio tusen och ska in på årlig service här.. Minns att bilen upp till en viss ålder får privilegier såsom bärgning etc. vid ev. behov. Men varför ska jag annars välja en verkstad som tar över 5000 för att byta filter, vätskor, kika kontrollpunkter samt pilla med programvaran?

Jag har själv mekat massor förr och ser dessa pyssliga småsysslor som struntsaker. Så, vad har jag att förlora på att lämna in bilen till annan verkstad som gör hela rasket och t.o.m. drar dit nya bromsbelägg, för mindre än 5000.-? Pajar garantin, kan dom inte släcka servicetexten i displayen?

Tacksam för svar / Nils
Du kan ju ta en annan, som helst är auktoriserad för Volvo service, i detta fall behåller du ju dina garantier. Betalade själv 2800 för 7000mila service, med glasbehandling (riktigt bra) o programuppdatering (märkte ingen skillnad) och gratis bärgning ett år, på en Bilia verkstad, dock har jag lite extra rabatt..
Du lär ju förlora eventuell Vägassistans men sånt kan du teckna hos exempel Falck för några hundralappar om året.

I övrigt så finns inga egentliga nackdelar på så enkla arbeten. Vilken verkstad som helst klarar av att byta olja och filter.

Dock är det fortfarande så att när du ska sälja bilen så smäller stämplar från Volvo högre än Mekonomen. Men hur mycket det betyder i faktiska pengar är det nog ingen som vet. När jag själv sålt så har ingen verkat bry sig så länge man kunnat bevisa att bilen faktiskt fått den service den ska.
B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]