Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
Passa på att byta bränslefiltret också, sen tycker jag att du skall kolla alla vacuum och luftslangar sam kontrollera funktionen på tomgångsmotorn, kallas även tomgångsregulator eller luftregulator.

Mvh GK
av Magnum81
ska kolla upp det med slangar och allt, men just nu känns det som att det är något på tändningssidan som strular... Har konstaterat att det inte är bränslepump och filter som strular.
av Magnum81
gnestakalle skrev:Passa på att byta bränslefiltret också, sen tycker jag att du skall kolla alla vacuum och luftslangar sam kontrollera funktionen på tomgångsmotorn, kallas även tomgångsregulator eller luftregulator.

Mvh GK

Bytt bränslepump och filter, kollat slangar, tomgångsmotorn verkar funka. Nu har det blivit så att jag inte ens kan åka någonstans med bilen, kommer 2 km på kallstart, sen stannar den. Finns det någon tempgivare eller liknande som strular, störningsreläet igen? Jag blir gråhårig på alla mina bilar...
av Magnum81
jo, har fått felkoder nu, lambda lampan lyser. de är 2-221 2-133, och 6-144.

221 kan ju vara för att jag tog bort en kabel vid spjällhuset för att testa,
133 kan väl vara för att bilen inte går något vidare, tror dock att bilen får för lite soppa när automatchoken inte "ligger i".
144 har jag ingen aning om!
av tuxedo
Felkod 144
Lastsignal från bränslesystemet saknas.
(I dellastområdet görs en test av belastningssignalen två gånger varje motorvarv).

Felorsaken är att det saknas kommunikation mellan LH 2.4 och EZ 116 K (styrkortet för tändningen).
Det kan vara fel på kabeln mellan bränslestyrkortet och tändningsstyrkortet eller styrkortet för LH 2.4.

Har du möjlighet att låna ett annat bränslestyrkort attt prova med?
Men det måste ha samma Nr.

//tuxedo
av Magnum81
Var sitter dessa kort?
Får se om man kan åka till den lokala skroten för att prova. Hade bort spridarna igår och kollade dom, de verkar funka, provtryckte btr och den verkar hålla trycket. nyper jag ihop bränslereturen, så går motorn bra igen, men då sprutar det soppa lite hej vilt i motorummet. Har bytt tändspole och stift, men det hjälpte inte heller och verkar vara i sin ordning.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Magnum81 skrev:Var sitter dessa kort?
Får se om man kan åka till den lokala skroten för att prova. Hade bort spridarna igår och kollade dom, de verkar funka, provtryckte btr och den verkar hålla trycket. nyper jag ihop bränslereturen, så går motorn bra igen, men då sprutar det soppa lite hej vilt i motorummet. Har bytt tändspole och stift, men det hjälpte inte heller och verkar vara i sin ordning.
Det du skriver indikerar en defekt bränsletrycksrehulator. Bensinpumpen verkar dock göra sitt jobb. Du får kontrollera det där med läckor i bränslesystemet.

Mvh GK
av tuxedo
Magnum81 skrev:Var sitter dessa kort?
Bränslestyrkortet sitter innanför panelen på höger sida framför passagerardörren.
Tändningsstyrkortet sitter under / vid sidan om rattstången inne i kupén.
Ta bort panelen ovanför pedalerna.

Nollställ felkodsavläsaren. Endast om du får tillbaka felkoden 6: 144, kan det vara relevant att kolla ett annat styrkort, såvida det inte är lätt för dej att få tag på.
Det är i så fall styrkortet för bränslesystemet vid passagerardörren du i första hand skall prova att byta.

OBS. Styrkorten måste vara spänningslösa om man ska byta dom. Ta ur batterikabeln.

Håller med "gnestakalle om BTR, men den hade du ju bytt. Var den ny eller begagnad?

//tuxedo
av andy671
Magnum81 skrev:Startar bilen när motorn är kall, funkar kanon tills dess att jag stängt av bilen, och ska starta igen när den är varm. Den startar fint, men motorn hackar och stånkar, ingen kraft över huvud taget, och måste "pumpa" på gaspedalen för att hålla liv i motorn vid vissa tillfällen. är sådan mellan 30sek-2 minuter, sen försvinner det helt till nästa gång jag startar bilen varm...

hjälp...
MVH Pontus
Kan nästan tro att jag skrivit detta! Har exakt samma fel på min 740 GL -89. Jag har dock inte kommit lika långt i felsökning som Magnum81. Jag har bytt luftmassemätaren, dock utan resultat. ??:-/

Hoppas verkligen att ni andra kan hjälpa oss med detta fel.
av Magnum81
skulle vilja ha tag på en fungerande bil nu, så jag kan prova mig fram, inte lust att köpa en massa mera grejer nu. Alla hade 740/940 förut, så man kunde prova sig fram, men inte längre, vad har hänt? Har bäst före datumet gått ut???
Volvo car UX

En liten nackdel med nya GUI tycker jag är at[…]

Bensinpriser v2

Över 23 nu för diesel. Tror ni vi komme[…]

Fönsterhiss ur funktion

Du kan byta ut bara den skadade kabeln (eller kabl[…]

Hastihetsmätare.

Har samma problem… Ibland om jag dunkar ti[…]