Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är så att min far har en 244 gl -79 som är i mycket fint skick men den är också mycket slö :lol:
Vad kan man göra för att pigga upp den lite?! Jag är tyvärr inte speciellt kunnig när det kommer till trim, olika kammar, toppar insug m.m., så om jag får någon respons så kommer nog en del dumma frågor :oops:

Om man vill sätta på dubbla SU eller dubbla Stromberg; Vad måste göras? Vilka andra delar behöver bytas, fördelare osv?

Vad är det för skillnad på alla förgasare som man brukar sätta på; stromberg, SU, Weber 36/36 och Weber 45:or? ??:-/
Finns det någon guide någonstans?!

Jag har sparat lite frågor... som kanske kommer :wink:

Jag vill gärna lära mig lite mer...
Om det är så här att bilen är slö på grund av ålder och god användning, så blir den knappast bättre av trimmning. Tvärtom, den kommer förmodligen att bli nerkörd och avlivad på nolltid. I klartext: Det lönar sig inte att försöka trimma en gammal och uttjänt motor.

Därför bör du inrikta dig på att serva och renovera det befintliga. Bilen kommer inte att bli som ny, men mycket närmare den ursprungliga konditionen om du renoverar den i stället. Om du sedan lyckas i dina åtgärder kan du kanske senare fundera på några effekthöjande medel och metoder, men i nuläget är det inte tillrådigt.
Borde väl gå om du hittar ett insug som passar. Vet inte om det fanns B21 med dubbla förgasare men det borde väl finnas nått annat insug som kan passa. Men som sagt motorn mår ju inte bättre om den blir tirimmad utan att blivit renoverad. Köp en sotningssats och byt packningar i motorn och byt tänddelar och renovera och ställ in förgasaren so blir den nästan som ny :P Det är mitt råd!
http://www.folkracedelar.zoomin.se/A117588

Om du ska ha dubbla förgasare ;)

Angående din motor, kotrollera kompression och tändsystemet så de lever och fungerar korrekt. En tändinställning skadar verkligen inte på en gammal motor om den är orörd på länge.

Sedan är en service av förgasaren verkligen att föredra. SU är bättre förgasare än stromberg i alla fall. Plocka isär och gör rent från skit, samlas mycket smuts i flottörhuset och loppet genom förgasaren. Gör rent trottel och se till så den glider fint samt fyll på med förgasarolja. Oljan finns där för att dämpa kolven så den inte far runt, utan olja blir motorn skitslö! Det ska vara ett mjukt men bestämt motstånd när man trycker upp trotteln med ett par fingrar.
Köp en beg b21 tex skroten, de letar reda på en motor med jämn komp, eller varför inte en B23 med brytarlös tändning... inte helt lagligt men jag har kört i massa år nu utan problem, Skicka PM om du är intresserad av en B23a.
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]