Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Volvo_240_GL skrev:Har en 850 GLE 2.0 -96;a det tar långt tid innan det blir normal arbetstemperatur och dålig värme... Jag har bytt värmeelement och termostat vad mer kan jag göra?
Dålig värme? Pratar vi om värmen i kupen. Eller motorns värme?
Gäller det kupevärmen så kan det ju tänkas att antingen är det ett spjällfel eller så är helt enkelt värmelementet igenslaggat? Det händer ju att en del häller i kylartätning och liknande i bilar som ställer till en del problem där det inte är tänkt.
Det tar lång tid innan temperaturmätaren kommer upp i normal temperatur och så blir det inte bra värme i bilen, värmeelementet är helt nytt.... Var i spjällen kan det vara fel då, har kollat men ej hittat något
av *pettson*
Volvo_240_GL skrev:Det tar lång tid innan temperaturmätaren kommer upp i normal temperatur och så blir det inte bra värme i bilen, värmeelementet är helt nytt.... Var i spjällen kan det vara fel då, har kollat men ej hittat något
Vad är lång tid? Det tar längre tid för en sugmotor att komma upp i temp jämfört med en turbomotor.
Det tar runt 1 mil landsvägsfart att få upp tempen.
Om värme elementet är helt nytt så låter det ju underligt, särskilt om spjällen fungerar som tänkt. Ni tätade runt elementet som det ska göras så luften inte kan komma förbi paketet? Annars strömmar ju kalluft förbi paketet istället för igenom paketet.
Ja nästan en mil kör jag innan temperaturen står på hälften.. Ja vi tätade runt elementet precis som man ska göra. Min tanke var kanske att man behöver spola ur motorn att det kan vara en massa skit där i, för slangarna in till kupén är inte speciellt jättevarma
av *pettson*
Volvo_240_GL skrev:Ja nästan en mil kör jag innan temperaturen står på hälften.. Ja vi tätade runt elementet precis som man ska göra. Min tanke var kanske att man behöver spola ur motorn att det kan vara en massa skit där i, för slangarna in till kupén är inte speciellt jättevarma
Det låter ju väldigt underligt, slangarna in till kupen ska ju vara exakt lika varma som din motor, dvs 92 grader om du fått rätt termostat.
av *pettson*
Volvo_240_GL skrev:tror du att det kan hjälpa att spola igenom motorn?
Först av allt är det ju intressant om du uppnår 92 grader överhuvudtaget vid termostaten? Har du en 92 graders i och öppnar den?
Dubbelkolla 92 grader och sen kör med den och se om övre kylarslangen blir rejält varm. Tempen ska stå på kl 3 stadigt när bilen är varm.
När det är kontrollerat och uppnått. (för uppnår du inte den tempen så är det troligen fel termostat i) Så är det dags för att se vilken temp slangen in och ut har på värmepaketet. Där får du använda dej av nåt att mäta tempen på utsidan av slangarna med.
Användarvisningsbild
av taxi
Kapar tråd! Jag gick och köpte mig en termostat, det står tydligt 90 grader på den, det kan väl inte ge nån märkbar skillnad?
Enligt Haynes-boken finns det 87 eller 90 grader att välja på, antar att Haynes anser att 90 grader är en vintertermostat?
av *pettson*
taxi skrev:Kapar tråd! Jag gick och köpte mig en termostat, det står tydligt 90 grader på den, det kan väl inte ge nån märkbar skillnad?
Enligt Haynes-boken finns det 87 eller 90 grader att välja på, antar att Haynes anser att 90 grader är en vintertermostat?
jag ber om ursäkt. 90 grader är naturligtvis rätt temp på 850 för vinter, närmare bestämt för alla årstider. Man byter inte sommar och vintertermostat sen många många år tillbaka. 87 grader är till för tropiskt klimat samt om du stadigt kör väldigt tung last eller nåt så motorn ständigt jobbar hårt och vill gå varm med standard termostat.
92 grader är en temp som sitter i mitt huvud för en del andra modeller. :oops:

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]

På min XC70 -13 så har jag fått […]