NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sifferkod
Hej!
Jag har aldrig ägt en diesel och är helt okunnig innom det området. Har mest åkt överladdade bensinare.
Jag går i köptankar av Volvo V50 Diesel.

Vilken modell är att rekommendera 1.6D eller 2.0D hade tänkt årsmodellarna mellan 2005-2007.

Vilka serviceintervaller är dyrast alltså vilka miltal och vad byts?

Är det något annat man ska tänka på när man tittar/provkör bilen?

Tacksam för hjälp.

Mvh Jimmy
Användarvisningsbild
av crumpets
Det mesta jag tycker man hittar på forumet om 2.0D är att den är ganska slö och drar obetingat mycket.
Om jag inte missminner mig ska partikelfiltret bytas på 1.6D vid 12000(???) mil och additiv fyllas på i 2.0D:s dito vid samma service. Någon rättar mig nog snabbt om jag har fel.
Personligen hade jag definitivt satsat på en 1.6D. Mindre kostnader på alla punkter utom ev. service, och båda är ändå slöa så varför inte ta den snålaste.
av sifferkod
crumpets skrev:Det mesta jag tycker man hittar på forumet om 2.0D är att den är ganska slö och drar obetingat mycket.
Om jag inte missminner mig ska partikelfiltret bytas på 1.6D vid 12000(???) mil och additiv fyllas på i 2.0D:s dito vid samma service. Någon rättar mig nog snabbt om jag har fel.
Personligen hade jag definitivt satsat på en 1.6D. Mindre kostnader på alla punkter utom ev. service, och båda är ändå slöa så varför inte ta den snålaste.

Tack för infon!
Användarvisningsbild
av PalmE
Kan inte hålla med om att 2,0D är slö, tycker den är rätt så pigg ändå. Sen så ligger den på ca halvlitern/mil på landsväg, tycker jag är helt ok.
Jag har inte provat 1,6D själv men jag har kört mot några och dom hänger inte alls med så jag skulle säga att det är stor skillnad mellan dom! Men provkör båda, så du bildar dig en uppfattning själv :wink:
av sifferkod
PalmE skrev:Kan inte hålla med om att 2,0D är slö, tycker den är rätt så pigg ändå. Sen så ligger den på ca halvlitern/mil på landsväg, tycker jag är helt ok.
Jag har inte provat 1,6D själv men jag har kört mot några och dom hänger inte alls med så jag skulle säga att det är stor skillnad mellan dom! Men provkör båda, så du bildar dig en uppfattning själv :wink:
Okej! iof. så kan man ju köpa en PPC trimbox till 1.6D så går den ungefär lika bra som 2.0D.
av danneh
Har själv en 2.0D
Tycker inte heller att den är särskilt slö, kanske lite törstig för storleken på bilen men dock en klar förbättring jämtemot V70 bensin jag hade förut.

Läste på något forum i somras när jag skulle köpa min bil att "ska du dra släpvagn" så välj 2.0an, annars får du växla alldeles för mycket när du drar.
av sifferkod
danneh skrev:Har själv en 2.0D
Tycker inte heller att den är särskilt slö, kanske lite törstig för storleken på bilen men dock en klar förbättring jämtemot V70 bensin jag hade förut.

Läste på något forum i somras när jag skulle köpa min bil att "ska du dra släpvagn" så välj 2.0an, annars får du växla alldeles för mycket när du drar.

Okej tackar. Kul att höra olika åsikter. Jag får provköra båda!
av Doby
2.0D slö?? Den har 320 Nm i vrid vilket är samma som T5. Omkörning 80-130 på 6an är inga problem. OK 0-100 går väl på ca 9.5 men annars är den rätt pigg.
Hade en 2,0D i nästan 2år innan jag bytte bort den. Tyckte de va gött vrid i den o kan inte påstå att den va slö.

Bränsleförbrukningen låg mellan 0,5-0,7 blandad körning

Angående service så ska de vid 6000 mil fyllas på additiv till partikelfiltret, både på 1,6D samt 2,0D

12000mil så ska partikelfiltret bytas och den servicen går på ca 15000kr!!! (En av anledningarna jag bytte bort min)

240000 mils service byts partikelfiltret igen samt kamremmen och den servicen lär inte vara billig.

Problem som jag hade var bla: båda hjullager fram, packbox mellan motor/låda (2ggr!!) lacksläpp baklucka, ryckig motor mellan 1500-2000 rpm.
av dongan
Köpte för ca 1 månad sen en v50 1,6d. Och provkörde både 1,6 och 2,0 innan köp.
Och då jag prioriterar låg bränsleförbrukning blev det då en 1,6d.
Dom 2,0:or jag kört låg på 0,55-0,6.
Och vår v50 kör vi på 0,42-0,45.
Halvljus

Halogen eller Xenon?

Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]

Hej. Noterat att över hela hastighetsspannet […]

244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]