Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thebobboy
Har en V70 -07 Classic Momentum med 4100 mil på mätaren. Var på första besiktningen för bilen häromdagen och fick direkt underkänt på besiktningen. Det var glapp på yttre styrleden på vänstra framhjulet. Besiktningsmannen tyckte det var uruselt för en bil som bara gått 4100 mil och kostar ny nära 300 000 kr och jag kunde bara hålla med. Besiktningsmannen uppgav att var och varannan V70 har samma problem. Han bad mig åka förbi Volvo och höra med dem om det fanns någon garanti. Gjorde detta men de bara torrt uppgav att "2 års garanti" och inget med mer det. Skulle kosta ca 2000 kr att fixa problemet, hjulinställning och efterkontroll.

Jag hade accepterat en anmärkning men att en "ny" V70 bil med så få mil ska bli UNDERKÄND på första besiktningen är under all kritik. Har skrivit till Volvo och sagt vad jag tycker om deras reklam om kvalité med mera och förklarat allt ovan. Jag hade köpt det om det vore nåt skitbilmärke men en bil för nära 300 000 i nypris ska fan inte underkännas på första besiktningen efter 4000 mil! :x Farsan har dessutom en likadan V70 med 6000 mil på mätaren men med exakt samma problem vid samma plats.

Tankar och/eller råd kring det hela? Har för övrigt redan bokat tid på verkstaden.....
Användarvisningsbild
av Ticken
Nu är jag verkligen inte någon expert på V70. Men spontant så undrar jag, varför skall det göras en hjulinställning när du bytt yttre styrled?
Det låter bara extra dyrt.

När man tar bort den gamla styrleden så monterar man på den nya exakt så långt in som den gamla satt, så behåller du den gamla inställningen?

Nu är jag som sagt inte expert, så om det är något jag missat här så utveckla gärna.

Sen att det faktum att den är glapp, är precis som du säger, under all kritik. Dock är det väl inte helt ovanligt att vissa bilar & modeller har svagare punkter än andra. Det låter ju som på din historia att V70ins är kassa framvagnsdetaljer, i det här fallet styrleder. Kanske kan någon som är mer insatt mer om detta...

/Ticken
av Thebobboy
Tja är ingen expert själv men besiktningsmannen sade att det måste göras, Volvoverkstaden sade det samt verkstadssnubben på mitt jobb uppgav det så jag får mer eller mindre tro på att det måste göras.
Användarvisningsbild
av Miss my Olds
FredrikSvensson skrev:Man ska alltid göra hjulinställning om det är utbytt någon del i hjulupphängningen .

Skitsnack......
Användarvisningsbild
av hollan
FredrikSvensson skrev:Man ska alltid göra hjulinställning om det är utbytt någon del i hjulupphängningen .

kan enbart hålla med! i allafall när man har bytt styrled länkarm och spindelled är det inte lika känsligt men en yttre styrled skall det göras en hjulinställning
Användarvisningsbild
av FredrikSvensson
Miss my Olds skrev:

Skitsnack......
Det brukar "by smedjan" tycka.....
av sjölander
Jo hjulinställning skall göras efter ett sånt byte. Däck är dyrt, det har jag fått erfara.
Min farsa har en 07:a som gått 13000mil, fick precis samma anm hos sbp.
Han mejla till volvo i Götet, inte nån verkstad utan nått huvudkontor. efter 2 veckor va allt fixat, volvo ställde
upp på ett goodwill jobb. Han behövde inte ens tjata, skrev bara att han tyckte det var sorligt
dålig kvalitet på volvos styrled och att han tidigare åkt toyota i 20k mil utan något som helst byte
i framvagnen. Ge inte upp nu, på dom bara, det här ska dom bara inte komma undan.

Låt oss få veta hur det går, och lycka till.
av lennart lundberg
Den enda inställningen som behövs vid byte av P-ändar, styrled, parallellstag enligt min menig är Toe-in.
Något som många fixar själv på ett eller annat sätt.
Efter som inget annat behövs lossas så borde det räcka med det.
Detta har inte riktigt med hjulupphängningen att göra som Camber och Caster eller ………
Om det nu kallas för framvagnsinställning så kan det tolkas lite fel.

Lennart
Användarvisningsbild
av CarMan
Ticken skrev:Nu är jag verkligen inte någon expert på V70. Men spontant så undrar jag, varför skall det göras en hjulinställning när du bytt yttre styrled?
Det låter bara extra dyrt.

När man tar bort den gamla styrleden så monterar man på den nya exakt så långt in som den gamla satt, så behåller du den gamla inställningen?

Nu är jag som sagt inte expert, så om det är något jag missat här så utveckla gärna.

Sen att det faktum att den är glapp, är precis som du säger, under all kritik. Dock är det väl inte helt ovanligt att vissa bilar & modeller har svagare punkter än andra. Det låter ju som på din historia att V70ins är kassa framvagnsdetaljer, i det här fallet styrleder. Kanske kan någon som är mer insatt mer om detta...

/Ticken

Nä jag märker det!!!
Att ens ifråga sätta en så självklar sak som att man alltid ska göra en hjulinställning när man byter styrled!
Du kan tyver inte sätta dit den nya på samma ställe som den gammla (deta mäts in i hundradels grader)
när man göre själva hjulinställningen så ändras värmdena med 20-30 hundradelar om man måste värma bort nått & när man drar åt själva låsmutten så ändras värdet med 3-4 hundradelar. Så man måste alltså stäla värdet fel, o sen dra åt några gånger tills man hamnar rätt

Så inte kan du bara drafast en ny o tro att du är på rät ställe...

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]

Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]