Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av shellsson
De flesta tycks vilja sänka sina bilar. Jag är av annan åsikt och vill istället höja min V70N. Bilen används i stort sett uteslutande till barntransporter, transportera skräp till återvinning, köra släpkärra, frakta prylar, bana väg för övriga bilar, ta sig fram till sommarstuga mm.

Undrar om någon har försökt göra bilen "mer praktisk" i form av större däck, bättre framkomlighet, mjukare och allmänt skönare. Skulle vara roligt att ha en speciell V70 som är praktisk. Däck av typen 215/70/16 eller vad det nu finns för ngt som skulle göra bilen högre.

Finns det några "stora däck" som passar till en V70N? Finns det något enkelt sätt att höja en V70N till samma höjd som en XC70? Tror det skulle vara coolt med en hög V70N utan XC70s onödiga plast.

Någon som vet eller har ngn idé?
av Andis
Kul ide

Var inne på samma linje. När jag köpte bil senast vart i mitt fall en xc70 för att få dessa egenskaper.

Till ditt ämne.
Här lite funderingar från mig.
Vad tror du om att ta xc70 stöddämpare kan det höja bilen något?
Kanske montera xc70 däck 215/65 R16

Så får du xc70 höjd men ändå har du V70 utsende vet inte om det är möjligt.

Förresten vad har du för storlek på däcken nu?

Mvh
Andis
Vore det inte bättre att byta till en XC70? Jag är rädd att det inte blir särskilt lyckat att brux'a till en V70 utseendemässigt.
av Lövet
Monterar du större däck måste du kalibrera om hastighetsmätaren, något som jag inte ens vet om det går. Är också med på att det är mer praktiskt (och sannolikt billigare) att byta till XC70. Din bruksade V70N kommer antagligen inte tilltala särskilt många i andrahand sedan och då förlorar du en hel del pengar på det du lagt ut.

Rent tekniskt dock så går det självklart att bygga om din V70 till en XC70, det skiljer inget väsentligt mellan dem.

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]