Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peter.pl
Hej!

Skrev tidigare här på forumet om ett missljud från min bil och beskrev det, de flesta svarade att det var med största sannorlikhet ett hjullager. Så bedömde man det även på verkstaden. Så nu mer har jag två nya hjullager fram. Efter bytet ändrade ljudet karaktär från ett malande ljud som ändrade karaktär när man svängde till ett mer sjungande kanske något vinande ljud. Vad kan detta vara? Några idéer?
Det låter som om dett kommer från vänster fram igen, men det är ju hopplöst svårt att säga säkert.
(Jag känner inte igen ljudet sedan tidigare, men är inte 100% säker på om det sjungande ljudet fanns tidigare. I vart fall tänkte man inte på det när det malande fanns där.)

Ljudet hörs tydligt från ca: 40km/h och uppåt, koppla ur gör ingen skillnad. Jag kan tillägga att ljudet inte ändrar karaktär när jag svänger, möjligen ändrar det sig något i karaktär med asfalten. (Körde på nyasfalterat, då försvann mycket vägljud och det sjungande ljudet hördes tydligt fast kanske inte riktigt lika högt.

Jag har även testat att fylla mer luft i ringarn, gick från 2.2-2.3 till 2.5 runt om. Detta gjorde ingen skillnad. Däcken är för övrigt: Fram Goodyear Excellence, Bak: Michelin Pilot Primacy (samtliga: 195/65R15)

Som sagt gärna tips på vad jag kan testa eller vad det kan vara.
(Skall även kontakta killen som bytte hjullagren så snart jag kan.)

/Peter
Användarvisningsbild
av Loner
Det du beskriver låter ju precis som lagret, men nån här har säkert nån idé?

/L
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Kan vara något fel på däcket. Antingen fabrikationsfel där mönsterområdena är olika höga eller om bilen har slitit snett. Jag hade detta (iofs på en VW vento men ändå..)

Ett förslag, bara..
Användarvisningsbild
av CarMan
så som du beskriver det så låter det helt kart som om du hadde fel på minst ett hjul lager. & det du hör nu är däck/väg ljud.
man kan montera gummi mellan lägg över & under framfjädrarna för att minska ljudet, samt att olika däck är olika tysta.
av Perra N
Har du provat att skifta hjulen fram och bak för att se om ljudet följer med?
av peter.pl
Nej (inte ännu iaf), tanken har slagit mig och jag funderade på att skifta däcken under helgen, MEN....

...Nu när bilen rullat några mil sedan man bytte hjullager har ursprungsljudet kommit tillbaka. Nu är det inte längre något sjungande ljud utan åter malande och det påverks av rattutslag. Svänger jag höger så kan det så gott som elimineras med rätt rattutslag och rätt fart under korta stunder.

Kan man ha påverkat något när man bytt hjullager som gjorde att ljudet ändrades tillfälligt för att sedan återgå till ursprungsljudet?
Kan det ge någon ledtråd till vad som kan ge upphov till ljudet?

/Peter
Användarvisningsbild
av Stoffe
Kolla drivknuten o balansera däcken... De orsakade hjullager kras på min förra bil...
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Jag hade ett likande ljud på min bil. Volvo trodde inte att det var något fel på hjullagren, så det blev inget byte. De trodde att det kunde vara däcken (P6000). Så jag körde hela förra sommaren med dem. Nu i vår när det var dax för sommarhjulen, så monterade jag på nya P6000. Vilket resulterade i en mycket tyst gång, utan missljud. De gammal däcken hade ca 5 mm kvar, men var 3 år. Så jag tyckte att det var dax för nya däck.
Mitt tips är att du provar andra däck. Kanske känner du någon med ett annat märke, eller nyare däck.

/Henrik
av Frigge
Börja med att känn på däcken så dom inte är fiskfjälls aktiga,då blir det ett malande ljud. Ofta beror den typen av fel på hjulinställningen.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Tholin74
Jag kan inget annat än att hålla med tidigare inlägg om däcken!
Jag köpte helt nya GY Excellence och mitt "malande försvann
vid sväng i lägre hastigheter.......jag tänker dock göra en fyrhjul-
inställning för att kolla att allt står rätt nu men ljudet är borta!!
Gummimellanlägg i fjädrarna har inget med detta problem att göra
är jag iaf övertygad om!

Hej , Jag har en XC60-18 där tätningsli[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com/[…]

Skumt fel b230ft

Stången öppnar bakåt och stä[…]

Sant.. tror tyvärr inte att PDC-kuddar skulle[…]